تشدید نظارت بر ساخت و ساز اصولی ساختمان ‌ها در اردبیل صدمات به سازمان ‌های نظام مهندسی

جزیره ‌ای عمل کردن صدمات زیادی به سازمان ‌های نظام مهندسی وارد کرده است

اولین جلسه از سلسله جلسه ‌های مهندسی با رویکرد شکافتن مشکلات اساسی اردبیل در حوزه ساختمان، عدم توزیع عادلانه نقشه و سایر مشکلات گریبان ‌گیر مهندسین با حضور رضا نیکنام، بازرس سازمان نظام مهندسی استان اردبیل برگزار گردید.

کد خبر: 960711001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶ - ۷:۰۹ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، اولین جلسه از سلسله جلسه ‌های مهندسی با رویکرد شکافتن مشکلات اساسی اردبیل در حوزه ساختمان، عدم توزیع عادلانه نقشه و سایر مشکلات گریبان ‌گیر مهندسین با حضور رضا نیکنام، بازرس سازمان نظام مهندسی استان اردبیل برگزار گردید.وارد شدن صدمات به سازمان نظام مهندسی با جزیره ی عمل کردن

وارد شدن صدمات به سازمان نظام مهندسی با جزیره ی عمل کردن

جزیره ‌ای عمل کردن صدمات زیادی به سازمان ‌های نظام مهندسی وارد کرده است

جزیره ‌ای عمل کردن صدمات زیادی به سازمان ‌های نظام مهندسی وارد کرده است

سلسله جلسه ‌های تخصصی در این دوره به بحث ساختمان و مشکلات عدیده‌ ای که مهندسین و مردم با آن درگیر هستند می ‌پردازد و مشکلات و دغدغه ‌های فعالان عرصه ساخت و ساز را در جلسه ‌ها مورد بررسی و گفتگو قرار می‌ دهد.
اولین جلسه، با حضور مهندس رضا نیکنام؛ کارشناس ارشد سازه، بازرس اصلی دوره ششم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل، عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنفی شرکت‌ های ساختمانی و تاسیساتی استان اردبیل، عضو کمیته پیمان و شورای فنی استان و ناظر عالی سازمان نظام مهندسی ساختمان، مهندس مصطفی شکوری مقدم؛ فارغ التحصیل عمران و مجتبی شکوری مقدم؛ فارغ التحصیل مکانیک با بررسی مشکلاتی که گریبانگیر مهندسین است و فعالیت‌ های حرفه‌ ای در سطح شهر و استان برگزار گردید.
مشکلات اساسی مهندسین را در چه مسائلی می ‌بینید؟
نیکنام: در این دو دهه آغاز بکار سازمان نظام مهندسی با مشکلاتی زیادی روبرو بوده‌ایم، از تصویب قوانین مربوطه در سال هفتاد و چهار، تمام سازمان‌ ها با مشکلاتی دست به گریبان هستند و اردبیل هم از این موضوع مستثنی نیست، مشکلات اصلی را می‌ توان؛ عدم عدالت حرفه ‌ای در رعایت حق و حقوق توزیع نقشه ‌ها، مالیات، بیمه و غیره نام برد که این مشکلات بصورت فردی به بازرسان ارجاع داده شده و از جانب ما مورد بررسی قرار می‌ گیرد.
عدم توزیع عادلانه نقشه اخیرا با بحث شفاف‌ سازی بصورت آنلاین که در سایت سازمان می ‌توان دید که هرکس چه مقدار از سهمیه خود را استفاده کرده، حرکتی است که در کاهش رانت موثر بوده و مسئله استفاده از سهمیه به شکل اتاق شیشه ‌ای تبدیل گردیده است.
مالیات، چالش اصلی اعضاست که سازمان در نشست هایی که با حضور مدیرکل امور مالیاتی و کلاسهای آموزشی برای اعضا برگزار کرده توانسته مهندسین را با حق و حقوق مالیاتیشان آشنا کند ولی این کار خیلی دیر انجام شد.
تخفیف‌ های نامتعارف جایگاه مهندسی را پایین آورده است
هزینه و تخفیفاتی که به نقشه ‌ها اعمال می ‌شود قطعا به کیفیت ساخت و ساز تاثیر می‌ گذارد و این تاثیرات به مرور باعث افزایش ساخت و سازهای بی‌ک یفیت و بی ‌ارزش شده است، چرا که مهندسی که با تخفیفاتی پنجاه الی شصت درصدی نقشه امضا می ‌کند قطعا نظارت لازم را انجام نمی ‌دهد که هیات مدیره باید به این مسئله رسیدگی داشته باشند.
تخفیفات گفته شده که در واقع از دستمزد مهندسین کم میکند و به جیب دلالان می رود، گریبان همین مهندسین را در مالیات می ‌گیرد و اعضای نظام مهندسی، باید مالیات کل هزینه بدون کسر تخفیفات نا متعارف را به اداره مالیت و دارایی پرداخت کند که در واقع بازنده باخت-باخت ماجرا همین مهندسین هستند به طوریکه میزان مالیات بردرآمد، گاهی دو تا سه برابر درآمدی است که مهندسین دریافت کرده‌اند.

وارد شدن صدمات به سازمان نظام مهندسی با جزیره ی عمل کردن


در سازمان نظام مهندسی نشست های متعددی را برای رفع این مشکل برگزار کردیم و مدیرکل محترم مالیاتی استان و کارشناسان مالیاتی هم دعوت شدند و چندین کارشناس پیشکسوت به شکل مشاور دعوت شدند و به سازمان کمک می‌ کنند که در بهبود شرایط اثرگذار بوده است.
بیمه، خواسته به ‌حق اعضا نظام مهندسی
همان‌ طور که مستحضرید همه کسانیکه در یک کارگاه و ارگانی فعالیت می‌ کنند از حمایت و پشتوانه بیمه برخوردارند، اما اعضای ده هزار و پانصد نفره سازمان نظام مهندسی که در حدود پنج هزار و دویست نفر دارای پروانه اشتغال هستند و مجوز از اداره راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی را دارا میباشند ومی‌ توانند به صورت حرفه ‌ای در رشته‌های هفت گانه فعالیت داشته باشند، متاسفانه از هیچ حمایت و پشتوانه بیمه ‌ای که در آینده از آن بهره مند شوند، چه به لحاظ سوابق بیمه ‌ای و چه به لحاظ موضوعات درمانی محروم هستند.
پیشنهاداتی شده، رایزنیهایی هم در این مورد با نهادهای مربوطه انجام شده که مقداری از کار حل شده است و مسئله دیگری که شخصا با این مسئله درگیر بودم، اینست که اگر مشکل بیمه مهندسین حل شود اینبار سازمان برنامه و بودجه، بیمه مهندسین را بعنوان سابقه کار مفیدی که بتواند در تاسیس شرکت ‌های پیمان کاری یا نفرات امتیاز آور لحاظ نمی ‌کند، بیمه‌ ای که سوابق آن به درد مهندس نخورد ارزشی ندارد که برای آینده مهندسین چالشی خیلی مهم است.
از تخفیف‌ های نا متعارف و توزیع عادلانه نقشه سخن گفتید، وظیفه رسیدگی به این امر بعهده بازرس سازمان است؟
نیکنام: وظیفه ذاتی بازرس سازمان؛ رسیدگی به عملکرد هیات مدیره و حفظ حق و حقوق اعضا به صورت مساوی می ‌باشد و تلاشمان بر اینست که حق کسی ضایع نگردد، چرا که شاهد هستیم عضوی با استفاده از بعضی روابط و رانت‌ ها، سهمیه خود را در یک هفته تمام کند و دیگری نه تنها در برش زمانی تعریف شده نتواند سمیه خود را تمام کند بلکه در بازه یک ساله هم به همان شکل باقی بماند و حق مهندس ضایع گردد.
باتوجه به این که قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال هفتاد و چهار می ‎باشد و نیازمند بازنگری دارد، وزارت راه و شهرسازی یک سری اصلاحاتی را انجام داده که احتمالا در اواخر همین ماه به نشست هیات وزیران رفته برای تصویب به مجلس فرستاده شود.
وزیر محترم راه و شهرسازی بخش نامه ای صادر کرد مبنی بر این که انتخاب ناظر توسط کارفرما آزاد است که در این صورت سازمان هیچ نقشی در ارجاع نقشه ندارد و عملا سازمان نمی‌ تواند به این مسئله ورود کرده و بصورت رندم نقشه ‌ها را ارجاع دهد و از نظر من مشکل اصلی همین است، وقتی سازمان از این چرخه خارج گردید و مدیریتی بر این مسئله انجام نگرفت، دفاتری که ارتباطات بیش تری دارند وارد میدان می ‌شوند.
نقش بازرسین سازمان در این مورد خیلی مهم و حائز اهمیت است، به طوری که می‌ توانند مستقیما وارد مسئله شوند و ارجاعات و ظرفیت مانده مهندسان را بررسی کرده و از هیات مدیره و رئیس سازمان گزارش بخواهند.
باتوجه به این که در پایه‌ های بالا چنین مشکلاتی نداریم و مشکل در پایه سه می‌ باشد، در نشست کمیته ۴ نفره تصمیم گرفت شد که ارجاع کاربه مجریان ذی صلاح را از شش سقف به چهار سقف کاهش دهند تا دارندگان پروانه اجرا بتوانند در این زمینه فعالیت داشته باشند و برای مهندسان پایه سه اشتغال ‌زایی گردد.
اجرای ساختمان خاص و بلند مرتبه با سازه پیچیده را در اردبیل شاهد نیستیم، علتش ضعف مهندسی است یا عدم تقاضا؟
نیکنام: یکی از عواملی که می ‌توان ذکر کرد، وجود بافت سنتی غالب در مرکز شهر هستیم که به لحاظ حفظ میراث فرهنگی محدودیت ارتفاع داریم و محدودیت‌ هایی را برای ساخت پروژه‌ های بزرگ و بلند را ایجاد می‌ کند اما این نمی‌ تواند علتی باشد برای عدم بلند مرتبه ‌سازی، اردبیل به لحاظ بافت شهری، شهری است با ساختمان‌ هایی با ارتفاع کوتاه که بنا به آمار شهرداری هشتاد تا هشتاد و پنج درصد، شش تا هفت سقف هستند و ده یا زیر ده ردصد بالای هفت سقف اجرا شده است.
ما برای بهبود این قضیه همکاری نزدیک سازمان نظام مهندسی و شهرداری و میراث فرهنگی را نیازمندیم که بتوان حوزه‌ های مختلفی را شناسایی کرد و ساختمان‌ هایی را بعنوان سمبل اردبیل، طراحی و اجرا کرد.
چند روز پیش در نشستی با همکاران معماری نیز این موضوع را مطرح کردم که متاسفانه طراحان اردبیل، چه در زمینه معماری و چه در زمینه سازه به خودشان، تخصصشان باور ندارند و می ‌توان گفت که از انجام کارهای جدید و خلاقانه می ‌ترسند و خود این موضوع از کجا نشات می‌ گیرد خود جای کار و بررسی دارد.
در همین اردبیل بارها و بارها با این مسئله روبرو می‌ شویم که کارفرما بعد از بررسی آلترناتیوهای ارائه شده توسط مهندسین و شرکت‌ های مشاور اردبیل، قانع نشده و کار خود را به شرکت ‌های تهران می ‌سپارند، این امر شکافی عمیق میان مهندسین و عموم جامعه ایجاد می‌ کند که ناشی از عدم اعتماد و نارضایتی است، این در حالیست که همین مهندسین باهم همکلاس بوده و یا همان واحدهای دانشگاهی را پاس کرده‌اند، این ضعف در اردبیل به چند عامل بستگی دارد که قطعا سازمان نظام مهندسی در راس امور باید این مشکل را هرچه سریع تر برطرف کند.
مهندسین باید خود و ارگان‌ ها را به چالش بکشند
متاسفانه هیچ بنا و یادمانی با طراحی معاصر که بتوان بعنوان سمبلی از شهر یاد کرد نداریم، مهندسین باید با به چالش کشیدن خود، همکاران و ارگان‌ های مربوطه که در راس آن سازمان نظام مهندسی می‌ باشد کارهای درخور شان مهندسی و غنای فرهنگی و تاریخی اردبیل را طراحی و اجرا کنند و عاجزانه از طراحان خواشمند هستم که به این مسئله ورود، این خلا را پر و نواقصات را جبران کنند.
قطعا سازمان نظام مهندسی با همه توان مالی و معنوی در کنار تیم ‌های طراحی که در این زمینه پیش قدم شوند خواهد بود و برای اجرای طرح‌ ها، با سازمان‌ های ذی ربط رایزنی ‌هایی را انجام می‌ دهد که دکتر لطف اللهیان، شهردار خوش فکر اردبیل، قطعا کمک خود را دریغ نمی‌ کند.
راهکار اصلی خروج اردبیل از این بحران چیست؟
نیکنام: در سازمان نظام مهندسی گروه‌ های تخصصی داریم که در هر گروه، سرآمد متخصصان هر رشته جمع شده و فعالیت حوزه خود را بررسی می‌ کنند و باید این فعالیت‌ ها خروجی جلسه های آن‌ ها باشد، که متاسفانه تا به حال شاهد چنین حرکت ‌هایی نبودیم.
راه اصلی خارج شدن از این وضعیت نابسامان، گروه‌ ها و افراد متخصصی است که در این گروه ها قرار دارند و هم پوشانی گروه‌ های مختلف در سازمان هم اهمیت قابل توجهی دارد.
اعضای هیات مدیره نظام دغدغه ‌مند نیست و تا به حال هیچ عملکرد خاصی را در این زمینه ندیده ایم، علتش چیست؟
نیکنام: تا زمانیکه هیات مدیره نظام مهندسی اردبیل، به صورت تیمی کار کند، هیچ فعالیتی مهمی انجام نمی ‌شود و این مهم ترین نقدی است که به هیات مدیره وارد است، چرا که چنین مجمعی باید یک ‌دست باشد و ریاست سازمان با بالاترین رای در کسوت خود فعالیت کند، تقسیم شدن اعضا هیات مدیره به تیم‌ های پنج و شش نفری مانع از انجام درست وظایف شده و در نتیجه نشست های خروجی قابل قبولی نخواهند داشت و از سر لج و لج بازی طرح‌ ها و درخواستهای خوب طرفین نادیده گرفته شده و حذف می‌ شود.
در پایان این جلسه چند ساعته، رضا نیکنام، مصطفی شکوری مقدم و مجتبی شکوری مقدم شروع چنین جلسه ‌ها را مثمر ثمر خواندند و برای هرچه بهتر برگزار شدن و به نتیجه رسیدن نشست ها اعلام آمادگی کردند.
منبع : تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ مهر ۹۶
1295 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0