نامه مهم ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان چهاردهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی

اعلام آمادگی ارائه خدمات مهندسی در پروژههای عمرانی کشورعراق

چهاردهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با محوریت “توسعه صادرات به عراق” با حضور استاندار خوزستان، عضوهای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، معاون سازمان برنامه و بودجه خوزستان، رئیس اتاق بازرگانی اهواز، معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان، و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان برگزار گردید.

کد خبر: 10991 تاریخ انتشار: دوشنبه ۴ اردیبهشت ۹۶ - ۷:۴۳ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان چهاردهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با محوریت “توسعه صادرات به عراق” با حضور استاندار خوزستان، عضوهای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، معاون سازمان برنامه و بودجه خوزستان، رئیس اتاق بازرگانی اهواز، معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان، و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان برگزار گردید.اعلام آمادگی ارائه خدمات مهندسی در پروژههای عمرانی کشورعراق

اعلام آمادگی ارائه خدمات مهندسی در پروژههای عمرانی کشورعراق

سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان

اعلام آمادگی ارائه خدمات مهندسی در پروژههای عمرانی کشورعراق

محمدرضا طالب زاده، نماینده هیات مدیره در بخش صادرات خدمات مهندسی به عراق، در این جلسه گفت: توسعه صادرات بکشور عراق به ۲ بخش صادرات کالا و مواد و صادرات خدمات مهندسی تقسیم میشود.

طالب زاده با بیان این که صادرات کالا و مواد بعراق مسائل و مشکلهای خاص خود را دارد بیان کرد: اهم این مشکلات دغدغه امنیت سرمایه گذاری در عراق و بازگشت اصل سرمایه و سود آن می باشد.

وی تصریح کرد: صادرات خدمات مهندسی متشکل از مشاوره، طراحی، نظارت و انتقال تکنولوژی در همه زمینه های ساختمان وتمامی پروژههای عمرانی است که مطابق با ماهیت وظایف و ارائه خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان میباشد.

نماینده هیئت مدیره در بخش صادرات خدمات مهندسی بعراق بشتوانه نیروهای متخصص و با تجربه در سازمان، پیشنهاد بسته کامل ارائه خدمات مهندسی در تمامی رشته های معماری، عمران، برق و مکانیک را به استاندار خوزستان و مسئولین مربوطه ارائه دادند که در صورت بستر سازی مناسب و ایجاد امنیت فردی و شغلی از طرف مقامات دولتی ایران و عراق و هم چنین مراودات مالی از طرف بانکهای دو طرف امکان ارائه خدمات مهندسی بوسیله سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان درتمامی پروژههای عمرانی کشور عراق را دارد.

دفتر کشورهای عمان و روسیه در معاونت اقتصادی استان تشکیل میشود

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، ضمن استقبال از پیشنهاد نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، گفت: برگزاری مرتب جلسات شورای گفتگو تأثیرگذار است و موجب حل بعضی از مشکلها و رفع سوء‌برداشتها میشود و زبان بخش خصوصی و دولتی را به یک زبان تبدیل میکند.

شریعتی تصریح کرد: سال گذشته میزان صادرات غیرنفتی از نفتی برای نخستین بار بیش تر شد و امسال هم سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال است و اگر قرار باشد این مسایل رونق پیدا نماید، باید اقتصاد درونزا با نگاه برون‌نگر باشد و اگر چنین نشود با توجه به اینکه بازار داخلی اشباع است، نمیتوانیم موفق باشیم.

وی بیان کرد: باید یا مصرفگرایی در کشور افزایش پیدا کند که این سیاست ما نیست یا اینکه به بیرون نگاه کنیم و اکنون در شرایطی هستیم که کشور نیاز به ارز دارد و باید در مسیر نگاه به بیرون و صادرات قدم برداریم.

شریعتی تاکید کرد: اگر بخواهیم این کارها محقق گردد، بخش خصوصی باید در اولویت قرار بگیرد و اتاقهای بازرگانی نقش بی‌بدیلی بازی نمایند.

وی عنوان کرد: اتاقهای بازرگانی و بخش خصوصی باید مجهز گردند و آمادگی لازم را در خود بوجود آورند؛ زیرا در غیر اینصورت موفق نخواهیم بود و در بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید.

استاندار خوزستان با اشاره به انتظارات خود از اتاقهای بازرگانی خوزستان افزود: اتاقها باید مؤثرتر و پایدارتر عمل نمایند و دولت نیز خود را مکلف میداند که با آ‌نها همراه باشد.

وی با بیان این که عمان بازار بسیار خوبی برای کشور ما است، بیان داشت: باید با نگاه عملی و کارشناسی برنامه‌ریزی گردد تا بتوانیم محور شورای گفتگو را توسعه صادرات قرار دهیم.

ایشان ادامه داد: باید واحدهای تولیدی را ارزیابی و مشکلها را بررسی نماییم تا شاهد توسعه باشیم؛ هم چنین اتاقهای بازرگانی باید برنامه جامع صادرات استان را بکمک و نظر دیگر بخشهای مسئول گرداوری کنند.

وی اظهار کرد: نه تنها با عراق بلکه مقدمات ایجاد رابطه نزدیک با عمان هم باید فراهم گردد؛ چرا که این کشور یکی از دولتهایی است که پایدارترین روابط را با ایران داشته است و وقتی دولت این کشور حدود چهل،پنجاه سال رابطه ثابت و طبق اعتماد متقابل با ما دارد، عدم استفاده از بازار آن ضرر بزرگی است و باید از آن ظرفیت استفاده نماییم.

وی خاطرنشان کرد: دستگاههای ذی ربط از جمله بانکها نیز آمادگی حمایت دارند و هماهنگیها را ایجاد میکنیم تا مشکلات حل شوند.

تشریح مشکلات صادرات به عراق

شهلا عموری، رئیس اتاق بازرگانی اهواز، گفت: بیش ترین طول مرز کشور ایران با عراق است و بیش ترین حجم گردش و گردش گر درمانی و بیش ترین گذرگاه مرزی ایران نیز با این کشور است که با توجه بوجود این ظرفیتها باید از آنها بهره مند شد.

عموری ادامه داد: ما به کشور عراق خام‌فروشی نداریم و از سال هشتاد و سه تاکنون صادرات به عراق هفده برابر شده و کشور عراق کاملاً مصرفگرا است، اما امکانات و شرایط تولید نداشته و بتازگی تولید را شروع کرده است که ما باید از این فرصت استفاده نماییم.

وی با بیان اینکه مبادلات تجاری ایران از سال هشتادوهفت تا هفت‌ماهه نودوپنج رشد داشته و تراز تجاری ما با عراق مثبت بوده است، بیان کرد: هم چنین روند صادرات ایران به عراق مثبت بوده، بطوریکه بیش ترین و اوج روند صادرات مربوط به سال نودویک است.

عموری با اشاره به اینکه تولیدکنندگان در داخل تولید میکنند اما کم ترین تبلیغ را انجام میدهند و باید در این زمینه اقدام کنند، افزود: همه از کشور ترکیه بعنوان یک کشور موفق در صادرات نام میبرند، زیرا این کشور سلیقه مصرف‌کننده و قیمت مناسب را مد نظر قرار میدهد.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز اظهار داشت: با توجه به این که مقام معظم رهبری امسال را بنام سال “اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال” نام گذاری کرده‌اند، بخش خصوصی اگر قرار است مشکلی را مطرح نماید باید راه کار آن را نیز ارائه نماید.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان

 

خرید اینترنتی کتاب مباحث نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ اردیبهشت ۹۶
1305 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0