وضعیت نامناسب ساخت و ساز

خرابه‌هایی که فقط بوی نویی و تازگی میدهند/ وضعیت نامناسب ساخت و ساز در کشور

پدیده تخریب و نوسازی خانه‌های کلنگی به امید نو تازه شدن سریال تکراری خانه‌ های فرسوده‌ای است که بساز بفروش‌ ها می ‌سازند.

کد خبر: 960414008 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ تیر ۹۶ - ۷:۲۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)پدیده تخریب و نوسازی خانه‌های کلنگی به امید نو تازه شدن سریال تکراری خانه‌ های فرسوده‌ای است که بساز بفروش‌ ها می ‌سازند.وضعیت نامناسب ساخت و ساز در کشور

وضعیت نامناسب ساخت و ساز

وضعیت نامناسب ساخت و ساز

وضعیت نامناسب ساخت و ساز در کشور

این روز‌ها کیفیت پایین ساختمانها تبدیل به بلای جان مالکین و مستأجرین شده است، مالکانی که تصور میکنند با نوسازی ملک کلنگی خود توانسته‌اند خانه نو، تمیز و بادوامی داشته باشند، ولی وقتی در خانه ساکن شده، متوجه میشوند که چه کلاه بزرگی بسرشان رفته است.

استفاده از مصالح بی‌ کیفیت، نازک بودن دیوار‌های خانه، لوله‌کشی نامناسب، بد نقشه بودن خانه، تنها بخش کوچکی از مشکل های بزرگ آپارتمانهای تازه به دوران رسیده است.

متأسفانه نوسازی بافتهای فرسوده در کلانشهر‌ها بدست بساز بفروشها سپرده شده و این خود علت اصلی پایین بودن کیفیت ساختمانها در مناطق جنوبی شهر تهران بشمار میرود.
بساز بفروش‌ هایی که فقط به فکر جیب خود بوده و برای ارزان تمام شدن قیمت خانه از کیفیت ساختمانها میزنند و این امر سبب میشود که آسیب فراوانی به مالکینی که تصور میکنند خانه خوبی خریده اند، وارد گردد.
دست غیر متخصصین از ساخت وساز باید کوتاه گردد
مجید کیانپور نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان این که رعایت مقررات ملی ساختمان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، بیان کرد: همه ساختمانهای کشور باید مطابق با مقررات بیست گانه و آیین نامه دو هزار و هشتصد ساخته شود.
کیان پور گفت: اکنون باید دست غیر متخصصین را از ساخت وساز‌های کشور کوتاه کرده و اجازه ندهیم که با ورود به این صنعت، زمینه ساز کاهش کیفیت ساختمانها شوند.
وی ادامه داد: در نوسازی بافتهای فرسوده باید از سازنده ذیصلاح و فارغ التحصیل استفاده کنیم ولی متأسفانه بجای مهندسین، افراد بدون تخصص وارد این حوزه شده اند.


نایب رییس کمیسیون عمران کشور افزود: باید مثل سایر بخشها که اجازه نمیدهند افراد ناشی وارد حوزه آن ها شوند، برای ساخت وساز هم این خط قرمز را قرار دهیم.
در همین راستا روان شادنیا عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام این که باید نگاهمان را از مقیاس ساختمان سازی به مقیاس بازآفرینی شهری تغییر دهیم، عنوان کرد: بیش ترین تمرکز بافت فرسوده در مناطق هفده، ده و دوازده است که در این محله‌ها قیمت واحد‌های مسکونی به نازل‌ ترین حد ممکن رسیده ، این در حالیست که در این مناطق کیفیت زندگی و ساختمانها افزایش نیافته است.
وی گفت: در سالهای پیش کیفیت ساختمانها با شیب خیلی ملایمی در حرکت بوده، ولی مسئله اصلی در ساختمانهای کشور نبود شناسنامه فنی، ملکی و بیمه تضمین کیفیت است که بچشم میخورد.
وضعیت نامناسب ساخت وساز در کشور
برخلاف صحبتهای دیگر مسئولین صدیف بدری سخن گوی کمیسیون عمران مجلس در اظهار داشت: باید توجه داشت که از لحاظ کیفیت ساخت وساز هرساله نسبت به سالهای قبل بهتر میشویم ولی در این میان بعضی ایرادات هم وجود دارد که باید پیمان کاران و سازندگان به این موضوع توجه ویژه‌ای نشان داده و در جهت رفع آن همت نمایند.
وی گفت: در حوزه خاورمیانه ایران هم اکنون با کشور‌های ترکیه و روسیه در رقابت است، لذا باید کیفیت ساخت وساز‌های خود را بیش از این ارتقا دهد.
اکنون تهیه مسکن بعنوان بزرگ ترین مشکل و دغدغه مردم است، به طوری که حتی متقاضیان هم نمیتوانند به آسمان خراش هایی که دارای رنگ لعابهای زیبا هستند، اعتماد کنند. نبود تأسیسات ساختمانی مطلوب ، قطع آب و خرابی سیستمهای گرمایشی، فقط گوشه ای از مشکلاتی است که حتی برج نشینان هم با آن ها روبرو هستند.
از طرفی عده‌ای از کارشناسین طول عمر مفید ساختمان ها را بیست و پنج سال و برخی این رقم را تا چهل و دو سالگی دانسته و معتقد هستند که اگر این عمر به صد سال برسد، ثروت ملی دو و نیم برابر میشود. این در حالیست که اگر عمر واقعی ساختمانها ملاک قرار میگرفت، آمار تأسف بارتری از زیانهایی که فقط از کیفیت پایین ساخت و ساز به کشور وارد می‌آید، روشن میشد.
گفتنی است که باید کیفیت ساخت وساز در اولویت فعالیتهای دولت قرار گیرد، ولی متأسفانه طی این مدت نه تنها افزایش نیافته، بلکه ورود بساز بفروشهای غیر متخصص در این حوزه کیفیت زندگی را در خانه‌های نوساز به پایین‌ ترین حد خود رسانده است.
منبع : اتاق خبر ۲۴

 

کانال آموزش الکترونیک در تلگرام

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ تیر ۹۶
975 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0