حمزه شکیب: یک‌پارچه سازی نرم افزاری در سازمان نظام مهندسی ساختمان

حمزه شکیب: یک‌پارچه سازی نرم افزاری در سازمان نظام مهندسی ساختمان

حمزه شکیب: یک‌پارچه سازی نرم افزاری در سازمان نظام مهندسی ساختمان ، جهت برطرف کردن نیاز این سازمان به بخش طراحی، نظارت، اجرا، آموزش و ... صورت میگیرد

کد خبر: 020503009 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ مرداد ۰۲ - ۹:۵۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، حمزه شکیب: یک‌پارچه سازی نرم افزاری در سازمان نظام مهندسی ساختمان ، جهت برطرف کردن نیاز این سازمان به بخش طراحی، نظارت، اجرا، آموزش و … صورت میگیرد

حمزه شکیب: یک‌پارچه سازی نرم افزاری در سازمان نظام مهندسی ساختمان

حمزه شکیب: یک‌پارچه سازی نرم افزاری در سازمان نظام مهندسی ساختمان
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خبر داد:
یک‌پارچه سازی نرم افزاری در سازمان نظام مهندسی ساختمان/دریافت برچسب انرژی ساختمان، الزامی گردید
حمزه شکیب اظهار داشت: در جهت ایجاد وحدت رویه و شبکه سازی اطلاعات بین همگی سازمان ها در استان های مختلف کشور، نرم افزار واحدی را طراحی و ابلاغ کرده ایم تا همه نیاز این سازمان به بخش طراحی، نظارت، اجرا، آموزش و … بصورت یک پارچه بررسی و برطرف کنیم.
حمزه شکیب، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در اولین نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه، ضمن ارائه توضیحاتی حول نحوه شکل گیری سازمان نظام مهندسی ساختمان از سال ۱۳۷۵ و هم‌چنین توضیحی در مورد جزئیات ساختاری این سازمان، افزود: هر خانوار ایرانی حدود ۴۵ درصد از درآمد خود را به بخش مسکن اختصاص می دهد که سهم اندکی نیست. این هنر ماست که طول عمر مفید ساختمان را افزایش دهیم. البته در کنار ما، شهرداری ها، وزارت صمت به جهت تهیه مصالح به کیفیت، وزارت نیرو، نفت و … نقش موثری دارند. این در حالی است که نقش این سازمان در بخش طراحی، اجرا و نظارت، نقش اصلی است. بنابراین با توجه به اینکه ایران، کشوری در حال توسعه است، حوزه مسکن، برای کشور مهم است.
شکیب با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تغییراتی در سازمان نظام مهندسی ساختمان شکل گرفت که طبق آن باید مالکین، مبلغی را برای انتخاب ناظر به حساب این سازمان واریز می کردند، گفت: طی حدود یک سال و نیم گذشته دو اقدام مهم را در دست بررسی و اجرا قرار دادیم؛ نخست، ارتقای کیفیت ساخت و ساز و آسیب شناسی آن از مسیر فضای دانشگاهی کشور و دیگری شفافیت در سازوکار های نظام مهندسی ساختمان.
به گفته شکیب، هر سازمان نظام در هر استان، خدماتی را در بخش مهندسی ارائه می دهد که این اقدام توسط یک نرم افزار انجام می گردد. سازمان هر استان از نرم افزار مجزایی برای انجام امور خود استفاده می کند که در جهت ایجاد وحدت رویه و شبکه سازی اطلاعات بین همگی سازمان ها در استان های مختلف کشور، نرم افزار واحدی را طراحی و ابلاغ کرده ایم تا همه نیاز این سازمان به بخش طراحی، نظارت، اجرا، آموزش و … بصورت یک پارچه بررسی و برطرف کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه در زلزله هایی که در کشور رخ داد، ۶۰ تا ۷۰ درصد واحدهای مسکن مهر از ناحیه تیغه ها آسیب جدی دیده بود به نحوی که قابل استفاده نبود، گفت: چنین رخدادی یعنی ایجاد هزینه سنگین برای حاکمیت و دولت. تاکنون در ساخت و ساز مسکن، تمرکز بر ایمنی جانی در سازه بوده است. از سال ۲۰۰۲ میلادی تنها تمرکز بر حفظ ایمنی جانی نیست و باید طراحی طبق عملکرد بوده تا خسارات وارده به سازه نیز کاهش یابد. این موضوع باید به ویژه در اجرای نهضت ملی مسکن به کار گرفته شود. در همین راستا پیشنهاد داده ایم تا این موضوع در مقررات ملی ساختمان نیز لحاظ گردد.
شکیب، نتیجه اجرای چنین اقدامی را منجر به افزایش ۷ تا ۱۰ درصدی هزینه تمام شده ساخت دانست و افزود: در مقابل این افزایش هزینه، طول عمر مفید هر ساختمان حدود ۴۰ درصد افزایش می یابد. البته در بسیاری از مواقع ضوابط شهرسازی و البته مولفه های اقتصادی ایجاب می کند تا سازه تخریب گردد؛ به همین علت است که میانگین عمر مفید ساختمان ها در کشور حدود ۳۰ تا ۴۰ سال بوده در حالی که میانگین عمر ساختمان در دنیا بین ۷۵ تا ۱۰۰ سال است.

هزار ساختمان در تهران مستعد حریق هستند
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اعلام این خبر که از شروع سال ۱۴۰۲، ساختمان ها برای دریافت پایان کار خود موظف هستند تا برچسب انرژی دریافت کنند، توضیح داد: با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی مطابق مقررات ملی ساختمان، هر ساختمان برای دریافت پایان کار خود موظف است برچسبی را دریافت کند تا میزان مصرف انرژی ساختمان، از جوانب مختلف مشخص گردد. البته هر ساختمان باید حداقل هایی را در بحث انرژی داشته باشد که ناظرین ما در بخش های مختلف و در فرآیند ساخت در برهه های زمانی مختلف تکمیل یک سازه، به آن نظارت می کنند.
وی ادامه داد: مهم ترین عنصر اثرگذار در مقوله صرفه جویی انرژی، تیغه های سازه هستند. باید در زمان تیغه چینی دقت لازم انجام شود تا بتوان صرفه جویی انرژی به طور حداکثری رعایت گردد و اگر ناظر ما تشخیص دهد که این تیغه چینی مورد تایید نیست، شهرداری ها برای توقف ساخت، همکاری لازم را داشته باشند.
شکیب با اشاره به اینکه ما برای ساختمان های ناایمن ناظر نیستیم، ادامه داد: متاسفانه مالکین ما، ضوابط نگهداشت را به صورت علمی اجرا نمی کنند. باید در نظر داشت که این نظام، مسئول ممیزی نیست. شش تا هفت نهاد در کنار شهرداری ها به موضوع بررسی عیوب ساختمان ها کمک می کنند. یکی از این نهادها سازمان نظام مهندسی ساختمان است. اکنون در تهران در مقوله حریق و مقام سازی، حدود هزار ساختمان وجود دارد که مستعد ایجاد حریق هستند و نیاز به نگه‌داری ویژه دارند. برای حل این چالش پیشنهاد دادیم که برای بخش های مختلف سازمان آتش نشانی و در نواحی مختلف شهر بصورت پایلوت طراحی انجام شود که هر واحد آتش نشانی سازه ها را به صورت ۳ بعدی بتواند ببیند به نحوی که در صورت بروز رخدادی، بتواند با تمامی بخش های سازه از پیش آشنا شده باشد.
وی در مورد هزینه ساخت و ساز مسکن، تصریح کرد: هزینه ساخت گروه‌های ساختمانی ۱ و ۲ طبقه برای هرمترمربع از ۵٫۳ میلیون تومان آغاز می‌شود و برای ساختمان‌های ۱۶ طبقه و بالاتر ۱۰ میلیون تومان است. این قیمت‌ها واقعی نیست و ما مجبور هستیم این قیمت‌ها را اعلام کنیم. قیمت‌ها طبق شاخص‌های سال ۱۳۸۴ (۱۸ سال قبل) تعیین می‌گردد، در حالی که هزینه سخت هر مترمربع ساختمان کمتر از ۱۰ میلیون تومان نیست و بعضا ۱۸ تا ۲۱ میلیون تومان است.
باید مبنای محاسبه هزینه تمام شده ساخت هرمترمربع تغییر کند
به گفته شکیب، باید مبنای تعیین تعرفه (قیمت ساخت) را تغییر دهیم و آن را بر اساس نفر- ساعت محاسبه کنیم. سازمان نظام مهندسی ساختمان این پیشنهاد را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده و وزیر راه و شهرسازی نیز برای این منظور به هفت نفر حکم داده است. با این کار دیگر شاهد چالش‌های هر ساله و نارضایتی مهندسان نیستیم.
وی در مورد هزینه ساخت مسکن و افزایش ۶۰ درصدی تعرفه های ساخت و ساز بیان کرد: هزینه ساخت و ساز براساس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که در سال ۸۴ طراحی شده و برمبنای فرمول تعرفه های ساختمانی مشخص می گردد. هزینه ساخت برای سال ۱۴۰۲ برای واحدهای یک تا دو طبقه متری ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و برای واحدهای بالای ۱۶ طبقه متری ۱۰ میلیون تومان شده است و اين به هیچ عنوان معقول نیست. درصدی از هزینه ساخت طبق جدول تعیین شده به مهندسان پرداخت می گردد که اکنون طبق این تعرفه ها ۲ تا ۲.۵ درصد گرفته می شود که با توجه به مسئولیتی که در حوزه ساخت دارند، بسیار کم است‌.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، حدود زمانی صدور پروانه ساخت را حداکثر ۲ هفته دانست و ادامه داد: ۳ ضلع مالک، شهرداری و نظام مهندسی ساختمان در صدور این پروانه تاثیر گذار بوده و ایفای نقش می کنند. زمان این صدور در هر استان متفاوت است، اما مجموع این اقدامات برای صدور پروانه که بخشی از آن به مالک نیز مربوط است، بعضا زمان بر می شود که بیشتر مربوط به تایید برای بخش طراحی است.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ مرداد ۰۲
142 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0