معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار استان کردستان مطرح کرد:

وقوع صدوپنجاه و هفت مورد آتش سوزی در جنگلهای استان کردستان طی سال گذشته

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار استان کردستان بیان کرد: تعداد آتش سوزیها در جنگلهای استان از نهصد مورد در سال هشتادونه به صدوپنجاه وهفت مورد در سال نودوپنج کاهش یافته است.

کد خبر: 960225008 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۶ - ۲:۲۲ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار استان کردستان بیان کرد: تعداد آتش سوزیها در جنگلهای استان از نهصد مورد در سال هشتادونه به صدوپنجاه وهفت مورد در سال نودوپنج کاهش یافته است.وقوع صدوپنجاه و هفت مورد آتش سوزی در جنگلهای استان

وقوع صدوپنجاه و هفت مورد آتش سوزی در جنگلهای استان

وقوع صدوپنجاه و هفت مورد آتش سوزی در جنگلهای استان

وقوع صدوپنجاه و هفت مورد آتش سوزی در جنگلهای استان

امیر قادری پیرامون مخاطرات زیست محیطی استان که نیاز بتوجه ویژه برای برنامه ریزی دارند، گفت: قرارگیری گسل جوان زاگرس و گسل مریوان-سیرجان در استان کردستان و قرارگیری کل محدوده استان بر روی پهنه بندی با خطر نسبی، زیاد وخیلی زیاد، وجود ریزگردها که عمدتا از کشور عراق و تحت بادهای موسمی غربی به استان سرازیر میشوند، مشکلات زیادی را برای استان بدنبال داشته است.
قادری وجود جنگلهای بکر و خطرات آتش سوزی با توجه بوضعیت خاص هوای استان با دمای تابستانی بالای چهل درجه سانتیگراد و صعب العبور بودن مسیرهای اطفاء حریق و وجود تانکرهای حامل مواد نفتی و شیمیایی و خطر واژگونی با توجه بتکمیل نبودن زیرساختها و استاندارد نبودن جاده‌های مواصلاتی را از جمله مخاطرات استان عنوان کرد.
این مسئول در استان کردستان ادامه داد: در راستای مقابله با چهار آسیبی که اشاره شد اقدامات و برنامه‌ریزیهای مناسبی صورت پذیرفته است از جمله در حوزه مقابله با زلزله، طرح مقاومسازی خانه‌های روستایی و شهرهای زیر بیست هزار نفر جمعیت در دستور کار قرار گرفته و تاکنون حدود سی درصد بالغ بر چهل ویک هزار واحد مسکونی مقاومسازی شده است و تعامل مناسبی میان سازمان نظام مهندسی و شهرداریها جهت رعایت اصول فنی در ساخت و ساز وجود دارد .
معون عمرانی استاندار استان کردستان تصریح کرد: در حوزه مقابله با ریزگردها با تشکیل جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران و نیز کارگروههای آلودگی هوا و ابلاغ شرح وظایف به دستگاههای متولی و اطلاع رسانی مستمر از طریق صدا و سیما تلاش در کاهش اثرات این پدیده شده است .
وی ادامه داد: سند جامع مقابله با پدیده ریزگرد نیز در استان گرداوری و بسازمان مدیریت بحران کشور ارسال گردیده است و این سند در صورت تخصیص اعتبار دویست و پنجاه و دو میلیارد ریالی قابل اجرا خواهد بود .
وی بیان داشت: بمنظور کاهش تعداد و خسارات ناشی از آتش سوزی در جنگلهای استان هم، اقداماتی از قبیل ابلاغ دستورالعمل طرح جامع مدیریت پیش گیری و اطفای حریق در جنگلها و مراتع، برگزاری جلسات منظم مدیریت بحران استان، برگزاری دورههای آموزشی به ویژه در مناطق روستایی صورت گرفته است که به واسطه همین امر، تعداد آتش سوزیها در جنگلهای استان از نهصد مورد در سال هشتادونه به صدوپنجاه وهفت مورد در سال نودوپنج کاهش یافته است .
معاون استاندار استان کردستان تاکید کرد: در حوزه جلوگیری از نشت مواد شیمیایی و نفتی به آب و خاک در استان، اقداماتی از قبیل گرداوری و ابلاغ دستورالعمل عملیاتی اقدامات اضطراری مقابله با اثرات واژگونی تانکرهای حامل مواد نفتی و شیمایی، ممنوعیت رفت و آمد تانکرهای حامل مواد نفتی و شیمایی در محور اصلی شمال به جنوب استان صورت گرفته است .


تولید سالانه سیصد و هشتاد ویک هزار تُن زباله در شهرهای استان کردستان
قادری در ادامه پیرامون مسئله پسماند اظهار کرد: طبق جدیدترین آمار سالانه معادل سیصد وهشتادو یک هزار تُن زباله در شهرهای استان و حدود هشتاد هزار تن در روستاهای استان تولید میشود و سرانه زباله شهری استان نهصدو بیست گرم بوده که نسبت به سرانه کشوری هشتصد گرمی، تقریبا صدوبیست گرم بالاتر است .
قادری در مورد عمل کرد کارگروه پسماند در دوره چهار ساله دولت یازدهم عنوان کرد: در این مدت سی ویک جلسه کارگروه پسماند و بیست وهفت کمیته تخصصی مرتبط با حوزه مدیریت انواع پسماندها تشکیل شده است .
وی از جمله دستاوردهای این کارگروه را تقسیم استان به ۶ منطقه یا زون سنندج، کامیاران، دهگلان و قروه،بانه، سقز و صاحب ،بیجار، مریوان و سروآباد و دیواندره نام برد و افزود: این تقسیم بندی با هدف جمع آوری پسماند بوده است.
قادری خاطرنشان کرد: رایزنیهای متعددی جهت جذب سرمایه گذار خارجی بمنظور جمع آوری و تقکیک در مبدآ زباله و تولید برق، گازوئیل و گاز از زباله انجام گرفته است که در صورت بثمر رسیدن این رایزنیها، به نقطه‌ای خواهیم رسید که زباله در استان نه تنها مشکل و تهدید نباشد، بلکه یک فرصت و سرمایه گذاری برای استان خواهد بود .
وی ابراز کرد: با تلاش مؤسسه بازیافت استانداری در شهرهای بانه و سقز، کار تفکیک از مبدأ زباله صورت میگیرد و در شهر سنندج نیز روزانه بالغ بر سیصد وهشتاد تن زباله و پسماند شهری جهت تبدیل به کمپوست وارد کارخانه کمپوست این شهر میشود .
معاون استاندار مطرح کرد: افتتاح واحد بازیافت و تفکیک انواع پسماندهای خشک در شهرستان بانه در اواخر سال نودوپنج با توجه به تجاری بودن این شهر و سرانه زباله هزار وصدوشصت گرمی که نقش قابل توجهی در کاهش حجم زباله در جایگاه زباله این شهر دارد از دیگر تدابیر صورت پذیرفته در این زمینه است.
قادری تصریح کرد: در بخش زباله بیمارستانی هم سالانه حدود نهصدوسیزده تُن انواع زباله در هفده بیمارستان استان تولید میشود که برای جلوگیری از تبعات آلاینده ناشی از روشهای منسوخ زباله سوز در بیمارستانها، تمامی بیمارستانهای استان مجهز به دستگاههای بی خطرساز اتوکلاو و هیدروکلاو شده است .
وی اضافه کرد: هم چنین پسماندهای عفونی و تیز و برنده، بی خطر و خرد شده و بجایگاه دفن زباله شهری منتقل و در محل مخصوص زباله بیمارستانی دفن میشود.
معاون استاندار استان کردستان گفت: هم اکنون هفده هزار لامپ رشته‌ای در استان جمع آوری و نگه داری میشود و به استانهایی که توانایی امحای آن ها را داشته باشند، منتقل خواهد شد.
قادری افزود: در استان کردستان حدود یک هزار واحد صنعتی فعال هستند و با توجه به ماده هفت قانون مدیریت پسماند که وظیفه مدیریت پسماند صنعتی را بصاحب صنعت محول کرده است، پسماند صنعتی تولیدی خود را غالبا به افراد و یا شرکتهای طرف قرارداد جهت تفکیک و یا بازیافت زباله محول کرده‌اند.
منبع: ایسنا

 

راهنمای مبحث سیزدهم pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ اردیبهشت ۹۶
1179 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0