دلنوشته اي براي پايه گذار سازمان نظام مهندسي ساختمان

بدرود معمار نظام مهندسي

فردا مراسم تشييع جنازه مردي در تهران برگزاري می شود که خود يکي از معماران بنائي بود بنام انقلاب اسلامي ايران؛ آيت الله علي اکبر هاشمي رفسنجاني، مرد مبارز دهه پنجاه شمسي، مجلس دهه شصت، دولت دهه هفتاد، مصلحت دهه هاي هشتاد و نود و البته صدرنشين مطلق در ادوار مختلف انتخابات خبرگان رهبري. از آخرين ساعات روز يکشنبه تمامي رسانه ها و مردم در مورد خدمات مرد روزهاي سخت نظام سخن مي گويند، اما از ديد مهندسان عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان، نام او يادآور سازماني است که اکنون بيش از 300 هزار مهندس از سراسر کشور عضو آن هستند.

کد خبر: 4972 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ دی ۹۵ - ۸:۵۸ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،فردا مراسم تشييع جنازه مردي در تهران برگزاري می شود که خود يکي از معماران بنائي بود بنام انقلاب اسلامي ايران؛ آيت الله علي اکبر هاشمي رفسنجاني، مرد مبارز دهه پنجاه شمسي، مجلس دهه شصت، دولت دهه هفتاد، مصلحت دهه هاي هشتاد و نود و البته صدرنشين مطلق در ادوار مختلف انتخابات خبرگان رهبري. از آخرين ساعات روز يکشنبه تمامي رسانه ها و مردم در مورد خدمات مرد روزهاي سخت نظام سخن مي گويند، اما از ديد مهندسان عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان، نام او يادآور سازماني است که اکنون بيش از ۳۰۰ هزار مهندس از سراسر کشور عضو آن هستند. بدرود معمار نظام مهندسي

بدرود معمار نظام مهندسي

بدرود معمار نظام مهندسي

بدرود معمار نظام مهندسي

دولت دوم آيت الله، با هدف سامان دهي به قوانين ساخت و ساز در کشور در اوايل دهه ۷۰ خورشيدي، شروع به تدوين و جمع آوري آئين نامه هاي مرتبط با ساخت مسکن در کشور کرده و در مورخه ۲۰ تيرماه سال ۷۴، به صورت لايحه اي مدون به شماره ۶۲۷۴۳ تقديم مجلس شوراي اسلامي گرديد. اين لايجه که در اواخر مجلس چهارم، بدست وکلاي ملت رسيده بود، بعد از تصويب در ۲۲ اسفندماه همان سال، با ۴۲ ماده، ۲۱ تبصره و ۶۰ بند در آن مجلس به تصويب رسيد و براي اخذ مجور به شوراي نگهبان ارسال و پنج روز بعد به تاييد شوراي نگهبان رسيد. رئيس جمهور هاشمي با ابلاغ آن به وزارت مسکن و شهرسازي وقت (بعدا با ادغام با وزارت راه و ترابري به وزارت راه و شهرسازي تغيير نام داد) اجراي آن را رسمي کرده و از تاريخ نهم فروردين ماه ۷۵، به اجرا درآمد. جالب اينکه، وزير وقت وزارت مسکن و شهرسازي، عباس آخوندي، الان نيز سکاندار وزارت عريض شده راه و شهرسازي و نايب رئيس اول وقت مجلس چهارم، حسن روحاني، نيز عهدار بالاترين پست اجرائي کشور است. هم اکنون ويرايش سال ۹۰ اين قانون، مورد استفاده و استناد قرار می گیرد.
هر چند گذار از ديد سنتي به يک نگاه مهندسي ساختار يافته مبتني بر قوانين مدون سالها طول کشيد و حتي هنوز هم اين سازمان ظرفيت بالقوه فراوان استفاده نشده ای دارد، اما قطعا پايه گذاري اين سازمان، که انگيزه اي براي ايجاد ساير سازمان هاي نظام مهندسي (معدن، کشاورزي و صنفي رايانه) شد، از يادگاري هاي و خدمات بي بدليل دوران رياست جمهوري زنده ياد آيت الله هاشمي رفسنجاني است.

محمد کريمي
مديرمسئول سايت اخبار نظام مهندسي

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ دی ۹۵
2508 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0