مدیر نظارت عالی و ارزیابی عملکرد شورای اسلامی شهر مشهد

نیمی از ساختمان‌ های مسکونی، فاقد اسکلت فلزی و بتونی

مدیر نظارت عالی و ارزیابی عملکرد شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به راه کارهای بهبود و نوسازی و ساختمان ‌های فرسوده استان و مشهد بیان کرد: تنها راه حل اصلی این معضل این است که اراضی به اراضی سنددار تبدیل شده و چارچوب قواعد نظام مهندسی را طی کند.

کد خبر: 960529012 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ مرداد ۹۶ - ۸:۵۱ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی،بهبود ساختمان ‌های فرسوده در گرو ثبت سند در چارچوب نظام مهندسی مدیر نظارت عالی و ارزیابی عملکرد شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به راه کارهای بهبود و نوسازی و ساختمان ‌های فرسوده استان و مشهد بیان کرد: تنها راه حل اصلی این معضل این است که اراضی به اراضی سنددار تبدیل شده و چارچوب قواعد نظام مهندسی را طی کند.نیمی از ساختمان‌ های مسکونی، فاقد اسکلت فلزی و بتونی

نیمی از ساختمان‌ های مسکونی، فاقد اسکلت فلزی و بتونی

نیمی از ساختمان‌ های مسکونی، فاقد اسکلت فلزی و بتونی

نیمی از ساختمان‌ های مسکونی، فاقد اسکلت فلزی و بتونی

محمد یوسف پیروی، با اشاره به اعلام ریاست سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان در مورد ترکیب ‌بندی مساکن استان که حدود ۳۸٫۷ درصد خانه‌ ها دارای اسکلت فلزی، سه و نیم درصد مجهز به بتون آرمه بوده و ۵۷٫۵ درصد آن سایر محصولات است،ادامه داد: با توجه به این که این مساکن عمدتا در نیمه جنوبی و مقداری از آن در نیمه شرقی مشهد قرار دارد و جزو مناطق چهار و پنج درآمدی استان هم بحساب می ‌آید، بهبود این شرایط می‌ تواند تاثیر به سزایی در بخش مدیریت بحران بر جای گذارد.

پیروی بیان کرد: اخیرا در نیمه جنوبی مشهد مساله الزام صدور پروانه‌ های ساخت و ساز بیش تر ظهور و بروز داشته و بهمین جهت تعداد ساختمان‌ های دارای استحکام بنا بهتر و بیش تر در این محدوده افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: متاسفانه در نیمه شمالی و شرقی مشهد که حوزه‌های چهار و پنج درآمدی است، عمدتا سن ساخت‌ و سازها به پیش از سال هفتاد و چهار و یا هشتاد و هشت باز می‌گردد. نظام مهندسی استان بر مبنای مصوبه شورا و تعهدات موجود تنها برای ساختمان‌ های زیر دویست متر بنای این مناطق پاسخ گو است که این می‌ تواند تبعات سنگینی از نظر مدیریت بحران داشته باشد.

وی مطرح کرد: تنها راه حل اصلی این معضل این است که این اراضی به اراضی سنددار تبدیل گردیده و چارچوب قواعد نظام مهندسی را طی کند.

پیروی با اشاره بمصوبه شورای شهر مشهد در سال پیش در این مورد اظهار کرد: در سال آخر فعالیت شورای چهارم نیز یک مصوبه‌ به تصویب رسید که براساس آن قرار شد با همکاری آستان قدس رضوی مناطق شهری به ویژه مناطق ۴ و ۵ درآمدی مشهد بهمان میزانی که در تصرف است، یا اجاره داده شود و یا آستان قدس حق تقدیمی خود را یک‌ جا یا بصورت اقساطی ببخشد تا مساکن این مناطق بتوانند سند بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: قطعا وقتی خانه‌ های این مناطق سنددار شود، این امر در بازسازی ‌های بعدی و اخذ پروانه می‌ تواند کمک کننده باشد تا این ساختمان‌ ها نیز سیکل نظام مهندسی ساختمان و استحکام بنا را طی کنند.

پیروی عنوان کرد: اکنون متاسفانه بیشتر ساختمان های اراضی مناطق چهار و پنج مشهد بدون پروانه ساخته می ‌شود و از آن استحکام بنای لازم برخوردار نیست. آن دسته از ساختمان‌ هایی که بدون پروانه ساخته شده هم عمدتا با یک اخذ تعهد مفاصا حساب شده است که چالش بزرگی در آینده مدیریت شهری مشهد است.
مدیر نظارت عالی و ارزیابی عملکرد شورای اسلامی شهر مشهد یاد آور شد: اگر این روندی که برای سنددار کردن اراضی قولنامه‌ ای در مشهد شروع شده، هرچه سریع ‌تر حل و فصل گردد، قطعا رشد استحکام بناها قابل تحقق خواهد بود. این رشد وجود خواهد داشت هرچند این رشد کند باشد، ولی این رشد کمک‌ کننده خواهد بود چون ما جمعیت زیادی داریم و بیش از نیمی از جمعیت مشهد در همین مناطق در حال زندگی هستند.

وی ابراز داشت: بهمین خاطر ریزدانگی، عدم استحکام بنا، فشردگی بافت و تراکم بافت زیاد داریم. هم چنین بهمین دلیل است که کوچه ‌ها و معابر در این مناطق بسیار باریک است که همه این‌ ها مشکلات خیلی بزرگی در مدیریت بحران برای مشهد است.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ مرداد ۹۶
1170 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0