عوامل تخلفات ساختمانی و نقش ناظران نظام مهندسی در پیش‌گیری از تخلفات عوامل تخلفات ساختمانی و نقش ناظران نظام مهندسی در پیش‌گیری از تخلفات

عوامل تخلفات ساختمانی و نقش ناظران نظام مهندسی در پیش‌گیری از تخلفات

عوامل تخلفات ساختمانی و نقش ناظران نظام مهندسی در پیش‌گیری از تخلفات ، تشریح شد. طبق قانون، اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان نمی توانند به ساخت و سازهای بدون پروانه خدمات ارائه دهند

کد خبر: 991215001 تاریخ انتشار: جمعه ۱۵ اسفند ۹۹ - ۹:۵۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، عوامل تخلفات ساختمانی و نقش ناظران نظام مهندسی در پیش‌گیری از تخلفات ، تشریح شد. طبق قانون، اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان نمی توانند به ساخت و سازهای بدون پروانه خدمات ارائه دهند

عوامل تخلفات ساختمانی و نقش ناظران نظام مهندسی در پیش‌گیری از تخلفات

عوامل تخلفات ساختمانی و نقش ناظران نظام مهندسی در پیش‌گیری از تخلفات
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بیان داشت:
راهکار کاهش ساخت و سازهای بدون پروانه
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بیان کرد: طبق قانون، اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان نمی توانند به ساخت و سازهای بدون پروانه خدمات ارائه دهند و با آن دسته از اعضا که در ساخت و سازهای بدون پروانه ارائه خدمت دهند، برخورد می گردد.
علی اصغر زحمتکش رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد در مورد عوامل تخلفات ساختمانی و نقش ناظران نظام مهندسی در پیش‌گیری از تخلفات افزود: علاوه بر تعرفه های پایین کمیسیون ماده صد، عوامل زیادی باعث تخلف در حوزه ساختمان میشوند که از جمله آنها، خرید زمین به شکل مشاع یا قولنامه ای است و با تدبیر مشترک معاون عمرانی استانداری یزد، شهرداری و مدیرکل راه و شهرسازی برای بسیاری از این زمین های مشاع و قولنامه ای پروانه صادر می گردد.
زحمتکش، تفکیک زمین کمتر از حد نصاب را یکی دیگر از علل عدم اعطای مجوز و در نتیجه ساخت و ساز بدون پروانه دانست که جهت پیش‌گیری از تخلفات، مقدار حد نصاب تعیین شده در تقسیم زمین ها برای صدور پروانه، کاهش یافته است.
وی با اشاره به کاهش مدت زمان صدور پروانه برای مالکان، اظهار داشت: در حال رایزنی هستیم تا مشابه بعضی از استانها پروانه ساخت طبق طرح معماری صادر و سایر نقشه ها مانند تاسیسات مکانیکی و برقی و سازه در زمان اجرا در اختیار مالک و ناظر قرار گیرد تا زمان اخذ پروانه به حداقل کاهش یابد.
زحمتکش گفت: تعرفه‌ های کمیسیون ماده صد نیز باید نسبت به تعرفه های خدمات مهندسی بازدارنده باشد که این موضوع هم می تواند به کاهش تخلفات کمک کند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد ادامه داد: به تازگی شهرداری در اکثر نواحی با برون سپاری پلیس ساختمان، خلاف سازی ها را رصد می کند و با این اقدام ساختمان سازی اصولی و قانونی صورت می گیرد.
وی گفت: در برخی موارد مشاهده شده اعضای نظام مهندسی ساختمان در ساختمانهای بدون پروانه به ارائه خدمات مهندسی اقدام میکنند که این امر خلاف قانون است و برخورد با این اعضای سازمان نظام مهندسی در دستور کار است. عدم همکاری اعضای سازمان با سازندگان بدون پروانه موجب کاهش ساخت و سازهای بدون پروانه خواهد شد.
به گفته رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، خوشبختانه حجم کار ورودی در سال جدید، و سایر شاخصهای سازمان حاکی از موفقیت برنامه های سازمان در دوره هیئت مدیره هشتم بوده است.
تجلیل از مهندسان در استان یزد
خبر دیگر اینکه جشنهای هفته بزرگداشت مهندس با آیین تجلیل از مهندسان منتخب در یزد برگزار گردید. این مراسم در یزد با سخنرانی استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، رئیس سازمان و جمعی از مهندسان پیشکسوت برگزار گردید.
طالبی استاندار یزد در جشن روز مهندس با تبریک این روز به مهندسان فعال گفت: خوشبختانه تلاش های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد به بار نشسته و مسئولیت‌ های خطیر این سازمان مورد توجه سایر دستگاه ‌های مسئول قرار گرفته و امیدوار هستیم این هماهنگی ها باعث افزایش دایره تاثیر اقدامات این سازمان بر شهرها و بهبود ساخت و سازها شود.
صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز به تلاش ‌های مهندسان استان در حوزه مسکن اشاره کرد و افزود: ساخت هشت هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در استان یزد شروع شده و سازمان نظام مهندسی ساختمان با هفت هزار عضو فعال در افزایش کیفیت این ساخت و سازها یقیناً نقش موثری خواهد داشت.
علی اصغر زحمتکش رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد نیز اجرای ۳ استراتژی شفافیت, بهبود خدمات مهندسی و اجرای دولت الکترونیک در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد را بعنوان دستاورد هیات مدیره دوره هشتم برشمرد.
آئین تجلیل از مهندسان در هفته مهندس با برگزاری کنفرانس خبری در محل سازمان ادامه یافت و سالاری مشاور سازمان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سالهای گذشته حجم قابل توجهی از بازار ساخت و ساز در استان یزد از اختیار نظام‌مهندسی خارج بوده است، تصریح کرد: امروزه با تعامل خوبی که با دستگاههای مختلف از جمله شهرداریهای استان صورت گرفته و با حمایت مدیران ارشد استانی توانسته ایم بالغ بر ۱ میلیون مترمربع ساخت و سازها را در طول سال وارد سازمان کنیم.
در این کنفرانس خبری، زحمتکش رئیس سازمان نیز از راه‌اندازی سامانه ارجاع نظارت بعنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات در جهت عدالت محوری در استان خبر داد و گفت: مهندسان طبق امتیاز هر فرد برای اجرای پروژه‌ها رتبه بندی شده اند و هر پروژه ورودی به سازمان به بالاترین امتیاز که صلاحیت اجرای آن پروژه را داشته باشد واگذار می ‌گردد و بدین گونه عدالت محقق شده است.
هفته مهندس با برگزاری مراسم همایش دوچرخه سواری در شهر جهانی یزد، شهر دوچرخه ها به انجام رسید و دوچرخه‌سواران پس از طی خیابان‌ های مرکزی شهر یزد با حضور در خانه مهندس در مراسمی که به این منظور برنامه‌ ریزی شده بود، حضور پیدا کردند و ضمن استماع گزارش عملکرد سازمان، از هدایا و جوایز نفیسی که برای آنان تدارک دیده شده بود، به قید قرعه بهره‌مند شدند.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ اسفند ۹۹
476 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0