رییس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان به مناسبت حادثه ناگوار ساختمان پلاسکو نوشت

ترکان: اجرای مقررات ملی ساختمان عامل مهم افزایش کیفیت و ایمنی ساختمان‌ها

اجرای مقررات ملی ساختمان عامل مهم افزایش کیفیت و ایمنی ساختمان‌ها و پیشگیری از بروز حوادث است. برای کیفیت و اطمینان از ایمنی، در مباحث ٢٢ گانه مقررات ملی ساختمان، همه نکات دیده شده است. با اجرای این مبحث، هر ساختمان یک مدیر ساختمان حقیقی یا حقوقی خواهد داشت که باید پاسخگو بوده و طرف مخاطب اخطارهای دستگاه‌های مسوول باشد. سازه اصلی ساختمان پلاسکو اسکلت فلزی بود که پس از چند ساعت سوختن فشار زیادی را به طبقات پایین‌تر وارد کرد و در نهایت سازه فلزی حجم فشار را تحمل نکرد و به یکباره فرو ریخت.

کد خبر: 6004 تاریخ انتشار: شنبه ۲ بهمن ۹۵ - ۲:۴۲ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،مشاور رییس جمهوری و رییس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: اجرای مقررات ملی ساختمان عامل مهم افزایش کیفیت و ایمنی ساختمان‌ها و پیشگیری از بروز حوادث است و آتش‌نشانان فداکار زیر آوار کم‌توجهی‌ها به اجرای صحیح این مقررات مدفون شدند.اجرای مقررات ملی ساختمان عامل مهم افزایش کیفیت و ایمنی

اجرای مقررات ملی ساختمان عامل مهم افزایش کیفیت و ایمنی

اجرای مقررات ملی ساختمان عامل مهم افزایش کیفیت و ایمنی

اجرای مقررات ملی ساختمان عامل مهم افزایش کیفیت و ایمنی

«اکبر ترکان» در یادداشتی به مناسبت حادثه ناگوار ساختمان پلاسکو نوشت: بار دیگر آتش‌نشانان فداکار کشور؛ غیرت، شهامت، جوانمردی و مسوولیت‌پذیری تمام‌عیار ایرانی را به تصویر کشیدند.

رییس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان توجه به اجرای صحیح مقررات ملی ساختمان را ضروری دانست و ادامه داد: برای کیفیت و اطمینان از ایمنی، در مباحث ٢٢ گانه مقررات ملی ساختمان، همه نکات دیده شده است. ساختمان‌هایی که قبل از الزامی شدن مقررات ملی ساختمان احداث شده و ضوابط امروزی را رعایت نکرده‌اند، با الزام و اجرای مبحث٢٢ مقررات ملی که مربوط به مدیریت و نگهداری ساختمان است، می‌توانند از ایمنی قابل قبول برخوردار شوند. همچنین، از بلا اقدام ماندن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان انتقاد و یادآوری کرد: اگر مانع و یا مشکلی برای اجرای مبحث ۲۲ وجود داشت؛ چهار سال زمان برای بازبینی و اجرای آن کافی بود. با اجرای این مبحث، هر ساختمان یک مدیر ساختمان حقیقی یا حقوقی خواهد داشت که باید پاسخگو بوده و طرف مخاطب اخطارهای دستگاه‌های مسوول باشد. این راه حلِ نهایی است که با اجرای صحیح آن، شاید امروز شاهد عزای دیگری در این ایام نمی‌بودیم.

به گزارش اخبار نظام مهندسی، ساختمان ۵۴ ساله و ۱۷ طبقه پلاسکو تهران روز پنجشنبه ۳۰ دیماه ساعت ۸ بامداد دچار آتش‌سوزی شد که با تلاش آتش‌نشانان پس از ۲ ساعت خاموش شد، اما ساعت ۱۱:۳۳ سه انفجار پی در پی در پلاسکو رخ داد و طبقات بالا آتش گرفت و ساختمان فرو ریخت.

سازه اصلی ساختمان پلاسکو اسکلت فلزی بود که پس از چند ساعت سوختن فشار زیادی را به طبقات پایین‌تر وارد کرد و در همین شرایط ۲۵ آتش‌نشان مشغول تخلیه ساختمان و خارج کردن مردم بودند که در نهایت سازه فلزی حجم فشار را تحمل نکرد و ۱۵ طبقه به یکباره فرو ریخت. تعدادی از آتش‌نشانان زیرآوار ماندند و تعداد بسیاری مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

اجرای مقررات ملی ساختمان عامل مهم افزایش کیفیت و ایمنی

منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ بهمن ۹۵
1247 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0