نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

جای خالی مهندسی پایدار در آموزش مهندسین

اخیرا انتقادات بسیاری درمورد تكراری و تئوری بودن دوره‌ها و کلاسهای آموزشی که در سازمان نظام مهندسی برای مهندسین برگزار میشود، مطرح گردیده است.

کد خبر: 960518001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶ - ۶:۲۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، اخیرا انتقادات بسیاری درمورد تكراری و تئوری بودن دوره‌ها و کلاسهای آموزشی که در سازمان نظام مهندسی برای مهندسین برگزار میشود، مطرح گردیده است.جای خالی مهندسی پایدار در آموزش مهندسین

جای خالی مهندسی پایدار در آموزش مهندسین

سازمان نظام مهندسی ساختمان

جای خالی مهندسی پایدار در آموزش مهندسین

طبق این انتقادات، امروز مهندسین کم تر با اصول و مبانی عملی و حرفه‌ ای در بخش ساخت وساز آشنا میشوند که همین چالش، به اضافه نبود نیازسنجی برای جذب دانشجویان رشته‌ های مهندسی، منجر به، به روز بحران هویت در صنعت ساخت و ساز گردیده است.
بحران هویت در صنعت ساخت و ساز
در همین راستا عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به این که از فارغ-التحصیل رشته‌ های مهندسی انتظار میرود که دانش لازم در زمینه مسائل مرتبط با مهندسی را کسب کرده باشند، بیان کرد: در رشته‌ های مختلف مهندسی، انتظارات متعددی مطرح است.
طاهره نصر با اشاره به توانایی مورد انتظار از فارغ‌التحصیلین مهندسی گفت: در رشته ‌های مختلف مهندسی مواردی همچون دانش و اطلاعات در زمینه مسائل فنی و مرتبط با ساختمانهای معمول و غیرپیچیده، و سیستمهای سازه ‌ای مطرح است.
نصر مهارت در امر طراحی بنا با توجه به درک عملکردهای فضایی، استانداردهای فضایی، تأثیرات اقلیمی، مسائل سازه ‌ای و جزئیات ساختمانی را از دیگر انتظارات ذکر کرد و افزود: طی چند سال اخیر، توسعه کمی رشته ‌های مهندسی ساختمان در دوره کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و افزایش تعداد فارغ‌التحصیلین در این رشته‌ ها، مشکلات جدی ایجاد کرده و در این میان کیفیت هم فدای کمیت شده است. لذا شاهد بحران هویت در صنعت ساخت و ساز کشور هم هستیم.
کلاسهای آموزشی تئوری کارساز نیست
نصر درمود نقش سازمان نظام مهندسی در آموزش تخصصی مهندسین اظهار داشت: در این میان جایگاه سازمان نظام مهندسی با برگزاری دورههای آموزشی که با توجه به بندهای قانون صورت میگیرد، کاملا واضح است، ولی باید توجه داشت که کلاسهای صرفا تئوری در وضعیت آموزشی امروز کارساز نیست.
نایب رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست شورای مرکزی ایجاد كلاسهای آموزشی ۲ الی ۳ ماهه در كارگاههای بزرگ ساختمانی برای آشنایی مهندسین با آیین ‌نامه ‌ها و ضوابط ساختمانی در زمینه طراحی، تأسیسات و اجرای جزئیات ساختمان را خیلی مفید دانست و ادامه داد: اکنون در اکثر موارد این كلاسها توسط سازمان نظام مهندسی در قالب مباحث تئوری بعضاً تكراری و فقط برای بالا رفتن پایه برگزار میشود.
نصر تصریح کرد: بنظر میرسد اگر در آغاز ورود و عضویت در سازمان، این دورههای عملی گذرانده گردد چه ‌بسا در زمینه اجرا و طراحی، شرایط لازم برای پرورش کیفی مهندسین بهتر فراهم گردد.
انرژی، مصالح و محیط زیست، ۳ حوزه مهم در آموزش
وی در عین حال به روز کردن دانش مهندسین جوان را امری خیلی قابل توجه دانست و عنوان کرد: بطور نمونه در بعضی دانشگاههای كشور یک درس ۲ واحدی به نام «آشنایی با سازه‌های نو» بصورت اختیاری ارائه میشود که در این درس دانشجو فقط با سیستم سازه آشنا میشود.
رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی خاطر نشان ساخت: اگر در گرداوری کارگروههای آموزشی در سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، مبحثی هم به الزام آشنایی با سازههای نو اختصاص داده شود و یا سمینارهایی كه مطالب آن با تكنولوژی روز دنیا مطابقت داشته باشد، بعد از فارغ ‌التحصیلی و در جریان كار حرفه ‌ای برگزار گردد، خیلی مفید خواهد بود.
وی هم چنین توجه به مهندسی پایدار را خیلی مهم برشمرد و ادامه داد: در سازمان نظام مهندسی و هم در مباحث مقررات ملی ساختمان میتوان بیش تر روی آن ها تأکید کرد. هم چنین توجه به انرژی، مصالح، محیط زیست و… مباحث قابل اهمیتی است که باید در آموزش مهندسین مباحثی به آن ها اختصاص یابد.
این مسئول سازمانی تعامل میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارت راه و شهرسازی و هم چنین سازمان نظام مهندسی ساختمان را خیلی الزامی دانست و گفت: متأسفانه اکنون نیازسنجی برای جذب دانشجویان رشته‌ های مهندسی ساختمان برای مناطق مختلف کشور صورت نمیگیرد و همین امر کیفیت در آموزشها را دچار مشکل کرده است.
برنامه‌ های نظام مهندسی برای آموزش مهندسین
در همین حال معاونت پذیرش و آموزش سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی هم در مورد اهمیت آموزش مهندسین در سازمان نظام مهندسی مطرح کرد: نگاه عملی به آموزش امری خیلی مورد عنایت است.
حمید کاظمی بیان داشت: سازمان نظام مهندسی در جریان برگزاری گردهمایی‌ها و کارگاههای آموزشی، معمولا تلا میکند تا نقاط ضعف موجود در دروس را تا حدی پوشش دهد و مهندسین بتوانند با مسائل عملی بیش تر آشنا گردند.


وی افزود: با این حال نظام مهندسی قطعا بطور کامل در این زمینه موفق نبوده‌، ولی بمرور در حال سیر به سمتی است که این گردهمایی ها بتواند خلاهای لازم را پوشش دهد.
کاظمی درمورد برنامه‌ های سازمان نظام مهندسی برای آموزش مهندسین ادامه داد: برای این منظور در تمام استان‌ ها بطور مرتب دوره‌های آموزشی با هزینه‌ های خیلی پایین برگزار میشود تا مهندسین بتوانند با سهولت بیش تری در این دورهها شرکت کنند و نهایت سعی ما اینست که از استادان مشهور و برجسته کشور دعوت و موضوعات را تعریف، رصد و بطور دقیق ارزشیابی ‌کنیم.
وی در عین حال آموزش نکات و موارد خاص را از دیگر برنامه‌ های آموزشی نظام مهندسی دانست و اظهار کرد: مسائل حقوقی، بیمه و مسائل مرتبط با بحث ایمنی که میتواند تبعات خیلی سنگینی برای مهندسین داشته باشد، از جمله مواردی است که بعضا مهندسین خیلی با آن ها ارتباط دارند، اما هیچ ‌گاه در معرض آموزش آن ها قرار نگرفته اند.
وی تاکید کرد: معمولا این آموزشهای خاص بطور جدی در نظام مهندسی دنبال و تقریبا ماهانه ‌۴ برنامه متنوع در این مورد برای استفاده مهندسین برنامه‌ ریزی میشود. در کنار آن بازدیدها هم نقش جدی در آموزش مهندسین و علاقمند کردن آن ها دارد.
یک راه کار برای ایجاد انگیزه در مهندسین
این مدرس دانشگاه گفت: طرح جدید دیگری بنام طرح استاد- مهندسی هم در سازمان نظام مهندسی در دستور کار داریم که برگرفته از طرح استاد- شاگردی است بگونه ‌ای که مهندسین به شرکتها و کارگاهها معرفی میشوند و در آن جا دورههای کارآموزی واقعی را میگذرانند. درواقع ما یک رابط میان پذیرنده و درخواست کننده یعنی مهندسین هستیم.
وی با اعلام این که این فضا را برای مهندسین جهت آشنایی با با کارهای عملی ایجاد میکنیم تا فرصتی باشد که توان مندی خود را بصاحبان حرفه و شرکتها نشان دهند و قابلیتهای آن ها شکوفا گردد ابراز داشت: از این طریق انگیزه‌ های لازم را در مهندسین جوان ایجاد میکنیم تا بتوانند کار خود را بهتر جلو ببرند.
کاظمی یاد آور شد: امروز جای انگیزه در جامعه خیلی خالی است و تمرکز ما بیش تر بر اینست که با برگزاری دورههای آموزشی متنوع و روشهای مختلف ازجمله طرح استاد- مهندسی، بتوانیم انگیزههای عضوهای خود را افزایش دهیم.
منبع : سازه نیوز

 

سوالات نظام مهندسی برق مرداد ۹۴

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ مرداد ۹۶
1150 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0