برگزاری اولین جلسه خبری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزاری اولین جلسه خبری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

برگزاری اولین جلسه خبری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

برگزاری اولین جلسه خبری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، صورت گرفت. نقشه راه مبحث بیست و دوم تهیه شد. نظام نامه اداری آماده شد

کد خبر: 990830001 تاریخ انتشار: جمعه ۳۰ آبان ۹۹ - ۱۲:۳۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، برگزاری اولین جلسه خبری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، صورت گرفت. نقشه راه مبحث بیست و دوم تهیه شد. نظام نامه اداری آماده شد

برگزاری اولین جلسه خبری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

برگزاری اولین جلسه خبری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور
برگزاری اولین جلسه خبری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان؛
احمد خرم: منتظر تحول در اشتغال‌زایی فارغ التحصیلان باشید/ تقی زاده: نقشه راه مبحث بیست و دوم تهیه شد/ حامد مانی فر: نظام نامه اداری آماده شد
اولین جلسه خبری احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با موضوع لزوم اجرای مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان بمنظور مراقبت و نگهداری از ساختمان ‌ها و با رعایت تمام پروتکل‌ های بهداشتی به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.
اولین جلسه خبری احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با موضوع لزوم اجرای مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان بمنظور مراقبت و نگهداری از ساختمان ‌ها و پیش‌گیری جدی از تکرار وقوع حواث تلخ و ناگوار از جمله ساختمان پلاسکو و بیمارستان سینا اطهر، روز ۴ شنبه بیست و هشتم آبان ماه با حضور اعضای هیات رئیسه شورای مرکزی و با رعایت همه پروتکل ‌های بهداشتی بصورت حضوری و مجازی در محل موسسه ایران برگزار گردید.
در این جلسه مطبوعاتی، علاوه بر رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی و مهندس مهرداد تقی زاده رئیس ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و در خاتمه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
در آغاز این جلسه، خرم، با انتقاد از رهاسازی موضوع نگه‌داری ساختمان، از تشکیل ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی با حضور نمایندگان پانزده نهاد و تعدادی از متخصصان، اساتید و کارشناسان حوزه نظام مهندسی در گروه‌ های مختلف در امر مدیریت و نگه‌داری برای اولین بار در کشور خبر داد و افزود: این جلسه، نخستین جلسه ملی است که برای مهندسان و بهره براران از ساختمان فکری شده است. به عبارت دیگر، هدف مهم این نشست ایجاد اشتغال و فرصت شغلی برای فارغ التحصیلان و مهندسان ساختمان است.
خرم در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر حدود بیست و هفت میلیون واحد ساختمانی در ایران داریم که حدود ده میلیون آنها آپارتمان و بلند مرتبه هستند, ادامه داد: همه ساختمانهای با عمر بیش از سی سال در ایران نیازمند بازسازی کلی هستند.
وزیر اسبق راه گفت: اگر مدیریت تعمیر و نگهداری هر دسته پنجاه تایی از آپارتمانهای کشور را به یکی از فارغ التحصیلان رشته مهندسی واگذار کنیم، برای دویست هزار فارغ التحصیل این رشته ها فرصت شغلی ایجاد کرده ایم تا مسئول بازرسی دوره ای و نظارت بر عملکرد تأسیسات فنی ابنیه را بعهده بگیرند و بطور مداوم اجزای ساختمانها را پایش کنند و عمر آنها را بالا ببرند. در واقع با عملیاتی شدن این برنامه و با ایجاد دویست هزار فرصت شغلی جدید برای مهندسان ساختمان، تحولی در اشتغالزایی آن ‌ها رخ خواهد داد.
در همین حال, خرم تاکید کرد طی دو برنامه توسعه علاوه بر اینکه می ‌توانیم نرخ بیکاری فارغ التحصیلان را به صفر برسانیم، می ‌توانیم اشتغال مولد هم برای سایر رشته‌ها ایجاد کنیم.
خرم با یادآوری اینکه در گذشته کاری برای اعضای نظام مهندسی انجام نداده‌ایم، گفت: سازمان نظام مهندسی ۵۵۰ هزار عضو هستند که شصت درصد از این تعداد یا در تخصص خود کار نمی‌کنند، یا بیکار هستند و یا در اسنپ کار می‌کنند. بعنوان مثال، فوق لیسانس معماری از دانشگاه شهید بهشتی در اسنپ کار می ‌کند. برهمین اساس، باید فکری به حال مهندسان و بهره‌برداران ساختمان کنیم، ضمن اینکه بهره‌برداری، نگه داری، بازسازی و نوسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ های بزرگ را رها کرده‌ایم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به استناد گزارشات شورای اسلامی شهر تهران، افزود: هم اینک هزاران ساختمان قدیمی بلندمرتبه در پایتخت در معرض بروز سوانح مرگبار هستند که اگر فکری برای بازرسی دوره ای و نگه‌داری تأسیسات آنها نکنیم، با فجایع بزرگی مواجه خواهیم شد. در سایر کلان شهرها و مناطق مسکونی کشور نیز وضعیت ساخت و ساز ساختمانهای جدید به علت بی توجهی به مقررات ملی ساختمان نگران کننده تر است.
وی با تاکید بر اینکه اکنون در صنعتی سازی، هوشمندسازی و بهره برداری از ساختمان سبز عقب هستیم، تصریح کرد: در نسل سوم ساخت و ساز در جهان قرار داریم درحالی که جهان در نسل ششم ساخت و ساز است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با عنوان این که بشدت از ساخت و ساز از جهان عقب ماندیم، ادامه داد: این عقب ماندگی حل نمی ‌شود مگر اینکه متولی مسکن (وزارت راه و شهرسازی) با متصدی ساختمان (ساختمان نظام مهندسی کل کشور) با هم همراه و هم عرض شوند.
به گفته وی، اکنون این اراده در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد تا با تشکیل ستاد صنعتی سازی عقب ماندگی در کشور جبران گردد.
خرم افزود: حداقل باید چهل درصد صنعتی سازی در کشور داشتیم در حالی که اکنون زیر ۵ درصد به روش صنعتی‌سازی عمل شده است.
وی گفت: با حمایت وزارت راه و شهرسازی با تشکیل ستاد، صنعتی‌سازی برای هوشمند سازی و ساختمان سبز به سرعت عملیاتی خواهد شد که تحت فعالیت این ستاد هم برای فارغ التحصیلان صنعت ساختمان، شغل ایجاد خواهد شد و هم برای مقاوم سازی ساختمان ‌ها و ساخت و ساز صنعتی گام بر می‌داریم.
واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران، خواستار واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی شد و افزود: در کشور از بخش خصوصی حمایت جدی نمی‌ شود، البته بخش خصوصی هم باید پرقدرت وارد میدان شود. دولت خودش را از امور تصدیگری کنار بکشد و امور را به بخش خصوصی بسپارد، البته تقویت و توسعه بخش خصوصی و حمایت همه جانبه مادی و معنوی باید در دستور کار دولت قرار گیرد.
خرم در ادامه با اظهار تأسف از وجود نگرشهای بدبینانه نسبت به فعالیت بخش خصوصی در حوزه های ساخت و ساز گفت: بالغ بر یک قرن از شروع برنامه های مهندسی ساختمان و شهرسازی در ایران میگذرد و ده ها دستگاه اجرایی نظیر دولت، شهرداری ها، بنیاد و نهادهای مختلف در این بخش مسئولیت دارند، اما هنوز مرجع نظارت، بازرسی و کنترل آنها مشخص نیست و هم‌چنان از فقدان برنامه جامع صنعت ساختمان در کشور رنج می بریم.
وی ادامه داد: همین کم توجهی به مطالعه در صنعت ساختمان و ورود افراد غیرحرفه ای و کم تجربه به این حوزه باعث شده تا عمر مفید ابنیه در ایران بشدت کاهش یابد و هر از گاهی شاهد بروز سوانح مرگبار در ساختمانهای ایران باشیم.
وزیر اسبق راه و ترابری افزود: کوتاهی در ترویج و رعایت ضوابط مهندسی در ساخت و ساز باعث شده تا عمر مفید ابنیه ایران از سی سال در دهه پنجاه شمسی به کم‌تر از بیست و دوم سال در حال حاضر برسد, این در حالی است که عمر مفید ساختمانها در آمریکا از سی و پنج سال در دهه پنجاه شمسی به بیش از صد و بیست سال در شرایط حاضر رسیده است.
چرا ستاد اجرای مبحث بیست و دوم تشکیل گردید؟
مهرداد تقی زاده رئیس ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم در ادامه این جلسه مطبوعاتی گفت: ضوابط نگه‌داری ساختمان‌ ها تحت عنوان مبحث بیست و دوم در سال نود و دو، گرداوری و ابلاغ شده، اما این مبحث در این سال‌ ها هرگز اجرا نشده است.
تقی زاده افزود: طی سالیان گذشته شاهد وقوع حوادث ناگوار همچون ساختمان پلاسکو در سال نود و پنج و ده‌ها اتفاق ناگوار در شهر‌های مختلف بوده ایم. حتی چند ماه قبل شاهد اتفاق‌هایی مانند کلینیک سینااطهر و ده‌ها فاجعه دیگر در تهران و سایر شهر‌ها بوده ایم که متأسفانه عده‌ای از هم وطنانمان و سرمایه‌های ملی خود را از دست دادیم.
وی گفت: تاکنون هیچ فرد و سازمانی مسئولیت این کار را بر عهده نگرفته است و اگر اقدامات جدی صورت نگیرد، بروز اتفاقات مشابه دور از ذهن نیست، این در حالی است که ضوابط نگهداری ساختمان‌ها تحت عنوان مبحث بیست و دوم در سال نود و دو، گرداوری و ابلاغ شده، اما هرگز اجرا نشده است.
تقی زاده ادامه داد: دلیل اصلی این که تاکنون مبحث مهم بیست و دوم اجرایی نشده، فرابخشی بودن آن است، چرا که نگه‌داری و تعمیرات ساختمان ‌ها صرفاً یک موضوع فنی نبوده و ابعاد مدیریتی و حقوقی آن از پارامتر‌های اثرگذار است و به حدود پانزده نهاد کشور شامل وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، سازمان شهرداریها، شهرداریها، شورا‌های اسلامی شهرها، آتش نشانی، قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، صدا و سیما، سازمان ملی استاندارد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه، صنف مشاورین املاک و صنف سردفتران ارتباط دارد.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به سبب لزوم خروج این موضوع از بن بست از ابتدای تیرماه امسال تصمیم گرفت تا نسبت به اجرایی سازی مبحث بیست و دوم اقدام کند. در این راستا، “ستاد اجرای مبحث ۲۲” با حضور نمایندگان پانزده نهاد فوق و تعدادی از متخصصان، اساتید و کارشناسان حوزه نظام مهندسی در گروه‌های مختلف در امر مدیریت و نگه‌داری و بعد از تحلیل و بررسی کارشناسانه تشکیل شده است.
رئیس ستاد اجرایی مبحث ۲۲ خاطرنشان کرد: در این ستاد یک نقشه راه با حدود پنجاه و دو فعالیت تهیه شده است که توسط متولیان امر در حوزه‌های فنی، حقوقی، مدیریتی، فرهنگی، رسانه ای، آموزشی و … دنبال می‌ شود و قصد بر این است تا این امر مهم و ضروری در کشور اجرایی گردد.
به گفته تقی زاده، ستاد اجرای مبحث بیست و دوم دارای چهار کمیته با نام‌ های کمیته اجرای موارد خاص، کمیته تخصصی، کمیته رسانه و کمیته آموزش هر ماه تشکیل و موارد مورد بررسی قرار می ‌گیرد. رئیس ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم، از حمایت مسئولان قوه قضائیه از برنامه‌های گرداوری شده در این راستا خبر داد و ابراز امیدواری کرد، سیستمی طراحی گردد که امکان سوءاستفاده از آن نباشد و جلوی تمام روزنه‌های تخلفات گرفته شود.
رئیس ستاد اجرایی مبحث ۲۲ خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، کل پروسه اجرای کامل مبحث بیست و دوم حدود ۴ سال طول خواهد کشید، ضمن اینکه اجرای این مقررات بر روی ساختمان ‌های اولویت یک از خردادماه سال ۱۴۰۱ یعنی حدود یک سال و نیم دیگر آغاز خواهد شد.
تقی زاده در ادامه خواستار فرهنگ‌سازی موضوع نگهداشت ساختمان در کشور شد و گفت: مدیریت ساختمان‌ها به معنای پی‌گیری است و اقدامات در حوزه رسیدگی و نگه‌داری ساختمان به وسیله این مدیریت اجرا شده است.
وی گفت: مسئله نگه‌داری ساختمان را باید بر عهده مدیریت ساختمان قرار دهیم و نقشه راه‌ ها را در این زمینه فعال کرده‌ایم تا با برگزاری دوره‌های آموزشی خاص در یک بازه زمانی مثلا دو تا شش ساله این موضوع را اجرا کنیم.
تقی زاده ادامه داد: باید مدیران ساختمان در این موضوع مسلط گردد و در این بخش شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، قوه قضاییه و بازرسان در این زمینه همکاری‌ های لازم را انجام دهند تا بتوانند در موعد مقرر به این موضوعات رسیدگی کنند.
رئیس ستاد اجرایی مبحث ۲۲، با عنوان این که تمام مستند‌ها در این زمینه وجود دارد و اگر انجام نگردد، ساختمان‌ ها با مشکل روبرو می‌شوند، تصریح کرد: تمامی مدیران ساختمان باید آموزش ‌های لازم را انجام دهند و سازمان نظام مهندسی و مدیریت ساختمان ‌ها باید آموزش ‌های لازم را انجام دهند و ما در حال تهیه این گزارش هستیم.
وی با عنوان این که نهاد‌های مسئول باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند، افزود: در یک فرایند زمانی ۴ ساله باید مدیریت ساختمان ‌ها را تقویت کنیم و مقرر گردید در قالب دو زمانبندی به این موضوع رسیدگی کنیم و امیدواریم در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ این قانون به مرحله اجرایی و الزامی برسد.
تقی زاده در ادامه گفت: افزایش ایمنی بهداشت و محیط آسایش ساکنان، بهره دهی مناسب ساختمان، جلوگیری از اتلاف سرمایه ملی و اشتغال زایی از مهم‌ترین مزایای اجرای مبحث بیست و دوم قانون مقررات ملی ساختمان است.
وی در مورد ضوابط اجرایی تعمیر و نگهداری ساختمان ها، گفت: در نظر داریم زمینه تأسیس شرکتهای نگه‌داشت ساختمانها در محلات شهری را فراهم کنیم. این شرکتها موظف خواهند بود در دوره های معین از تمامی اجزای فنی و الکتریکی ابنیه تحت مسئولیت خود بازدید کنند و نتیجه بازرسی‌ها را در یک سامانه ویژه که قابل دسترس شهرداریها، ایستگاه‌های آتش نشانی، وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های متولی است، بارگذاری کنند. مسلما این دستگاه‌های متولی با دریافت اطلاعات بازرسی ادواری از ساختمان‌ها میتوانند، در صدور پروانه های نظارتی دقت بیشتری کرده و مالکان را به سمت تعمیر به موقع خرابی های ساختمان تشویق کنند.
تقی زاده افزود: اطلاعات در این سامانه طبق داده های موجود در شناسنامه ساختمان و هر گونه تغییرات فنی اعمال شده در ابنیه در سنوات بهره برداری، بارگذاری و پایش خواهند شد. هم‌چنین گزارش تعمیررات ضروری برای نگه‌داری ابنیه به مدیران ساختمانها داده میشود تا آنها را مجاب به سرمایه گذاری در نگه‌داشت ساختمان خود کنیم. حتی دفاتر مشاور املاک و مراکز نقل و انتقال مسکن نیز میتوانند به بخشی از اطلاعات موجود در این سامانه دسترسی داشته باشند تا هنگام معاملات ملکی، داده های لازم را در اختیار خریداران قرار دهند.
پیش نویس نظام نامه اداری مبحث بیست و دوم آماده شد
در ادامه این جلسه مطبوعاتی، حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی از اهمیت اجرایی شدن این مبحث سخن گفت.
مانی فر از ساختمان بعنوان بزرگ‌ترین سرمایه در کشور یاد کرد و گفت: بیشترین سرمایه گذاری در حوزه ساختمان رخ میدهد، بنابراین ضرورت دارد تا از این سرمایه‌ها حفاظت گردد.
وی با تاکید بر اینکه موضوع نگه‌داری ساختمانها برای وزارت راه و شهرسازی از اهمیت بالایی برخودار است، ادامه داد: سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور هم باید به موضوع نگهداشت ساختمانهای موجود اهتمام بیشتری داشته باشند.
وی بر موضوع اهمیت و توجه به بحث بیمه و بیمه ساختمان ‌ها تاکید کرد و در ادامه از گرداوری پیش نویس نظام نامه اداری مبحث بیست و دوم خبر داد و افزود: نظام‌نامه اداری آماده و در مرحله نظرخواهی کارشناسی است که پس از جمع بندی نهایی توسط وزت راه و شهرسازی، برای تصویب به هیات دولت ارسال خواهد شد.
مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این که سامانه جمع آوری تمام اطلاعات ساختمان باید طراحی گردد، گفت: شناسنامه فنی و ملی ساختمان هم باید در این سامانه بارگذاری گردد.
به گفته وی، در نظام نامه اداری مبحث بیست و دوم تکالیف دستگاه ‌های مختلف مثل سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ‌ها مشخص و آن‌ ها مکلف به اجرای آن خواهند شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ آبان ۹۹
458 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0