کلید راه انداز موتور آشنایی یا کلید راه انداز موتور

کلید راه انداز موتور

کلید راه انداز موتور یا استارتر یک موتور الکتریکی است که موتور را روشن می کند. شامل موتور الکتریکی DC (مستقیم جریان) و یک سوپاپ استارت است که به موتور متصل می شود. در بیشتر خودروها، یک کلید راه انداز موتوربه گیربکس متصل می شود و آن را به حرکت در می آورد.بدین منظور شکل زیر را مشاهده کنید.

کد خبر: 980307008 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ خرداد ۹۸ - ۱:۳۲ ب.ظ

کلید راه انداز موتور چگونه کار می کند؟

کلید راه انداز موتور یا استارتر یک موتور الکتریکی است که موتور را روشن می کند. شامل موتور الکتریکی DC (مستقیم جریان) و یک سوپاپ استارت است که به موتور متصل می شود. در بیشتر خودروها، یک کلید راه انداز موتوربه گیربکس متصل می شود و آن را به حرکت در می آورد.بدین منظور شکل زیر را مشاهده کنید.

کلید راه انداز موتور

کلید راه انداز  موتور

 

استارتر موتور توسط باتری ماشین تغذیه می شود. برای روشن کردن موتور، استارتر موتور نیاز به یک جریان الکتریکی بسیار بالا دارد. بدین معنی که باتری باید قدرت کافی را داشته باشد. اگر باتری تخلیه شود، ممکن است چراغ های ماشین روشن می شوند اما روشنایی کافی ندارد. این اتفاق نشان دهنده این است که موتور جریان کافی دریافت نمی کند.

علائم خرابی استارتر موتور یا کلید راه انداز موتورچیست؟

  • اگر باتری کاملا شارژ باشد، به هنگام روشن کردن ماشین هیچ اتفاقی نمی افتد و حتی اگر ولتاژ ۱۲ ولت روی ترمینال کنترل و یک کلیک نشانگر وضعیت استارتر وجود داشته باشد، این قطعه شروع به کار نمی کند.
  • یکی دیگر از نشانه ها این است که وقتی استارترموتور شروع به کار می کند، نمی تواند موتور را روشن کند و اغلب، با استارت زدن ماشین سر و صدای زیادی تولید می شود. البته علت سروصدا می تواند سائیده شدن دندانه های آسیب دیده بر روی رینگ دنده ورق فلکس یا چرخ لنگر باشد.

نظام مهندسی برق نظارت

آزمون نظام مهندسی برق مخابرات

سوپاپ استارتر

یک سوکت استارتر دارای یک کانکتور کوچک  برای سیم کنترل استارتر (سیم سفید رنگ در عکس) و دو ترمینال بزرگ است: یکی برای کابل تغذیه مثبت باتری و دیگری برای سیم ضخیمی که خود استارتر از آن تغذیه می شود.(شکل زیر را به دقت مشاهده کنید.)

کلید راه انداز موتور

کلید راه انداز موتور

سوپاپ استارتر به عنوان یک رله قدرتمند کار می کند. هنگامی که از طریق ترمینال کنترلی فعال می شود، سوپاپ جران مدار الکتریکی را قطع می کند و توان باتری را به استارتر می فرستد. در عین حال، سوپاپ استارتر، دنده استارتر را به سمت جلو هل می دهد تا با رینگ دنده ورق فلکس یا چرخ لنگر اتصال یابد.

کابل های باتری

همانطور که ذکر شد، استارتر یا کلید راه انداز موتور نیاز به جریان الکتریکی بسیار زیاد دارد تا موتور را روشن کند، به همین دلیل است که به باتری با کابل های ضخیم متصل است که در شکل زیر آن را مشاهده کنید. کابل منفی یا به اصطلاح کابل زمین، به ترمینال منفی بلوک سیلندرموتور یا گیربکس، درست در نزدیکی استارتر و کابل مثبت به ترمینال مثبت باتری سوپاپ استارترمتصل می شوند. اگراتصال ضعیف باشند باعث می شوند موتور شروع به کار نکند. پس هنگامی که با این مشکل مواجه شدید حتما کابل ها و اتصال آنها را چک کنید.

کلید راه انداز موتور

کلید راه انداز موتور

یک استارتر موتور یا کلید راه انداز موتور چگونه کار می کند؟

هنگامی که کلید گردان را در وضعیت START بچرخانید یا دکمه START را فشار دهید، اگر گیربکس درحالت پارک یا طبیعی خود باشد، ولتاژ باتری در مدار کنترلی تامین می شود و سوپاپ استارتر فعال می شود. سوپاپ استارتر، قدرت استارتر را تامین می کند. در عین حال، سوپاپ استارتر، دنده استارتر رابه سمت جلو هل می دهد تا با رینگ دنده ورق فلکس یا چرخ لنگر اتصال یابد. موتور استارتر شروع به چرخش می کند و موجب چرخیدن میل لنگ موتور و آغاز به کارموتور شروع می شود. درماشین هایی که یک پوش باتن استارت وجود دارد، سیستم به محض روشن شدن موتور، استارتر را از مدار خارج می کند و ماشین را راهندازی می کند.

کلید راه انداز موتور

کلید ایمنی

هنگامی که گیربکس اتوماتیک در موقعیت پارک یا طبیعی خود باشد یا در صورت فشاردادن پدال کلاچ گیربکس در حالت دستی قرارگیرد، استارتر موتور یا کلید راه انداز موتور عمل می کند. در خودروهایی با یک گیربکس اتوماتیک، سوئیچ پدال کلاچ مدار استارتر موتور را کامل می کند. در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک، عملیات استارت تنها زمانی که گیبرکس در وضعیت پارک یا طبیعی باشد، انجام می شود.

کار سوئیچ گیربکس این است که به کامپیوتر اطلاع دهد کدام دنده گیربکس جا رفته است. اگر خودروی شما یک نشانگر دنده داشته باشید به راحتی می توانید متوجه شوید که گیربکس کار می کند یا خیر و از سلامت کلید راه انداز موتور نیز آگاه شوید.

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ خرداد ۹۸
1928 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0