برگزاری سومین نشست شورای منطقه‌ ای رؤسای سازمان‌ های نظام مهندسی برگزاری سومین نشست شورای منطقه‌ ای رؤسای سازمان‌ های نظام مهندسی

برگزاری سومین نشست شورای منطقه‌ ای رؤسای سازمان‌ های نظام مهندسی

برگزاری سومین نشست شورای منطقه‌ ای رؤسای سازمان‌ های نظام مهندسی ، صورت گرفت. این نشست، با حضور احمد خرم و رؤسای استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، همدان و کرمانشاه برگزار گردید

کد خبر: 990514001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹ - ۸:۱۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، برگزاری سومین نشست شورای منطقه‌ ای رؤسای سازمان‌ های نظام مهندسی ، صورت گرفت. این نشست، با حضور احمد خرم و رؤسای استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، همدان و کرمانشاه برگزار گردید

برگزاری سومین نشست شورای منطقه‌ ای رؤسای سازمان‌ های نظام مهندسی

برگزاری سومین نشست شورای منطقه‌ ای رؤسای سازمان‌ های نظام مهندسی

برگزاری سومین نشست شورای منطقه‌ای رؤسای سازمان‌ های نظام مهندسی؛نوزده آسیب عمده نظام مهندسی در گذشته به روایت احمد خرم/ ساخت بیمارستان تخصصی ویژه مهندسان برای اولین بار
سومین نشست شورای منطقه‌ای رؤسای سازمان ‌های نظام مهندسی با حضور احمد خرم و رؤسای استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، همدان و کرمانشاه برگزار گردید.
احمد خرم، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان در این نشست با اشاره به تشکیل چهار نوع نشست، برای روسای استانها شامل نشست های منطقه‌ای، نشست های روسای سازمان ‌ها، نشست های فصلی با حضور روسای سازمانها و اعضای شورای مرکزی، توضیحاتی در زمینه سفرهای استانی ارائه و تاکید نمود طی ۳ هفته قبل از آغاز کرونا از شش استان کشور بازدید صورت گرفت.
خرم اظهار امیدواری کرد که با پایان این بیماری، این سفرها از سر گرفته شود.
وی در ادامه با آسیب شناسی مسائل و مشکلاتی که سازمان نظام مهندسی در گذشته با آن درگیر بوده است، از نوزده آسیب عمده در این مورد سخن گفت.
وی، پاره وقت بودن حضور رییس سازمان در گذشته، تداخل وظایف شورای مرکزی و سازمان نظام مهندسی، مدیریت وظیفه گرا و مدیریت رفع تکلیفی حاکم بر سازمان به جاى مديريت نتيجه گرا، ملوک الطوایفی بودن (دسته بندی های مختلف) عدم اتفاق نظر بجای انسجام و همدلی، وابستگی منابع درآمدی سازمان به استانها را از جمله مشکلات و آسیبهای سازمان در گذشته ذکر کرد.
به گفته خرم، ارتباط ضعیف با وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور، شهرداری و شورای شهر و دستگاههای ذیربط امور مسکن و شهرسازی، عدم دفاع از جامعه مهندسی، نداشتن ساختار و سیستم و آی تی بیس کردن مسائل، مشخص نبودن سلسه مراتب (در ارکان سازمان)، ضعف قانون،آئین نامه ها و بخش نامه، عدم برخورد با مفاسد، عدم وجود سلسه مراتب ادارى و اجرايى و فرياد استقلال سردادن همه اركان على رغم صراحت آئين نامه اجرايى در ماده صد و شانزده، مغايرت دستورالعمل بخشنامه ها، نظام نامه ها با قانون و آئين نامه اجرايى، تعطیل بودن نظارت علی رغم تاکید قانون و آئین نامه اجرایی، دخالت بیش از حد دولت و وزارت خانه در تمامی امور مربوط به سازمان به ویژه در امور تصدی گری و برون سپاری حرف‌های امور حاکمیتی که توسط سازمان قابل انجام است، از دیگر مشکلات و آسیبهای سازمان در گذشته بوده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، برخورد نامناسب و غير منصفانه شوراى انتظامى با اعضا بويژه اعضاى هيات مديره و شوراى مركزى و سو استفاده افراد فاسد، عدم اصلاح مداوم سياستها، ساختارها، سيستم، فرآيند و نيروى انسانى، بى تفاوتى نسبت به تخلفات و فساد در سيستم و روشن نشدن موارد سكوت و ابهام در آئين نامه اجرايى و هم‌چنان در ابهام باقى ماندن موارد را از دیگر مشکلات و آسیبهای سازمان نظام مهندسی ساختمان در گذشته اعلام کرد.
خرم با بیان این که سازمان های نظام مهندسی و استان ها؛ رکن اجرایی، شورای انتظامی؛ رکن نظارتی و هیئت عمومی و شورای مرکزی؛ رکن تصمیم‌گیری هستند، تصریح کرد: این تداخل وظایف شورای مرکزی را از پرداختن به دویست و پنجاه محور کاری خود بازداشته است.
وی ادامه داد: تنها در مبحث دو مقررات ملی ساختمان، نود و نه محور فعالیت برای استان‌ ها و هفت محور کاری برای سازمان نظام مهندسی کشور در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه نشست، توضیحاتی در مورد تشکیل ستاد اجرایی مبحث بیست و ‌دوم در سازمان ارائه کرد و با اشاره به تلاشهای مدیر اجرایی پروژه مبحث بیست و دوم، اظهار امیدواری کرد که با اجرایی شدن این مبحث، زمینه اشتغال حداقل صد هزار نفر از مهندسین فراهم گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، خواستار حاکمیت مدیریت نتیجه گرا بر شورای مرکزی بجای مدیریت وظیفه گرا شد و گفت: مدیریت وظیفه گرا، مدیریت رفع تکلیفی است، قابل اندازه گیری نبوده و تشکیل کمیسیون و کارگروه در آن مطرح است در حالی که مدیریت نتیجه گرا، قابل اندازه‌گیری است و هر محور کاری را در قالب طرح و پروژه در نظر می‌گیرد.
وی ادامه داد: وابستگی مالی شورای مرکزی و سازمان نظام مهندسی کشور به استان‌ ها، اقتدار شورای مرکزی را زیر سوال برده و یک آسیب جدی است.
به گفته خرم، قرارداد کارگزاری بیمه منعقد و شرکت کارگزاری بیمه در استان تهران و فاز اول بصورت پایلوت اجرایی شده است، ضمن این که در تلاش هستیم بیمه تضمین کیفیت، بیمه مسئولیت و بیمه تکمیلی اعضا در کنار بیمه تامین اجتماعی شکل گرفته و یک درآمد پایدار برای سازمان ایجاد گردد.
خرم افزود: با توجه به این که در قانون نظام مهندسی صندوق مشترک برای فعالیت‌ های اقتصادی و تامین منابع در نظر گرفته شده است، کلیه فعالیتهای اقتصادی در صندوق مشترک انجام می گردد و هیچ تداخلی در فعالیت سازمان ایجاد نخواهد کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، در ادامه با ارائه توضیحاتی در مورد مالیات مهندسین، گفت: درصد هزینه ها برای ارائه به سازمان امور مالیاتی تعیین شده است.
وی، هم‌چنین با ارائه توضیحاتی در مورد مالیات سازمانها، تصریح کرد: نامه‌ای در این مورد برای ارسال به سازمان امور مالیاتی تهیه شده است و در آن تاکید شده که سازمان نظام مهندسی یک NGO است نه یک دستگاه اقتصادی.
وی در مورد تعرفه خدمات مهندسی، با تاکید بر این که ابلاغیه اسفندماه نود و هشت، شورای مرکزی کاملا قانونی بوده است، تصریح کرد: متاسفانه با شیطنت برخی از فضای مجازی، مشکلاتی بوجود آمد که با پی‌گیری های شورای مرکزی, طی چند روز آینده توسط وزیر ابلاغ خواهد شد.
خرم در ادامه با اشاره به طرح ساخت سی و پنج شهرک مسکونی در جوار کلان شهرها، گفت: ده شهرک مسکونی در اطراف تهران درنظر گرفته شده است، ضمن این که شرکت شهرک ‌های جدید، مسئول احداث این شهرکها خواهد بود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، از تشکیل نشست با وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن مهندسان خبر داد و افزود: پیشنهاد دادیم تا یکی از این شهرکها به نام شهرک مهندسی نام‌گذاری و با تحویل زمین آن به سازمان نظام مهندسی، توسط سازمان احداث گردد.
به گفت خرم، این کار با ایجاد شرکت تامین مسکن اعضا در صندوق مشترک اجرایی خواهد شد.
وی، ایجاد خانه مهندس در هر استان را از اقدامات پیش رو دانست و گفت: هر استانی در این زمینه موفق تر عمل کند، رئیس و هیات رئیسه آن استان تشویق خواهند شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در خاتمه، اظهارات خود را با اعلام خبر خوش طرح ساخت بیمارستان تخصصی ویژه جامعه مهندسان کشور برای اولین بار تمام کرد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ مرداد ۹۹
393 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0