آیا نظام مهندسی قافیه را باخته است مانور سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

آیا نظام مهندسی قافیه را باخته است؟

تعلیق پروانه اشتغال بکار ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران واکنش هایی را در بدنه این سازمان بدنبال داشت ولی بنظر نمیرسد غیر قابل بازگشت باشد

کد خبر: 970208002 تاریخ انتشار: شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷ - ۱۰:۵۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،تعلیق پروانه اشتغال بکار ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران واکنش هایی را در بدنه این سازمان بدنبال داشت ولی بنظر نمیرسد غیر قابل بازگشت باشد.

آیا نظام مهندسی قافیه را باخته است

آیا نظام مهندسی قافیه را باخته است

آیا نظام مهندسی قافیه را  باخته است؟

سازمان های نظام مهندسی از مدتی قبل در سردرگمی قرار دارند. از یک طرف عباس آخوندی – وزیر راه و شهرسازی – به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها و از طریق آنها به روسای استان های کشور میگوید باید بخش نامه های عدم اخذ ۵ درصد حق نظارت، عدم ارجاع نظارت و تعارض منافع را اجرا کنید. از طرف دیگر فرج الله رجبی نامه زده که نباید دستورات وزیر را اجرا کنید و در صورت اجرا، هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها به شورای انتظامی معرفی می گردند.
قربانخانی رئیسی است که از دستور رجبی تبعیت کرده است. بهمین علت روز ۴ شنبه پنجم اردی بهشت ماه حاشیه جدیدی برای سازمان نظام مهندسی ساختمان ایجاد شد. بدستور عباس آخوندی پروانه اشتغال بکار حسن قربانخانی – ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران – به دلیل بروز بی نظمی در ارایه خدمات مهندسی و ایجاد خلل در روند فعالیت ذی نفعان و نهادهای ذی ربط حوزه ساختمان توسط قربانخانی با استناد به بند “ج” ماده بیست و سه آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تعلیق گردید. سپس اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به هیات مدیره سازمان نظام مهندسی این استان نامه زد که عضویت حسن قربانخانی را لغو و سعید غفرانی را جایگزین او کنند.
نخستین واکنش قربانخانی به این دستورالعمل آن بود که گفت اگر قرار به تعلیق پروانه ای بود باید پروانه رجبی – ریاست سازمان نظام مهندسی – که به روسای سازمان استان ها ابلاغ کرده آیین نامه ارایه شده از طرف وزیر را انجام ندهیم معلق میکردند. امروز اما رجبی با ارسال بیانیه ای به دفاع از قربانخانی پرداخته و خطاب به او نوشته است با قاطعیت بوظایف قانونی خود ادامه دهد.
این جمله رجبی به اعتقاد کارشناسان چندان قابل درک نیست؛ چرا که حکم، اجرا شده و جانشین تعیین گردیده است و قابل گرفتن دستور موقت توقف نخواهد بود و دیوان عدالت اداری به احکامی رسیدگی میکند که شاکی آن، ذی نفع باشد.
مضافا این که هنوز ریاست سازمان نظام مهندسی نسبت به هیچیک از بخش نامه های وزیر به دیوان عدالت اداری شکایت نکرده است.
بنا به گفته حامد مظاهریان ـ معاونت وزیر راه و شهرسازی ـ هیچکدام از مراجع ۳ گانه معاونت حقوقی ریاست جمهوری، کمیسیون تطبیق قوانین مجلس و دیوان عدالت اداری، ابلاغهای وزارت را غیرقانونی ندانسته اند.
رجبی هم زمان با رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی، عضو هیات مدیره نظام مهندسی فارس نیز هست.  یکی دیگر از ابهاماتی که در این بین مطرح میشود آنست که چرا در استان فارس نسبت به عدم اجرای بخش نامه های آخوندی و متعاقبا تمکین از دستورالعمل رجبی اقدام نشده است. تهران استانی بوده که از دستور رجبی تبعیت کرده است. البته شنیده ها حاکی از آن است که دو سه استان دیگر هم هنوز نسبت به ارجاع نظارت اقدام میکنند ولی هنوز برخوردی بطور رسمی با آن ها صورت نگرفته است.
در این شرایط مکانیزم ساخت و ساز در کل کشور بهم ریخته است. استانداری ها به شهرداری ها اعلام کردند که مستقیما کاری را ثبت نکنید. ریاست نظام مهندسی هم گفته ارجاع را انجام دهید ولی عملا به علت نگرانی از وضعیت فعلی، عمده نظام مهندسیها ارجاع کار را تعطیل کرده اند. در این شرایط مهندسان و کارفرمایان بلاتکلیف شده اند. این وضعیت نابسامان سبب شده اشتغال و معیشت مهندسان دچار مشکل گردد و کارفرمایان هم سردرگم گردند.

آیا نظام مهندسی قافیه را باخته است

تا قبل از سال نود و یک سیستم ارجاع از طریق نظام مهندسی انجام نمیشد. از سال نود و یک تا نود و شش این وظیفه بعهده نظام مهندسی است. ولی روش جدید ارایه شده از طرف وزارت راه و شهرسازی اینست که کارفرما، ناظر عمران یا معماری را پیدا و به نظام مهندسی اعلام کند. بعد مهندس عمران یا معمار، ۳ نفر دیگر را برای انجام خدمات مهندسی به سازمان  معرفی  میکند. این افراد همگی از کانال نظام  مهندسی عبور خواهند کرد اما دیگر مانند سابق نباید به نظام مهندسی پولی بدهند. پول به مهندس معمار یا عمران پرداخت می گردد و او با توجه به پیشرفت کار بین ۳ نفر دیگر تقسیم میکند. بنظر میرسد این سیستم نسبت به مکانیزم قبلی بهتر باشد؛ چرا که تجربه نشان داده بلوکه کردن پول مهندسان در حساب سازمان نظام مهندسی عواقبی را به دنبال داشته است.

استفاده از سپرده چهل میلیارد تومانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بمنظور دریافت تسهیلات برای یک شرکت غیر، یکی از مواردی است که ترکان – ریاست سابق نظام مهندسی – آن را مصداق “اختلاس” ذکر کرد؛ ولی با وجودی که سود چهل میلیارد تومان به این سازمان پرداخت می گردد، اصل مبلغ، بلوکه باقیمانده است.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اردیبهشت ۹۷
1042 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0