بهینه‌سازی مصرف انرژی

نقش مهندسین در ترویج بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساخت و ساز

در حالی اخیرا انتخابات گروههای تخصصی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار گردیده است که هم زمان بسیاری از ناظرین درمورد جایگاه ترویجی این گروهها در دست یابی به اهداف مدنظر در حوزههای مربوطه تاکید کرده‌اند.

کد خبر: 960323006 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ خرداد ۹۶ - ۲:۳۰ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،در حالی اخیرا انتخابات گروههای تخصصی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار گردیده است که هم زمان بسیاری از ناظرین درمورد جایگاه ترویجی این گروهها در دست یابی به اهداف مدنظر در حوزههای مربوطه تاکید کرده‌اند.نقش مهندسین در ترویج بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساخت و ساز

نقش مهندسین در ترویج بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساخت و ساز

نقش مهندسین در ترویج بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساخت و ساز

نقش مهندسین در ترویج بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساخت و ساز

از جمله این موارد بهینه‌سازی مصرف انرژی است که انتظار میرود گروههای تخصصی شورای مرکزی در مسیر تحقق این مهم قدم بردارند.
بعضی از اعضای گروههای تخصصی معماری، برق و مکانیک با تاکید بر این که بهینه‌سازی مصرف انرژی جزو موارد مهم و ضروری است از برنامه‌های گروههای متبوع شان برای تحقق این هدف یاد کردند. اجرایی کردن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، فراهم کردن شرایط برای بکار گیری سوختهای خورشیدی بجای سوختهای فسیلی، مطالعات کارشناسی متمرکز بر تاسیسات به روز و ایجاد بسترهای ضروری برای ورود این نوع تاسیسات بمنازل، تلاش برای به روز آوری مقررات ملی ساختمان و انطباق آن با استانداردهای روز دنیا، تعامل با استانداریها وشهرداریها، بهره گیری از سیستمهای هوشمند و..از جمله شاخصترین برنامه‌های گروههای تخصصی شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان برای تحقق این هدف است.
در این زمینه احمدرضا طاهری اصل- عضوهیات رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان- بیان کرد:اکنون در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور یک کمیسیون تحت عنوان کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست راه اندازی شده است که این کمیسیون بموازات اقدامات کمیسیونهای تخصصی مربوطه در بحث صرفه‌جویی انرژی در ساختمانها نقش آفرینی میکنند.
وی با تاکید بر این امر که باید در نظر داشت که یکی از دغدغه‌های قطعی و روزمره جامعه ما موضوع انرژی، محیط زیست و نیز بحران آب است گفت: از این منظر گروههای تخصصی شورای مرکزی مانند گروه برق، مکانیک و معماری بر روی این موضوع بصورت جدی متمرکز شده‌اند.
انجام تحقیقات کارشناسی درمورد تاسیسات کارآمد
طاهری اصل ادامه داد: طبق این اساس گروه تخصصی مکانیک نیز روی این موضوع دغدغه‌های جدی دارد و با انجام مطالعات متمرکز پیرامون انواع تاسیسات مکانیکی که نوعا موجب کاهش مصرف انرژی و نیز بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمانها میشود بدنبال ایجاد زمینه‌های لازم برای اجرایی کردن و ترویج این نوع تاسیسات کارآمد و مطلوب در ساختمانها است.
وی با ذکرمثالی افزود: بعنوان مثال بهره گیری از سوختهای جایگزین مانند پنلهای خورشیدی بجای سوختهای رایج درساختمانها از جمله مواردی است که گروه تخصصی مکانیک شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر روی آن متمرکز گردد.
طاهری اصل ماحصل این نوع تحقیقات و بررسیهای فنی را به نفع قوانین ساخت وساز ارزیابی کرد وتصریح کرد: خروجی این تحقیقات میتواند در ویرایش و به روز رسانی مقررات ملی ساختمان و هم گام شدن قانون با مباحث و شرایط روز موثر واقع شود.
وی با یادآوری این مهم که بطور کلی گروههای تخصصی در به روز رسانی و هدایت قوانین و نیز حرکت به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان میتوانند پیشگام باشند اظهار داشت: طبق این اساس بعنوان مثال گروه تخصصی معماری در بدنه شورای مرکزی از این پتانسیل برخوردار است که شیوه‌های جدید طراحی در ساختمانها را ترویج دهد.
او درمورد راه کارهای افزایش تاثیرگذاری گروههای تخصصی شورای مرکزی بر نهادهای تصمیمگیر در حوزه صنعت ساختمان عنوان کرد: با توجه به آیین‌نامه ابلاغی وزیر راه که در قالب آن به گروههای تخصصی یک مرجعیت حرفه‌ای بخشید میتوان گفت که این گروهها در حال حاضر آرام آرام در حال پیدا کردن جایگاه خود هستند.
وی اذعان کرد: در چنین شرایطی نهادهای مختلفی نظیر دفترمقررات ملی ساختمان و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم برای استماع نظرات سازنده اعضای تخصصی شورای مرکزی اعلام آمادگی کرده است و در این صورت میتوان گفت که گروههای تخصصی میتوانند از این فرصت استفاده کنند و بسیار پررنگتراز زمانهای قبل ایفای نقش کنند.
مبحث نوزدهم و بهینه‌سازی مصرف انرژی
در همین راستا امیر سلیمی نائب‌رئیس گروه تخصصی معماری با بیان این که لازم است که گروههای تخصصی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در راستای بهینه سازی مصرف انرژی قدم بردارند در عین حال یکی از محوریترین اقدامات گروه تخصصی معماری در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی را تلاش در اجرایی کردن مبحث ۱۹ مقرارت ملی ساختمان ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: مهندسین معمار در حال حاضر بشدت پی گیر این مساله هستند و بنظرمیرسد که شرایط برای تحقق این مهم در بسیاری از استانها فراهم گردیده است.
او با اشاره به این که از جمله استانهای پیشرو در نهادینه کردن مبحث ۱۹ مقرات ملی ساختمان استان همدان است بیان داشت: بعنوان مثال در مرکز استان همدان، مبحث نوزدهم بصورت صد درصد اجرایی شده و در سایر شهرهای این استان هم شرایط برای تحقق این مهم فراهم شده است.
وی درعین حال با اشاره به این که مبحث ۱۹ در جلوگیری از معضل وارونگی هوا که یکی از معضلات اصلی کلانشهرها است نقش کلیدی دارد ادامه داد: ما بدنبال آن هستیم که با فراهم کردن شرایط لازم، بصورت پلکانی و مرحله‌ای در جهت اجرایی کردن محبث ۱۹ مقررات ملی ساختمان که نقش فزاینده‌ای در بهینه‌سازی مصرف انرژی دارد قدم برداریم.
سلیمی به نقش مهندسین در ترویج بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز اشاره کرده و افزود: با توجه به این که امر نظارت توسط مهندسین عضو سازمانهای نظام مهندسی ساختمان صورت میگیرد از این منظرمیتوان گفت که آن ها میتوانند به مثابه اهرم نظارتی در زمینه‌سازی برای صرفه‌جویی انرژی در ساختمانها موثر واقع شوند.
وی با یادآوری تاکید اقتصاد مقاومتی بر بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی اذعان کرد: با این نگاه شورای مرکزی می‌بایست از پایگاههای اقتصاد در حوزه امورعمرانی استانها بهره بگیرد.


سلیمی هم چنین مطرح کرد: بطورکلی کارآمدی گروههای تخصصی در حوزه تخصصی خود منوط بهمکاری نهادهای مرتبط نظیر شهرداری، اداره‌های راه وشهرسازی استانها و .. است و تعامل آن ها میتواند خیلی موثر باشد.
هوشمند‌سازی، شرط بهینه‌سازی مصرف انرژی
علاوه بر این مهدی شایان -دبیر گروه تخصصی برق- نیز با بیان این که گروه تخصصی برق در نظردارد با نگاه اعتلایی به اهداف و وظایف خود نسبت به بالا بردن جایگاه صنعت برق در ساختمانها اقدام کند گفت: رشد شتابان زندگی دیجیتال واستفاده روزافزون از ابزارهای هوشمند، تغییرات ملموسی درکیفیت زندگی شهروندان بوجود آورده است و با این روی کرد گروه تخصصی برق در اولین قدم با مبادله تفاهم‌نامه‌ای با شرکت مخابرات ایران، زمینه ایجاد بستر مناسب مخابراتی جهت دسترسی اینترنت پرسرعت منازل و همه ‌گیر شدن آن را بوجود آورد.
وی خاطر نشان کرد: باور ما این است که بر پایه این زیرساخت مهم با هوشمند‌سازی خانه‌ها و فراگیر شدن اینترنت، قدم بلندی در صرفه‌جویی از طریق کنترل هوشمند دستگاههای سرمایش و گرمایش، کنترل بازشوها و دربها، کنترل الکتریکی منزل و.. میتوان برداشت.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درادامه اظهارات خود هم چنین بر لزوم بکار گیری انرژیهای خورشیدی بعنوان یکی از پارامترهای اثرگذار در بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمانها اشاره کرد و تاکید کرد: لازم است که اقدامات اساسی برای تسهیل بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در ساختمانها صورت پذیرد و بدنبال آن تهمیدات لازم برای اقتصادی و فراگیرشدن استفاده از این انرژی درهنگام طراحی ساختمانها در نظرگرفته شود.

منبع: سازه نیوز

 

کلید سوالات آزمون نظام مهندسی برق شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ خرداد ۹۶
1258 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0