مدیرکل دفتر فنی و مهندسی سازمان تامین اجتماعی کشور

عدم وقوع انفجار مهیب در پلاسکو مدیون سازمان نظام مهندسی

این عضو ارشد سازمان تامین اجتماعی عدم وقوع انفجار در ساختمان پلاسکو را مدیون سازمان نظام مهندسی به خاطر عدم واگذاری امتیاز گاز به این پاساژ بدلیل ناامن بودن دانست.

کد خبر: 6825 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۰ بهمن ۹۵ - ۱۰:۱۱ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، مدیرکل دفتر فنی و مهندسی سازمان تامین اجتماعی کشور عدم وقوع انفجار در ساختمان پلاسکو را مدیون سازمان نظام مهندسی به خاطر عدم واگذاری امتیاز گاز به این پاساژ بدلیل ناامن بودن دانست.عدم وقوع انفجار مهیب در پلاسکو مدیون سازمان

عدم وقوع انفجار مهیب در پلاسکو مدیون سازمان

عدم وقوع انفجار مهیب در پلاسکو مدیون سازمان

عدم وقوع انفجار مهیب در پلاسکو مدیون سازمان

عضو سازمان نظام مهندسی تصریح کرد: جای تاسف است که مدیریت شهری از اهرم‌های فشار برای ایمن‌سازی این ساختمان استفاده نکرده و حال آنکه کل ساختمان‌های بالای بیست سال در شهر تهران دارای وضعیت مشابه با ساختمان پلاسکو هستند. وی افزود: مساله بعدی در مورد نحوه عملکرد اصناف و اتحادیه هاست که قادر بودند در ازای خدمات کسبه این پاساژ، آنها را ملزم به ایمن‌سازی ساختمان کنند.

مدیرکل دفتر فنی و مهندسی سازمان تامین اجتماعی کشور در ادامه بیان داشت: این کسبه ها بنا به دلایل مختلف هر روز با شهرداری‌ها و اتحادیه‌های مربوطه در ارتباط بودند و هر کدام از این  نهادها قادر بودند از اهرم‌های فشار برای رعایت قوانین و اصول ایمنی استفاده نمایند.
وی اظهار داشت: بهترین راهکار این بود که هم شهرداری‌ها و هم اصناف مرتبط ارائه هر گونه خدمات به کسبه را موکول به اتخاذ شرایط ایمن در پاساژ می نمودند. از طرف دیگر کل کسبه ها پروانه و مجوز کار دارند که اتحادیه‌ها قادر بود تمدید پروانه اشتغال این افراد را به شرط اجرای قوانین ایمنی در ساختمان انجام دهد.
فرج‌زاده‌ها ادامه داد: شهرداری نبایستی صرفا به اخطاریه های مکتوب اکتفا کند. در کشور قوانین گوناگونی برای این مساله وجود داشته ولی نقطه ضعف آنجاست که این مقررات جاری نبوده و در اجرای آنها موانعی وجود دارد. نکته قابل توجه در این حادثه این است که نه مدیریت شهری و نه اتحادیه مرتبط از اهرم‌های اجرایی و فشار برای ایمن کردن این ساختمان استفاده ننموده است.
وی با تاکید بر اینکه  هر قدر فریاد می‌زدیم این بناها ایمن نیست کسی گوش فرا نمی‌داد، اظهار داشت: موضوع را نباید تنها یک ساختمان پلاسکو بدانیم و امروز بسیاری از ساختمان‌های تهران وضعیت مشابه با پلاسکو را دارند.
فرج‌زاده‌ها با تاکید بر این که عدم انفجارهای مهیب را در ساختمان پلاسکو مدیون عملکرد و نقش سازمان نظام مهندسی هستند اظهار داشت: در حالی که تمام حوزه‌ها مانند آب، برق، مدیریت شهری و… به ساختمان ناایمن پلاسکو خدمات ارائه کردند اما سازمان نظام مهندسی به دلیل ناایمن بودن این ساختمان از ارائه گاز شهری به آن جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه ساختمان پلاسکو به گاز شهری متصل نبود وگرنه شاهد انفجارهای مهیب در آن منطقه و افزایش خسارات و تلفات در آن منطقه می‌شدیم.
عضو سازمان نظام مهندسی گفت: از چند سال گذشته با توافق شرکت ملی گاز و وزارت راه و شهرسازی قرار بر این شد که صدور تاییدیه‌های گازشهری بر عهده سازمان نظام مهندسی استان‌ها باشد. به همین دلیل سازمان نظام مهندسی استان تهران با بررسی ساختمان پلاسکو و مشاهدات مبنی بر عدم رعایت مقررات ایمنی در ساختمان حاضر نشد گاز شهری به این ساختمان ارائه دهد. هر چند که درخواست‌های متعددی برای این ساختمان وجود داشت.
فرج‌زاده‌ها با اشاره احتمال تکرار این سانحه برای سایر ساختمان‌ها گفت: متاسفانه تهران دارای بافت فرسوده وسیعی است. امروز این اتفاق برای ساختمان پلاسکو افتاد اما مدیریت شهری و سایر دستگاه‌ها به این فکر کنند که اگر زلزله پنج ریشتری در تهران رخ دهد چندین ساختمان مانند پلاسکو فرو ریزش خواهد داشت؟
وی تاکید کرد: در حالی که تنها یک ساختمان ۱۵ طبقه فروریزش داشته می‌بینیم که چندین دستگاه و نهاد درگیر این موضوع هستند حال اگر این اتفاق همزمان برای چند ساختمان رخ دهد چگونه می‌خواهند عمل کنند؟
وی در ادامه درباره اینکه چه تعداد ساختمان در تهران نیازمند اقدامات فوری برای ایمن‌سازی هستند؟ اظهار داشت: تمام ساختمان‌هایی با عمر بالای ۲۰ سال خطراتی مانند ساختمان پلاسکو را دارند و مدیریت شهری از این پس باید به فکر ایمن‌سازی این ساختمان ها در بازه زمانی سریع باشد.
منبع: صما

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ بهمن ۹۵
1225 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0