معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خبر داد:

سالانه بیش از ۴ هزار تن محصول گلخانه ای در استان کردستان تولید میشود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بیان کرد: سالیانه بیش از 4 هزار تن محصول گلخانه ای در شصت و شش واحد استان تولید میشود.

کد خبر: 960228006 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۶ - ۱:۱۱ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بیان کرد: سالیانه بیش از ۴ هزار تن محصول گلخانه ای در شصت و شش واحد استان تولید میشود.سالانه بیش از ۴ هزار تن محصول گلخانه ای در استان کردستان

سالانه بیش از 4 هزار تن محصول گلخانه ای در استان کردستان

سالانه بیش از ۴ هزار تن محصول گلخانه ای در استان کردستان

سالانه بیش از ۴ هزار تن محصول گلخانه ای در استان کردستان

فرید سپری روز پنج شنبه گفت: استان کردستان با داشتن شصت وشش واحد گلخانه ای در مساحتی بیش از هجده و نیم هکتار بوده که در آن محصولاتی مانند توت فرنگی، سبزی، صیفی و انواع گلهای زینتی تولید میشود.
به گفته سپری، در دوازده واحد از این تعداد با مساحت بر ۳٫۶ هکتار سالانه چهارصد وبیست وچهار تن توت فرنگی خارج از فصل و در چهار واحد با مساحت یک ونیم هکتار بیش از یک میلیون و ششصدو ده هزار شاخه گل و گیاهان زینتی تولید و به بازار عرضه میشود.
سپری ادامه داد: بهره برداران پنجاه واحد نیز بتولید سبزی و صیفی در مساحت ۱۳٫۶ هکتار و با سه هزار و نهصد تن در سال مشغول بفعالیت هستند.
وی افزود: استان با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و اراضی مستعد، نیروی انسانی فنی و جویای کار، وجود دانش آموختگان حوزه کشاورزی ظرفیت و پتانسیل مناسبی برای توسعه تولید محصولات گلخانه ایی از جمله توت فرنگی و گیاهان زینتی را دارد.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: کاهش مصرف آب بمیزان یک دهم، افزایش عمل کرد در واحد سطح بمیزان ده برابر، امکان کشت چند محصول در ۱ سال، تولید خارج از فصل و کشت بدون استفاده از خاک (هیدروپونیک) در منطقه های دارای محدودیت از نوع خاک از جمله مزایای کشت محصولهای گل خانه ای است.
سپری، جلوگیری از مهاجرت روستاییان و ایجاد اشتغال برای جوانان دانش آموختگان حوزه کشاورزی، استفاده بهینه از منابع انرژی و کنترل بهتر آفات و بیماریها را از دیگر مزایای توسعه کشت محصولهای گلخانه ای نسبت بهوای آزاد برشمرد.
وی تصریح کرد: با توجه بصرفه اقتصادی تولید و عرضه محصول خارج از فصل بویژه توت فرنگی و گل شاخه بریده، از تمامی متقاضیان و سرمایه گذاران دعوت میشود با توجه بسهم جهاد کشاورزی از تسهیلات کم بهره صندوق توسعه ملی نسبت به احداث گل خانه اقدام نمایند.
سپری تاکید کرد: فرآیند صدور مجوز این واحدها برای تسریع به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کردستان واگذار شده است و متقاضیان میتوانند برای کسب اطلاعات بیش تر به مدیریتهای جهاد کشاورزی در شهرستانها یا سازمان نظام مهندسی کشاورزی مراجعه نمایند.
استان کردستان بدلیل داشتن بیش از یک میلیون و صدوده هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد، یکی از قطبهای تولید محصولات کشاورزی بشمار میرود و صدوده هزار هکتار از اراضی بصورت آبی کشت میشود.
باغات کردستان هم از اراضی آبی سهم سی وهشت هزار هکتار دارند که سالانه بیش از سیصد هزار تن انواع محصولات باغی در آن ها تولید میشود.
منبع: ایرنا

 

کانال تلگرام نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ اردیبهشت ۹۶
1498 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
1 0