نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند روسای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور

چهار ناظری‌کردن ساختمانها در انتظار پروژه‌ها

بعضی از اعضای روسای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور بابیان این که در سال جاری سازمانهای مطبوعشان برنامه کلان و گسترده‌ای در مورد بالارفتن جایگاه، کیفیت و هم یاری با اعضای مهندسین سازمان نظام‌مهندسی دارند اظهار امیدواری کردند که با هم کاری نهادهای ذیمدخل زمینه برای تحقق این اهداف فراهم گردد.

کد خبر: 10677 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۰ فروردین ۹۶ - ۶:۱۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،بعضی از اعضای روسای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور بابیان این که در سال جاری سازمانهای مطبوعشان برنامه کلان و گسترده‌ای در مورد بالارفتن  جایگاه، کیفیت و هم یاری با اعضای مهندسین سازمان نظام‌مهندسی دارند اظهار امیدواری کردند که با هم کاری نهادهای ذیمدخل زمینه برای تحقق این اهداف فراهم گردد.چهار ناظری‌کردن ساختمانها در انتظار پروژه‌ها

چهار ناظری‌کردن ساختمانها در انتظار پروژه‌ها

سازمان نظام مهندسی ساختمان

چهار ناظری‌کردن ساختمانها در انتظار پروژه‌ها

تا چند سال پیش، بعلت فقدان یک‌ نهاد مقتدر جهت سازماندهی مهندسین و فعالیتهای آنها و هم چنین نبود تعرفه‌های یکسان، نوعی خلأ قانونی در امور مهندسی بویژه مهندسی ساختمان که بخش بزرگی از سرمایه‌های کشور را نیز بخود اختصاص داده است، خودنمائی میکرد.

در مواردیکه مشکلی در اجرای پروژه‌ای پیش می‌آمد و بخوبی به انجام نمیرسید، چه بدلیل عدم صلاحیت مجری و چه بدلیل نبود نظارت کافی، مرجعی برای رسیدگی وجود نداشت. این موضوع لزوم تشکیل یک تشکل سازمانیافته و کاملاً حرفه‌ای در هر یک از شاخه‌های مهندسی را بیش‌ازپیش ضرورت میبخشید.

اکنون با داشتن سی و یک سازمان نظام‌مهندسی در استانها و دفاتر وابسته به آن در شهرستانها توانسته تأثیرات مؤثری در بهبود وضعیت ساخت‌وساز، کارکرد مهندسین و کاهش تخلفات ساختمانی داشته باشد. مروری بر پرونده فعالیت این سازمانها در کشور بیان گر این موضوع است که این ارگانها توانسته‌اند با ایمن‌سازی، توجه بمحیط‌ زیست پایدار و اخلاق حرفه یا گامهای اساسی در آرامش و آسودگی مردم بردارد.

حال با شروع سال جدید روسای نظام‌مهندسی بعضی از استانها در مورد برنامه‌های آتی خود در سال نودوشش صحبتهایی داشته‌اند با این گزارش با ما هم راه باشید:

حسن قربان خانی رئیس نظام‌مهندسی استان تهران گفت:

در کشور ما هرکسی با هر سوادی داخل عرصه ساخت‌وساز شده است درحالیکه پروانه را نباید بصاحب‌ ملک و سرمایه‌گذار داد بلکه باید به سازنده ذیصلاح داد. درنتیجه امروز ما با انبوهی از ساختمانهای بی‌کیفیت روبرو هستیم که توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته‌شده‌اند… این موضوع در حالی است که قوانین و مقررات خوب و واضحی در مورد شرایط ساخت‌وساز وجود دارد اما علت اجرایی نشدن آنها معمایی حل ناشدنی است. موضوع ساخت‌وساز بوسیله افراد فاقد صلاحیت که سالهاست به یک معضل بزرگ تبدیل‌شده مدتهاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران را بتکاپو واداشته تا راهی برای حل آن پیدا نماید؛ معضلی که باید سرنخ مشکلات عدیده در حوزه ساخت‌وساز در کشور را در آن جستجو نمود. اکنون چهار ناظر کردن ساختمانها از صفر مترمربع تا ابعاد بزرگتر، اصلاح الگوی مصرف انرژی، پی گیری تفاهمنامه آتش‌نشانی با سازمان نظام‌مهندسی استان تهران، کنترل کیفیت خدمات مهندسی از اهم فعالیتهایی است که در سال نودوشش بدنبال اجرا یا اصلاح این موارد خواهیم بود.

سیامک مشرف رئیس نظام‌مهندسی استان چهارمحال بختیاری گفت:

معتقدم سازمان نظام‌مهندسی استان چهارمحال بختیاری نیازمند خانه‌تکانی در بحثهایی مثل نظارت در سه مرحله طراحی، اجرا و بهره‌برداری باشد. اگر نظارتها بدرستی صورت بگیرد و قوانین ایمنی ساختمان بشکل مطلوبی اجرایی گردد عمر ساختمانها افزایش پیدا میکند بطورکلی باید گفت در پی اعمال بند به بند قوانین و مقررات ملی ساختمان به ازای افزایش ۱ سال عمر بر روی بنا حدود سه هزار میلیارد دلار صرفه‌جویی خواهیم داشت. نظارت بر به کارگیری مصالح استاندارد و نوین و کنترل شدید بر استفاده این مصالح میتواند درافزایش عمر روی کرد مثبتی داشته باشد.

در سال جدید اعمال نظارت بر اجرای قوانین بیست و دو گانه سرلوحه فعالیتهای این استان خواهد بود. در گامهای بعدی توجه به مباحث آموزش مهندسین، ارتباط ۲جانبه و ۲سویه مهندسین با مردم، استفاده از مجریان ذیصلاح و اجرایی شناسنامه فنی و مهندسی، بازرسی رند‌می اماکن قدیمی و… را بصورت کامل بررسی خواهیم نمود.

غلامرضا نامورچی، رئیس نظام‌مهندسی استان فارس گفت:

بدون تردید سال نودوشش سال پرتلاش و پرکاری خواهیم داشت. اکنون این سازمان چالشهای مختلفی دارد که باید بسرعت حل و رفع شود. یکی ازمهمترین چالشها و مشکلهای فرا روی نظام‌مهندسی را نبود توازن بین خدمات مهندسی و بازار کار است؛ که در این مورد در رأس فعالیتها پیگیر تفاهم‌نامه سازمان نظام‌مهندسی استان فارس و سازمان کار، تعاون و رفاه اجتماعی که قبلاً منعقد شده خواهیم بود. دومین چالش، خلأ آموزشی برای مهندسین جوان بعد از فارغ‌التحصیلی است زیرا آنها بی‌درنگ پس از دانش‌آموخته شدن و بدون هیچ آشنایی با خدمات مهندسی وارد بازار کار و خدمات مهندسی میشوند. سومین چالش این سازمان، روی کرد نادرست کارفرمایان به بحث مهندسین و خدمات مهندسی است. کارفرمایان خدمات مهندسان را نه‌تنها یک سرمایه بلکه یک تهدید و هزینه میدانند برای رسیدن به نقطه مطلوب در قدم اول باید درزمینهٔ خدمات مهندسی فرهنگسازی انجام دهیم و این منوط به این است که مهندسین ما آموزشهای لازم را فراگیرند و بمسائل حقوقی، اداری و هم چنین روابط عمومی آشنایی کامل داشته باشند. در بحث ورود بحرفه و بازار کار، مهندسین ما باید یک دوره کارآموزی را بیاموزند تا در جریان ساخت‌وساز و امور مهندسی قرار گیرند. گامهای بعدی شامل توجه بخدمات دفاتر نظام‌مهندسی، دفاع از خدمات مهندسین، پیگیری تفاهمنامه وزارت راه و شهرسازی با نظام‌مهندسی استان فارس در مورد پایلوت آموزشی است.

علیرضا فرشید، رئیس نظام‌مهندسی استان یزد گفت:

با نهایت تاسف سازمان نظام‌مهندسی هیچ اهرم اجرایی در برخورد با تخلفات ندارد و این سازمان وظیفه نظارت و گزارش تخلفات بشهرداری و هم چنین نظارت بتخلف مهندسان را بعهده دارد؛ بنابراین شاهد آمار تخلف بالا در ساخت‌وسازهای یزد هستیم طبق این اساس طی جلسه هایی که با شهرداری و استانداری استان داشتیم برنامه‌های ویژه‌ای برای حل‌وفصل چالشهای تخلف خواهیم داشت. ازآنجاییکه تخلفات ساختمانی اصل ایمنی ساخت‌وساز را زیر سؤال میبرد این تخلفات باید برای یکبار و همیشه از سطح استان برچیده شود در گامهای بعدی پیگیری مباحث، مشکلات و تناقضهای دفاتر مهندسی، توجه به آموزش و فرهنگسازی از اولویتهای کاری سال نودوشش خواهد بود.

مهدی رضایی سردره، رئیس نظام‌مهندسی استان هرمزگان گفت:

بطورکلی وظیفه اصلی سازمان نظام‌مهندسی کنترل بر اجرای صحیح مقررات ملی ساختمان است؛ ولی با کمال تاسف علی‌رغم وجود قوانین و مقررات پربار و تأثیرگذار ساخت‌وسازهای کشور با کم ترین انطباق با این قوانین روبرو هستند بنابراین اهم فعالیت نظام‌مهندسی استان هرمزگان در سال نودوشش نظارت بر اجرای بندبند این قوانین خواهد بود. اگرچه اجرای این قوانین الزامی است اما برای اجرای مطلوبتر این معضل روی کرد تنبهی و تشویقی خواهیم داشت. مبحث بعدی توجه بمشکلات عمده‌ای مانند حجم بالای ترافیک، نبود پارکینگ عمومی، وضعیت نامطلوب خودروها و ساحل است متأسفانه سازمان بدلیل روی کرد خاصی که تاکنون داشته و نوع شکلگیری تشکلهای تخصصی زیرمجموعه سازمان هیچگاه به این سمت حرکت نکرده که در مسائل شهری بعنوان یک طراح و ارائه‌دهنده ایده ایفای نقش نماید که این ضعف سازمان را نشان میدهد بنابراین پی گیر هر پروژه‌ای که در راستای رفع این معضلات تعریف شود خواهیم بود.

حسن مجتبی زاده، رئیس نظام‌مهندسی استان زنجان گفت:

مهندسین ناظر مهمترین رکن نظارت برساخت و سازها هستند و همواره سهم بزرگی از سرمایه‌های ملی کشور در قالب بنای واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و … صرف طرحهای ساختمانی و صنایع وابسته به آن میشود و باوجوداین که قانون تأکید کرده مهندسین ناظر بر اساس طراحی و مصالح استاندارد ساخت‌وسازها را پیش ببرند، اما دیده میشود که بعضاً نظارت نادرست مهندسین ناظر موجب شده است صاحبان کار هرگونه خلافی انجام دهند؛ بنابراین مهمترین فعالیت سازمان نظام‌مهندسی استان زنجان در سال نودوشش پی گیری نظارت بر فعالیت ناظران و اجرای قوانین و مقررات ملی ساختمان بشکل کامل است. در گامهای بعدی سعی خواهیم کرد توجه شایانی بدفاتر خدمات مهندسی، مباحث مربوط به محیط ‌زیست، آموزش مهندسین و افزایش فرهنگ عمومی داشته باشیم.

احمد خورشیدی رئیس نظام‌مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:

در سال نودوشش یک‌ خانه تکانی بزرگی در ۲ بخش درون‌سازمانی و برون‌سازمانی خواهیم داشت بر این اساس توجه و به نرم‌افزارهای توزیع کار، آموزش مهندسان و آشنایی مهندسین با حق‌وحقوق شهروندان و نظارت بر مسئولیت مهندسین ناظر از اهم فعالیتهای درون‌سازمانی خواهد بود. فعالیتهای برون‌سازمانی نیز تعامل و ارتباط با دستگاههای متولی در ساخت‌وساز مثل شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و شورای شهر است. در مرحله بعد بدنبال ساخت ساختمانهای نظام‌مهندسی برای بعضی از شهرستانهای استان خواهیم بود البته زمین این ساختمان آماده بهره‌برداری است. این مالکیت در راستای بهبود و اصلاح وضعیت ساخت‌وساز در شهرستانها خواهد بود. در بخش دیگر اردوهای علمی و بازدید از پروژههای مهم در سطح کشور را برای مهندسین عضو سازمان خواهیم داشت.

بطورکلی ازآنجاییکه تقویت ارزشهای معماری و اسلامی، اعتلای جایگاه معماری و شهرسازی، بالارفتن کیفیت ساختمانها، افزایش ایمنی با کنترل و نظارت بر فعالیتهای مهندسی ساخت‌وساز و آموزش اعضا و شاغلین در این بخش و هماهنگی عوامل ساخت‌وساز شامل طراح، ناظر، سرمایه‌گذار، سازنده و مالک ازجمله مهمترین وظیفه سازمان نظام‌مهندسی است. همچنین پی گیر این مسائل در این استان خواهیم بود.

منبع: سازه نیوز

 

دانلود راهنمای مبحث ۱۳

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ فروردین ۹۶
1102 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0