مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی مطرح کرد:

علت اجرا نشدن آبیاری نوین در بعضی مناطق استان مرکزی، اقتصادی نیست

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به علل عدم اجرای آبیاری نوین در پنجاه و هفت هزار هکتار از اراضی استان مرکزی،بیان کرد: با وجود تصور موجود، دلایل در این حوزه اقتصادی نیست.

کد خبر: 960219015 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۶ - ۱۰:۵۸ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به علل عدم اجرای آبیاری نوین در پنجاه و هفت هزار هکتار از اراضی استان مرکزی،بیان کرد: با وجود تصور موجود، دلایل در این حوزه اقتصادی نیست.علت اجرا نشدن آبیاری نوین در بعضی مناطق استان مرکزی

علت اجرا نشدن آبیاری نوین در بعضی مناطق استان مرکزی

علت اجرا نشدن آبیاری نوین در بعضی مناطق استان مرکزی

علت اجرا نشدن آبیاری نوین در بعضی مناطق استان مرکزی

عباس صالحی گفت: طی چند سال گذشته سالانه حدود هزار و پانصد هکتار از اراضی باغ و زراعت استان تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار میگرفت، اما سال پیش دو هزار و صد هکتار از اراضی استان تحت پوشش این آبیاری قرار گرفت.
صالحی با اشاره به با این که از محل اعتبارات بند “د” تبصره چهار قانون بودجه سال پیش، تاکنون سی و پنج میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری نوین به استان تخصیص داده شده است، ادامه داد: آبیاری نوین شامل آبیاری قطره‌ای، کم‌فشار، کلاسیک و ماشینهای آبیاری میشود.
وی در مورد روش توزیع اعتبار، افزود: برای سطوح مختلف آبیاری مبالغ متفاوت در نظر گرفته میشود. به ازاء هر هکتار آبیاری کم‌فشار سه‌ میلیون و دویست هزار تومان، ماشینهای آبیاری شش میلیون تومان، سیستمهای موضعی مانند قطره‌ای ۷ میلیون تومان و کلاسیک ثابت(بارانی) ۵ میلیون تومان بعنوان یارانه به کشاورز اعطا میشود.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به این که این مبلغ بلاعوض کل هزینه نصب و راه‌اندازی سیستم آبیاری نوین را پوشش نمیدهد و حدود پانزده تا چهل درصد هزینه را کشاورز باید هزینه کند، تصریح کرد: مراحل انجام کار به این صورت است که کشاورز تقاضای اجرای طرح را ارائه میدهد، پرونده بررسی و به سازمان نظام مهندسی کشاورزی مرکزی ارجاع داده میشود، پس از این مرحله طراح زمین را مورد بررسی قرار میدهد و طبق شرایط موجود و الگوی کشت طرح مناسب به کشاورز پیشنهاد داده میشود.
صالحی خاطرنشان کرد: بعد از آن با حضور کارشناسان مرتبط، کمیته فنی آبیاری تحت فشار تشکیل و کشاوز به بانک مورد نظر معرفی میشود وطبق شرایط به او یارانه تعلق میگیرد.
وی مطرح کرد: در آبیاری سنتی به ازاء هر هکتار بطور متوسط یک لیتر در ثانیه آب مصرف میشود، اما در آبیاری بارانی به ازاء هر هکتار نیم لیتر در ثانیه، قطره‌ای چهار دهم لیتر و قطره‌ای پسته سه دهم لیتر در ثانیه آب مصرف میشود، هم چنین در آبیاری تحت فشار بهره‌وری آب حدود پنجاه درصد افزایش می‌یابد که این موضوع با توجه به شرایط آبی کشور خیلی دارای اهمیت است.
وی با اشاره به این نکته که برای مجهز شدن اراضی استان بسیستم آبیاری نوین راه بسیاری مانده که باید طی گردد، گفت: در استان مرکزی حدود صدوپنجاه هزار هکتار از اراضی قابلیت اجرای سیستم آبیاری تحت فشار را دارد که اجرای آبیاری نوین در پنجاه و هفت هزار هکتار از این اراضی باقیمانده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی مرکزی در رابطه با علل عدم اجرای آبیاری نوین در این میزان از اراضی استان، افزود: علیرغم تصور موجود، دلایل در این حوزه اقتصادی نیست. در طرح آبیاری نوین اجرای طرح بصورت مشاعی نیز در نظر گرفته شده، به این طریق که پنج نفر متقاضی با زمینی بوسعت حداقل ده هکتار برای این نوع آبیاری میتوانند متقاضی شوند که در این شرایط تمام هزینه اجرای طرح را دولت میپردازد، پس علت اقتصادی نمیتواند در این مورد مطرح باشد.
صالحی اظهار داشت: مطابق بررسیهای انجام شده بیش تر زمینهای باغی و کشاورزی استان مشکل مالکیت زمین بدلایل مختلف را دارند و این موضوع مهمترین عامل اجرا نشدن طرح در این اراضی است.
وی ادامه داد: از سویی نسبت به شرایط آبی موجود اطمینان وجود ندارد و تصور بر این است که در صورت صرف هزینه احتمال نبود آب در سالهای آینده وجود دارد. تعدادی از شهرستانها مانند شازند نیز منابع آبی مناسبی در اختیار دارند و با این تصور که آب به حد نیاز در اختیار است و احتیاجی به اجرای این طرح نیست، از اجرای سیستم آبیاری نوین استقبال نمیکنند.
ایشان اضافه کردند: متاسفانه چند سالی یارانه آبیاری تحت فشار قطع شده بود و این موضوع نیز دیگر علت اجرا نشدن سیستم آبیاری تحت فشار در بعضی از اراضی بود که البته ۲ سال پیش این یارانه دوباره برای این بخش منظور گردید.

منبع: ایسنا

 

دانلود منابع آزمون نظام مهندسی رشته برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ اردیبهشت ۹۶
1091 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0