آئین نامه اجرایی ماده (۳۳) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

کد خبر: 960507035 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ آذر ۹۵ - ۲:۲۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،ماده ۱- اصطلاحات زیر در معانی مربوط به کار می رونددفتر مهندسی: هر گونه محل انجام خدمات مهندسی ساختمان که طبق ماده (۹) آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مجوز فعالیت در یافت نموده باشد.  قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

شخص حقیقی : مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی کاردانهای فنی و معماران تجربی دارای پروانه اشتغال بکار کاردانی یا تجربی می باشند.

شخص حقوقی : شرکت ، موسسه، سازمان و نهاد عمومی یا خصوصی که برای انجام خدمات مهندسی دارای پروانه اشتغال بکار مهندسی شخص حقوقیمعتبر از وزارت مسکن و شهر سازی باشد.

فصل دوم – مقررات ملی ساختمان

ماده ۲- مقررات ملی ساختمان مجموعه اصول و قواعد فنی و ترتیب کنترل اجرای آنهاست که باید در طراحی محاسبه اجرا، بهره برداری و نگهداری ساختمانها در جهت تامین ایمنی بهداشت بهره دهی مناسب آسایش صرفه اقتصادی حفاظت محیط  زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ سرمایه های ملی رعایت شود.

  قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

ماده ۳- مقررات ملی ساختمان دارای اصول مشترک و یکسان لازم الاجرا در سراسر کشور است. و بر هرگونه عملیات ساختمانی نظیر تخریب احداث بنا تغییر در کارربری موجود توسعه بنا تعمیر اساسی و تقویت بنا حاکم می باشد.

ماده ۴-  مقررات ملی ساختمان به عنوان تنها مرجع فنی و اصل حاکم در تشخیص صحت طراحی، محاسبه اجرا بهره برداری و نگهداری ساختمانها اعم از مسکونی ، اداری ، تجاری، عمومی، آموزشی، بهداشتی و نظایر آن است.

تبصره: در مباحثی که مقررات ملی ساختمان تدوین نگردیده باشد تا زمان تصویب ، منابع معتبر (به طور ترجیحی منتشر شده توسط مراجع ملی ذی ربط) ملاک خواهند بود.

فصل سوم: اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی طرحی ساختمان

ماده ۵- به منظور تنسیق امور صنفی و شغلی مهندسان متخصص در رشته های هفتگانه ساختمان و در جهت ارائه خدمات مهندسی کارآمد کلیه طراحی ها از جمله معماری ، سازه، تاسیسات برقی و مکانیکی باید توسط اشخاص حقوقی یا دفاتر مهندسی طرحی ساختمانی صلاحیتدار دارای پروانه اشتغال بعنوان طراح تهیه گردد.

تبصره ۱- برای تعیین فعالیتهای اشخاص حقیقی دارای پروانه اشتغال وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به تهیه و ابلاغ دستوالعمل لازم اقدام خواهند نمود.

تبصره ۲- اشخاص حقیقی دارنده پروانه اشتغال به کار مهندسی می توانند دفتر مهندسی طرحی تشکیل دهند مشروط به آن که برای دفتر یاد شده از وزارت مسکن و شهرسازی مجوز فعالیت نمایند و در محل اشتغال به این فالیت تابلوی دفتر مهندسی نصب کنند.

ماده ۶- اشخاص حقوقی، موسس یا موسسین دفاتر مهندسی طراحی ساختمان باید دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی معتبر از وزارت مسکن و سهرسازی باشند و مطابق با قردادی که با مالک منعقد می نمایند عهده دار انجام خدمات براساس دستوالعمل ابلاغی از طرف وزارت مسکن و شهرسازی خواهند بود.

 قانوننظام مهندسی و کنترل ساختمان

ماده ۷-  شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی مکلفند تنها نقشه هایی را بپذیرند که توسط اشخاص حقوقی، یا مسئولین دفاتر مهندسی طرحی ساختمان و طراح آن در حدود صلاحیت و ظرفیت مربوط امضاء و مهر شده است.

ماده ۸- سازمان نظام مهندسی استان موظف به نظارت بر حسن انجام خدمات اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی طراحی ساختمان می باشد و در صورت مشاهده تخلف باید مراتب را حسب مورد رسیدگی و اتخاذ تصمیم به شورای انتظامی استان سازمان مسکن و شهرسازی استان و سایر مراجع قانونی ذیربط اعلام نمایند در صورت احراز هر گونه تخلف، برخورد انضباطی تا حد ابطال پروانه اشتغال صورت خواهند پذیرفت .

  قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

برای دیدن متن کامل کلیک کنید

 

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ آذر ۹۵
3051 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0