به دنبال خشکسالی های اخیر، افت سی و هفت متری سطح آب دشت شهرکرد به دنبال خشکسالی های اخیر، افت سی و هفت متری سطح آب دشت شهرکرد

به دنبال خشکسالی های اخیر، افت سی و هفت متری سطح آب دشت شهرکرد

به دنبال خشکسالی های اخیر، افت سی و هفت متری سطح آب دشت شهرکرد ، صورت گرفته است. حجم سفره‌های زیرزمینی کم شده است و نیازمند توجه جدی و فوری است

کد خبر: 990707001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۷ مهر ۹۹ - ۹:۰۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، به دنبال خشکسالی های اخیر، افت سی و هفت متری سطح آب دشت شهرکرد ، صورت گرفته است. حجم سفره‌های زیرزمینی کم شده است و نیازمند توجه جدی و فوری است

به دنبال خشکسالی های اخیر، افت سی و هفت متری سطح آب دشت شهرکرد

به دنبال خشکسالی های اخیر، افت سی و هفت متری سطح آب دشت شهرکرد
دشت شهرکرد با افت سی و هفت متری سطح آب روبرو است
رئیس شورای اسلامی شهرکرد بیان کرد: دشت شهرکرد به‌ دنبال خشکسالی ‌های دهه اخیر با افت سی و هفت متری سطح آب و کاهش شدید حجم سفره‌های زیرزمینی روبرو شده است و نیازمند توجه جدی و فوری است.
فرهاد رئیسی در جلسه علنی شورای اسلامی مرکز چهارمحال و بختیاری که با حضور اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برگزار گردید، با اشاره به کاهش دبی و یا خشکیدگی کامل سی و سه حلقه چاه تامین آب فضای سبز شهرکرد، گفت: برای آبیاری فضای سبز مرکز چهارمحال و بختیاری طرح استفاده از پساب مطرح گردید.
وی ادامه داد: همکاری نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری با مجموعه مدیریت شهری در شورای اسلامی و شهرداری شهرکرد به‌ منظور تشویق و الزام شهروندان نسبت به حفر چاه‌ های جذبی و کنترل روان ‌آب‌های ناشی از بارندگی می‌تواند بخشی از این مشکل را رفع کند.
رئیسی ادامه داد: برنامه‌ریزی و همکاری مشترک بین شورای اسلامی، شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان در تسریع و رونق روند ساخت و سازهای شهری تاثیرگذار است.
به گفته رئیسی، دشت بزرگ شهرکرد از روستای “تومانک” شهرستان بن تا “فرخ‌شهر” در شهرستان شهرکرد و محدوده روستای “شمس‌آباد” در مجاورت روستای “خراجی” شهرستان کیار امتداد دارد.
وی ادامه داد: سطح حوضه آب‌ریز دشت بزرگ شهرکرد افزون‌بر صد و بیست و چهار هزار و پانصد هکتار وسعت دارد که از این سطح پانصد و هفتاد و هفت هکتار مَرغ‌زار است و رودخانه اصلی آن به نام “جهانبین” پس از دریافت آب مازاد چشمه‌ها و قنوات از نواحی جنوب به رودخانه کیار متصل می‌ گردد.
محدوده زمین‌ های دشت بزرگ شهرکرد شامل روستای “تومانک” و شهر “وردنجان” شهرستان بن، شهرهای “نافچ”، “چالشتر”، “شهرکرد”، “هفشجان” و “طاقانک” و روستاهای “شمس‌آباد”، “کاکلک” و “هرچگان” در شهرستان شهرکرد است.
به‌ دنبال خشک‌سالی‌ های یک دهه گذشته در چهارمحال و بختیاری و برداشت ‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، برخی از دشت ‌های کشاورزی این استان به خصوص دشت شهرکرد با بحران و خطر خشک شدن روبرو گردید.
شهردار شهرکرد نیز افزود: آزادسازی معابر، سرپوش‌سازی و رعایت مبحث بیست و دوم ساختمان‌سازی در مرکز چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار گیرد.
بهادر عبدالغنی عنوان داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی علمی مرتبط با ضوابط طرح تفصیلی ویژه معماران ضرورت دارد.
عبدالغنی تصریح کرد: تشکیل کمیته فنی برای شناسایی، بررسی و ارائه راه کارهای رفع مغایرت‌ ها و مشکلات شهری با عضویت کارشناسان و متخصصان شهرداری شهرکرد و سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گیرد.
رییس هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری نیز بیان کرد: نظارت اعضای این سازمان بر روند ساخت و سازهای شهری سبب تقویت فرهنگ و رونق شهرسازی می‌ شود.
مهران کوهی‌کمالی گفت: تشکیل و فعالیت کارگروه‌ های مشترک بین سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری و شهرداری شهرکرد با هدف شناسایی تمامی ضوابط غیرمنطبق با وضعیت شهر و ارایه راهکارهایی برای رفع آن با جدیت دنبال و اجرایی خواهد شد.
کوهی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری هزینه جریمه کمبود پارکینگ را ۱ میلیارد و هشتصد میلیون ریال برآورد کرده و این در حالی است که شهرداری شهرکرد هم‌اکنون تنها شصت میلیون ریال بابت کمبود پارکینگ از متخلفان دریافت می ‌کند که اصلاح این وضعیت ضرورت دارد.
وی، الکترونیکی شدن روند صدور پروانه ساختمانی در شهرداری شهرکرد را ضروری دانست و گفت: شهرداری شورای اسلامی مرکز چهارمحال و بختیاری می ‌توانند با همکاری نظام مهندسی ساختمان استان نسبت به ارائه راه کارها و اعمال سیاست‌ های تشویقی برای شهروندانی که چاه ‌های جذبی به ‌منظور مهار روان‌آب‌ها حفر و نماکاری‌های متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی اجرا می ‌کنند، اقدام کند.
سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری ۴ هزار و سیصد و ‌چهل و دو عضو دارد که از این تعداد ۳ هزار و هشتصد و نود و دو نفر آقا و چهارصد و پنجاه نفر خانم هستند.
اعضای شورای اسلامی شهرکرد با نام‌گذاری سه‌راهی تیپ مستقل چهل و چهار قمربنی‌هاشم (علیه السلام) واقع در کمربندی آیت‌الله رفسنجانی (کمربند شمالی) شهرکرد به‌نام شهید مدافع حرم سردار عزت‌الله سلیمانی موافقت کردند.
شهرکرد به‌ عنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری دویست هزار نفر جمعیت دارد.
منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ مهر ۹۹
446 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0