طبقه بندی نوع زمین نوع زمین

 طبقه بندی نوع زمین

طبقه بندی نوع زمین موضوعی است که در حفاری ها و خاک برداری ها سوالاتی دررابطه با آن مورد بحث قرار گرفته استکه در این مقاله قصد داریم در رابطه با آن صحبت کنیم.

کد خبر: 980220007 تاریخ انتشار: جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸ - ۵:۲۱ ب.ظ

طبقه بندی نوع زمین موضوعی است که در حفاری ها و خاک برداری ها سوالاتی دررابطه با آن مورد بحث قرار گرفته استکه در این مقاله قصد داریم در رابطه با آن صحبت کنیم. طبقه بندی نوع زمین

 طبقه بندی نوع زمین

طبقه بندی نوع زمین

 طبقه بندی نوع  زمین

 

به زمین و محل ساخت و ساز، ساخت گاه گفته می شود.برای ایجاد یک ساختمان پایدار و مستحکم، مکان احداث باید با الزامات و مشخصات استاندارد مطابقت داشته باشد.در اغلب موارد، آزمونهای ژئوتکنیک مورد نیاز برای کسب اطلاعات در خصوص مشخصات ساخت و ساز وجود دارد که انتظار می رود در مصالح ساختمانی مطابق با معیارها در نظر گرفته شود، به جز در موارد خاص که مطالعات با دیتیل لازم نباشد.شرایط و ضوابط ساخت و ساز در نظر گرفته شده و ارائه شده تحت عنوان: ۱) محل ساخت و ساز و ۲) خاک بستر مورد بررسی قرار می گیرد.اگر مشخصات منشاء برآورده شود، پی ساختمان نیز باید با معیارهای ساخت ساختمان مشخص شود.

منابع آزمون نظام مهندسی عمران ۹۸

آزمون نظام مهندسی عمران ۹۸

موقعیت ساخت گاه

در زمین با مشخصات زیر، ساخت و ساز ساختمان ها نباید انجام شود:

  • زمین های ناپایدار یا مستعد سیل؛
  • زمین های مستعد نشست زیاد یا روانگرایی؛
  • مناطقی که در معرض آسیب های زمینی و یا زمین لغزش قرار دارند یا زمین از خاک رس حساس تشکیل شده است.

خاک ساخت گاه

ثبات ساختار به شدت وابسته به نوع خاک ساخت و ساز می باشد، به طوری که توجه به آن نمی تواند چالش های برگشت پذیر ایجاد نماید.در نتیجه، شایع ترین انواع خاک در بستر در بخش زیر بحث می شود. در ادامه با طبقه بندی نوع زمینآشنا خواهید شد.

 

طبقه بندی نوع زمین از لحاظ ساختار و مقاومت

زمین های خاکریزی شده:

این نوع زمین ها به عنوان خاک دستی شناخته می شوند و نمی تواند انعطاف پذیر و قابل اعتماد مانند زمین های طبیعی باشد.

 طبقه بندی نوع زمین

طبقه بندی نوع زمین

زمین های طبیعی:

۱٫زمین ماسه ای نرم: مانند زمین در نزدیکی سواحل دریا، اگر زمین خشک و دارای تراز افقی باشد، می تواند فشار ۱-۱٫۲ کیلوگرم در سانتی متر مربع را حفظ کند.اگر شن و ماسه تر یا شیب دار باشد، لازم است قبل از استفاده از آن با اتخاذبررسی های لازم در بارگیری و احداث، تصمیم گرفت.

 طبقه بندی نوع زمین

۲٫اراضی شنی: به زمین هایی که دارای دانه های درشت و بزرگ هستند اشاره می شود و اگر به خوبی متراکم شده باشند، می توانند فشار حدود ۵٫۲-۵٫۳ کیلوگرم بر سانتی متر را حفظ کنند.

  1. زمین رسی: اگر آن خشک و هسته های آن متراکم باشد، می تواند فشار حدود ۵٫۱ کیلوگرم در سانتی متر مربع را حفظ کند. اما اگر آبدار باشد، استفاده از آن توصیه نمی گردد. اگر زمين شيب دار باشد یا به علت لغزش فشار بالا زمين به سمت شيب باشد، باعث ايجاد لغزندگی و احتمال وقوع شکست در ساختمان خواهد شد و اگر در سطح افقي باشد، علاوه بر مشکلات عايق در ساختمان، فشارهای ناهمگونی ممکن است مانند مایعات تحت فشار انتقال یابند که موجب تخریب دیوارهای غیر سازه ای می گردد.

۴٫زمین سنگی: اگر زمین از سنگ جامد و تخته سنگهای بزرگ تشکیل شده باشد، پایه خوبی برای ساختمان خواهد بود و می تواند فشار زیادی را تحمل کند. لازم به ذکر است که برخی از سنگها، اگر چه ظاهر خوبی دارند، برای ساختمان های مجاور رطوبت بالا (مانند گچ و سنگ آهک) بسیار نامناسب هستند. این نوع سنگ ها در مجاورت رطوبت، آب را جذب می کنند و بنابراین حجم را افزایش می دهد.

۵٫زمین مختلط: این نوع زمین ترکیبی از شن و ماسه و رس است و اگر به خوبی فشرده شود می تواند فشار بین ۵٫۲-۵٫۴ کیلوگرم در سانتی متر مربع را حفظ کند

تست زمین

گاهی پس از پی کنی به زمینی سفت می رسند و شروع به ساخت می کنند، اما بعد از مدتی ساختمان ترک می خورد. دلیل این امر این است که زمین از طبقه نازک است، آنها در مکان های مختلف برای شناختن طبقات مختلف زمین کند و کاو می کنند و پس از اطمینان شروع به شفته ریزی می کنند.این کار در ساختن گمانه زنی نامیده می شود.

 طبقه بندی نوع زمین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ اردیبهشت ۹۸
5762 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0