نشست مشترک مدیران نظام مهندسی و معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی نشست مشترک مدیران نظام مهندسی و معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی

نشست مشترک مدیران نظام مهندسی و معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی

نشست مشترک مدیران نظام مهندسی و معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی ، برگزار شد. طرح جامع براى مبحث بیست و دوم باید تهیه گردد

کد خبر: 990520006 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ مرداد ۹۹ - ۸:۰۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نشست مشترک مدیران نظام مهندسی و معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی ، برگزار شد. طرح جامع براى مبحث بیست و دوم باید تهیه گردد

نشست مشترک مدیران نظام مهندسی و معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی

نشست مشترک مدیران نظام مهندسی و معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی

در نشست مشترک مدیران نظام مهندسی و معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی؛ احمد خرم بیان کرد: طرح جامع براى مبحث بیست و دوم باید تهیه گردد
نشست مشترک هیات رئیسه و مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان و مدیران معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با حضور ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار گردید.
«ادغام شیوه نامه نحوه اعطای صلاحیت ممیزی و بازرسی انرژی( تهیه شده توسط کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست دوره هفتم) با شیوه نامه نحوه اعطای صلاحیت تعمیرات و نگه داری ساختمان ها»، « بررسی شبکه نوآوری صنعت ساختمان کشور» و «بررسی تفاهم نامه ۴ جانبه بازرسی آبفا پیرو قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی» ۳ دستور کار نشست مشترک هیات رئیسه و مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان و مدیران معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بود.
در ابتدای نشست، احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر این که نظام فنی و اجرایی به اصلاح نیاز دارد، با اشاره به تشکیل نشست های مکرر در این مورد، بیان کرد: برای هر کدام از مسائل باید طرح عملیاتی تهیه گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: در ۲ برنامه ۵ ساله فرصت ‌های شغلی حداقل به تعداد صد هزار شغل برای اعضا فراهم میشود، فرصت خوبی است که با شتاب پیش برویم.
وی، هم‌چنین به موضوعات روز مهندسی شامل طرح اقدام ملی – تعارض منافع – تعرفه خدمات مهندسی – آموزش – مباحث بیست و دو گانه و محورهای متعدد فعالیت آن مثلاً مبحث بیست و دوم پرداخت و ادامه داد: حداقل ببست محور فعالیت وجود دارد که برای هر کدام باید طرح عملیاتی تهیه گردد.
خرم افزود: در صورت واگذاری کامل امورات آموزشی به سازمان، آمادگی داریم تمامی هزینه های راه اندازی سامانه آموزش را پرداخت و از همان نیروهای مدنظر وزارت‌خانه استفاده کنیم، ضمن این که وزارت‌خانه نباید درگیر اجرا گردد و با واگذاری برخی امور به سازمان می تواند به برنامه ریزی مسائل کلان بپردازد، چرا که ضروری ترین بخش همه ملتها امر مسکن و ساختمان است.
در همین حال، طاهری اصل مدیر شبکه نوآوری سازمان در این نشست، ضمن اشاره به قوانین و آئین نامه های مصوب مجلس و دولت در زمینه های مدیریت و ممیزی انرژی و هم‌چنین تعمیر و نگهداری، هر دو شیوه نامه را تشریح کرد و علل و لزوم ادغام و اجرایی کردن هر کدام از آنها را مورد تاکید قرار داد.
در ادامه مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی به بحث نگه‌داری و تعمیر پرداخت و افزود: این امر یک فرآیند اجرایی و بحث ممیزی انرژی یک چیزی از جنس بازرسی است؛ یک چیزی از جنس ماموریتهای برون سپاری شده است؛ برای این نتیجه باید فرآیندی تعریف گردد. طبق همین اساس، موضوعاتی که مطرح می گردد، جایگاه آن باید در مبحث بیست و دوم مقررات ملی مشخص گردد، چرا که نظامات اداری آن تصویب نشده است.
مانی فر با عنوان این که با یک صلاحیت دادن مسئله حل نمی‌ شود، گفت: در بحث نگه‌داری مشاور املاک دست شرکت بازرسی را می ‌گیرد و با هماهنگی مالک نسبت به بازرسی ساختمان اقدام می ‌کنند؛ به این علت، که مشاور املاک آموزش لازم را دیده در این مورد میتواند اقدام کند.
به گفته وی، با استفاده از ساختارهای موجود پیش برویم. بر همین اساس، موضوع ممیزی به بازرسی نزدیک تر است تا نگه‌داری ما پیش از آن که ساز و کار و فرآیند مناسبی را برای اجرای یک جریانی در یک زنجیره درست تعریف کرده باشیم، به سمت تعریف صلاحیت جدید نرویم و جایگاه آن را تعریف کنیم.
در ادامه نشست، هر یک از اعضای هیات رئیسه و مدیران حاضر در نشست، نظرات و راه‌کارهای خود را ارائه کردند و در خاتمه، خرم گفت: یک زمانی را باید تعیین کرد که موضوع صلاحیت مطالعه گردد، زیرا  هر چه جلو برویم، جزئی تر میشود.
خرم با عنوان این که در مبحث بیست و‌ دوم مسایل بسیار گسترده، متنوع و پیچیده است و نیاز است تا مشاور گرفته شود، ادامه داد: طرح جامع مبحث بیست و دو باید تهیه گردد، زیرا سیاست باید مشخص باشد، ضمن این که گام بعدی که باید مشاور انجام دهد، اگر قانون نیست، موضوع گرداوری قانون است و مقرراتی که لازم است برای آن در نظر گرفته شود.
به گفته وی، طراحی ساختار، طراحی سیستم و طراحی فرآیندها و نیروی انسانی (کادرسازی برای انجام کار و سازماندهی) از دیگر موضوعاتی هستند که باید در این مقررات در نظر گرفته شوند.
در خاتمه نشست مقرر گردید این نشست ها تداوم یابد و در نشست آتی با حضور محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی دو موضوع شبکه نوآوری صنعت ساختمان و تفاهم نامه بازرسی آبفا بررسی گردد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ مرداد ۹۹
426 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0