گفتگو با فرهمند رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، به بهانه روز معمار گفتگو با فرهمند رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، به بهانه روز معمار

گفتگو با فرهمند رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، به بهانه روز معمار

گفتگو با فرهمند رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، به بهانه روز معمار ، در مورد چالش ‌ها و فرصت‌ های حوزه ساختمان صورت گرفت. مهندسین معمار نقطه شروع مراحل طراحی ساختمان و هماهنگ کننده و طرف مستقیم با کارفرما هستند

کد خبر: 010203003 تاریخ انتشار: شنبه ۳ اردیبهشت ۰۱ - ۴:۱۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، گفتگو با فرهمند رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، به بهانه روز معمار ، در مورد چالش ‌ها و فرصت‌ های حوزه ساختمان صورت گرفت. مهندسین معمار نقطه شروع مراحل طراحی ساختمان و هماهنگ کننده و طرف مستقیم با کارفرما هستند

گفتگو با فرهمند رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، به بهانه روز معمار

گفتگو با فرهمند رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، به بهانه روز معمار
به بهانه روز معمار با فرهمند رئیس نظام مهندسی استان یزد در مورد چالش ‌ها و فرصت‌ های حوزه ساختمان دقایقی هم کلام شدیم؛
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بیان کرد: عدم تطبیق ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی با شرایط اقلیمی و فرهنگی یزد، تعارض ظرفیت اشتغال و تعداد کار با واقعیت رقابتی بازار، پدیده ۲ نقشه شدن، کیفیت پایین مصالح و ورود افراد بدون صلاحیت و مشاوره های غیر تخصصی مشاورین املاک، از بزرگ‌ترین دغدغه های مهندسین معمار هستند.
مجتبی فرهمند ضمن تبریک روز معماری در مورد چالش ‌ها و راه‌کارهای رفع دغدغه های مهندسان معمار عضو سازمان، گفت: عدم تطابق ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی و طرح تفصیلی با شرایط اقلیمی و فرهنگی، نیازهای روز جامعه یزد و مباحث معماری سنتی از حیث مورفولوژی و تیپولوژی ساخت از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های مهندسین معمار است.
فرهمند افزود: محدودیتهای ایجاد شده در قانون نظام مهندسی جهت فعالیت مهندسان در دیگر شهرها و استانها، تعارض موضوع ظرفیت اشتغال و تعداد کار با واقعیت رقابتی بازار و عدم طبقه بندی دفاتر کار مهندسی و معماری از نظر مقیاس و الزامات هر مقیاس نیز از دیگر نیازهای مهندسین معمار است.
وی با عنوان اینکه مهندسین معمار نقطه شروع مراحل طراحی ساختمان و هماهنگ کننده و طرف مستقیم با کارفرما هستند، اظهار داشت: در قانون نظام مهندسی این امر به هر مهندس از هر رشته که صلاحیت طراحی دارد واگذار شده است.
وی، وجود پدیده دو نقشه ای به علت عدم به روز رسانی قوانین شهرسازی مطابق با نیازهای جامعه و اقتصاد زمین و مسکن و ابقای تخلفات ساختمانی توسط کمیسیون ماده صد را از جمله دیگر مشکلات و دغدغه های مهندسین معمار دانست.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در تشریح علل تمایل کم مهندسان معمار به فعالیت در نظام مهندسی به‌خصوص در امر نظارت، تصریح کرد: سردرگمی در نظارتها به دلیل تفاوت نقشه پروانه ای و نقشه اجرایی و مسئولیتهای سنگین در حوزه مهندسی و عدم تطابق آن با حق الزحمه دریافتی و عدم توجیه دستگاههای نظارتی در مورد قانون نظام مهندسی که موجب تضییع حقوق مهندسان در دادگاهها و مراجع قضایی می شود، مهم‌ترین علت این موضوع است.
وی، دلیل اصلی خواسته های بی حد و مرز کارفرمایان در استفاده از مصالح و فرمهای ناسازگار با اقلیم و فرهنگ را کافی نبودن قوانین بازدارنده و اقدامات ضعیف دستگاه‌های متولی در این زمینه عنوان کرد و گفت: عدم ورود کمیسیون ماده صد و شهرداری در این حوزه نیز بیش از پیش به این موضوع دامن زده است.
فرهمند با انتقاد از عدم وجود پشتوانه های قانونی لازم برای برخورد با فعالیت افراد فاقد صلاحیت در حوزه طراحی و اجرای ساختمان گفت: عدم گرداوری آموزش های فرهنگی – ترویجی لازم در حوزه ارزش های معماری و مقررات ملی در رسانه های جمعی و اجتماعی برای مردم و هم‌چنین عدم آشنایی دانشجویان معماری با مقررات ملی ساختمان نیز یکی دیگر از مشکلات این حوزه است.
وی با اشاره به طراحی پروژه های عمومی و دولتی توسط افراد خاص و گاها فاقد صلاحیت لازم گفت: برای حل این مشکل لازم است تا تمامی این پروژه ها از روش مسابقات عمومی در سطح ملی یا منطقه ای طراحی شود.
فرهمند به کیفیت پایین و عدم کنترل مداوم استاندارد مصالح در بازه های مختلف تولید بصورت دوره ای اشاره و بیان کرد: کمبود تجهیزات و مصالح با کیفیت به دلیل عدم دقت در اجرای طرح های حمایتی دولت از تولید داخلی و عدم توجه دولت به جایگزینی این کمبودها با نمونه های با کیفیت خارجی به یکی از بزرگترین مشکلات مهندسین معمار تبدیل شده است.
فرهمند با انتقاد از فعالیت آموزشکده ها و افراد بدون صلاحیت با شعار آموزش معماری و طراحی داخلی در مدت زمان کوتاه بیان کرد: این موضوع باعث ورود سیل افراد بدون صلاحیت و گاها شومنهای فضای مجازی در این حرفه شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در پاسخ به این پرسش که افزایش تعرفه و حق الزحمه مهندسان معمار در سال جدید با توجه به شرح خدمات مهندسان تا چه اندازه درست محاسبه شده است، افزود: در مقایسه میان تخصص، تعداد نفر ساعت، هزینه های اجاره و تجهیز و دیگر هزینه های بالاسری دفاتر و در نظر گرفتن فاکتورهایی نظیر شرح خدمات،‌ واقعیت های اقتصادی جامعه و جایگاه اجتماعی مهندسان، حق الزحمه پیشنهادی خیلی پایین است.
وی افزود: بحث افزایش تعرفه حق الزحمه مهندسین نیاز به مطابقت جدول ۱۰ با حداقل هزینه واقعی ساخت و ساز در سال ۱۴۰۱ و تعریف خدمات مکمل برای مهندسان جهت جبران هزینه های زندگی کاملا محسوس است.

فرهمند با اشاره به اقدام خیلی ارزنده‌ سازمان نظام مهندسی در برقراری بیمه مهندسان گفت: این اقدام می ‌تواند با کاهش درصدی از آن با تخصیص بخشی از وجوه دریافتی تامین اجتماعی با عنایت به پرداخت شانزده درصدی حق بیمه تامین اجتماعی در زمان اخذ پروانه توسط کارفرما خیلی ارزشمندتر گردد.
فرهمند گفت: هم‌چنین تجمیع بیمه های مکمل درمان و مسئولیت مهندسی در کل کشور و برگزاری مناقصه بصورت متمرکز، موجب کاهش چشم گیر حق بیمه در این موارد خواهد شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ اردیبهشت ۰۱
665 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0