ژنراتور گازی معرفی ژنراتور گازی

ژنراتور گازی

ژنراتور گازی دستگاهی برای تولید گاز است. این دستگاه می تواند گاز را هنگامی که فشردن آن غیر ممکن باشد طی یک واکنش های شیمیایی یا منابع جامد یا مایع ایجاد کند.

کد خبر: 980309012 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۹ خرداد ۹۸ - ۲:۱۸ ب.ظ

ژنراتور گازی دستگاهی برای تولید گاز است. این دستگاه می تواند گاز را هنگامی که فشردن آن غیر ممکن باشد طی یک واکنش های شیمیایی یا منابع جامد یا مایع ایجاد کند.

ژنراتور گازی

ژنراتور گازی

ژنراتور  گازی

 

این اصطلاح اغلب به دستگاهی اطلاق می شود که از یک سوخت راکت برای تولید مقادیر زیادی گاز استفاده می‌کند. از گاز  معمولا برای درایو کردن توربین ها به جای تولید محرک در یک موتور موشک استفاده می شود. این نوع ژنراتورهای گاز برای تولید توان در توربوپمپ ها در موتور موشک ها و بعضی از واحدهای نیروگاه های کمکی برای تولیدقدرت ژنراتورهای برق و پمپ های هیدرولیکی استفاده می شوند.

یکی دیگر از کاربردهای رایج این تجهیزات در گازهای صنعتی است که در آن ژنراتورهای گاز برای تولید مواد شیمیایی گازی جهت فروش استفاده می شوند. به عنوان مثال، ژنراتور اکسیژن شیمیایی، که اکسیژن قابل تنفس را با سرعت کنترل شده در طول مدت طولانی تولید می کند. در طول جنگ جهانی دوم، ژنراتورهای گاز قابل حمل زغال سنگ سوخته را به گاز تولید کننده تبدیل می کردند و از آن به جای بنزین استفاده می کردند.

آزمون نظام مهندسی برق الکترونیک

جزوه نظام مهندسی برق pdf

انواع دیگر ژنراتور گازی در کیسه هوا برای خودرو استفاده می شوند که به سرعت یک مقدار مشخصی از گاز بی اثر را تولید می کنند.

کاربردهای رایج ژنراتور گازی

به عنوان یک منبع قدرت

موشک V-2 از پراکسید هیدروژن تجزیه شده از محلول کاتالیزور مایع سدیم پرمنگنات به عنوان ژنراتور گازی استفاده می کند. توربوپمپ با این گاز درایو می شود و سوخت فسیلی اتانول LOX را تحت فشار قرار می دهد. در موتور اصلی زحل V F-1 و شاتل فضایی، سوخت های فسیلی برای درایوکردن توربوپمپ سوزانده می شوند. ژنراتور گازی در طراحی های خاص با استفاده از مخلوط با مقدار زیادی سوخت درجه حرارت شعله را نسبتا کم نگه می دارد.

واحد نیروی کمکی شاتل فضایی و واحد قدرت اضطراری F-16 از هیدرازین به عنوان سوخت استفاده می کند. این گاز با استفاده از توربین پمپ های هیدرولیکی را درایو می کند. در FU-16 EPU، ژنراتور گازی می تواند ژنراتور الکتریکی را نیز درایو کند و آن را راهندازی کند.

ژنراتورهای گاز نیز برای ماهی برقی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، ماهی برقی مارک۱۶ در نیروی دریایی ایالات متحده، توسط پراکسید هیدروژن تغذیه می شود.

یک محلول متمرکز پراکسید هیدروژن که به عنوان پراکسید تست بالا شناخته می شود پس از تجزیه به اکسیژن و آب (بخار) تجزیه می شود.

۲ H2O2 → ۲ H2O + O2

هیدرازین به نیتروژن و هیدروژن تجزیه می شود. واکنش به شدت اکسوترمی است و حجم زیادی از گاز داغ و حجم کوچک مایع تولید می کند.

۱ ۳ N2H4 → ۴ NH3 + N2

  1. N2H4 → N2 + 2 H2
  2. ۴ NH3 + N2H4 → ۳ N2 + 8 H2

بسیاری از ترکیبات راکت یا موشک سوخت جامد می توانند به عنوان ژنراتورهای گاز مورد استفاده قرار گیرند.

خاموش کردن آتش با ژنراتور گازی

بسیاری از کیسه های هوا برای باد شدن از سدیم آیزید استفاده می کنند. ماده آتش بازی به اجزای تشکیل دهنده اش تجزیه می شود و گاز نیتروژن را آزاد می کند و کیسه هوا را در حدود ۳۰ میلی ثانیه پر می شود. یک کیسه هوا ساخته شده در ایالات متحده حاوی ۱۳۰ گرم اسید سدیم است. مشابه آنچه که گفته شد از ژنراتورهای گاز برای خاموش کردن آتش نیز استفاده می شود. سدیم آزید به  مواد سمی و نیتروژن تجزیه می شود. سدیم حاصل خطرناک است، بنابراین مواد دیگر نظیر نیترات پتاسیم و سیلیکا برای تبدیل آن به شیشه سیلیکات به آن اضافه می شوند.

ژنراتور گازی

تولید اکسیژن ژنراتور گازی

ژنراتور اکسیژن شیمیایی، اکسیژن قابل تنفس را با سرعت کنترل شده در طول مدت طولانی فراهم می کندو در آن از سدیم، پتاسیم و لیتریم کلرات و پرکلرات ها استفاده می شود.

تولید سوخت گاز

اگر دستگاهی زغال سنگ سوخته یا سایر مواد کربنیک را به گاز تولید کننده تبدیل کند می توان از آن به عنوان یک منبع گاز سوخت برای استفاده صنعتی مورد استفاده قرار داد. از این نوع ژنراتورهای گاز قابل حمل در جنگ جهانی دوم به عنوان سوخت وسایل نقلیه به جای بنزین استفاده می شدند که بسیار هم رایج و پرکاربرد بودند.

این ژنراتور ها کاربرد های وسیعی دارند و در اغلب صنایع استفاده می شوند.

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ خرداد ۹۸
1520 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0