تهیه پیش ‌نویس صلاحیت بازرسی در آیین ‌نامه کنترل ساختمان مظاهریان در جمع بازرسین سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان استان‌ ها مطرح کرد:

تهیه پیش ‌نویس صلاحیت بازرسی در آیین ‌نامه کنترل ساختمان/ بازرسین، چشم امید برای اصلاح از درون سازمان نظام مهندسی هستند/ لزوم اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در دومین جلسه بازرسین سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان استان ‌ها از تهیه پیش ‌نویس صلاحیت بازرسی ساخت خبر داد و بیان کرد: در بحث کنترل با ۲ مقوله نظارت و بازرسی مواجه هستیم و تشخیص صلاحیت بازرسی از مسائل مهمی است که با تصویب آیین ‌نامه کنترل ساختمان باید به آن پرداخته گردد.

کد خبر: 960614002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ شهریور ۹۶ - ۶:۳۰ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در دومین جلسه بازرسین سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان استان ‌ها از تهیه پیش ‌نویس صلاحیت بازرسی ساخت خبر داد و بیان کرد: در بحث کنترل با ۲ مقوله نظارت و بازرسی  مواجه هستیم و تشخیص صلاحیت بازرسی از مسائل مهمی است که با تصویب آیین ‌نامه کنترل ساختمان باید به آن پرداخته گردد.تهیه پیش ‌نویس صلاحیت بازرسی در آیین ‌نامه کنترل ساختمان

تهیه پیش ‌نویس صلاحیت بازرسی در آیین ‌نامه کنترل ساختمان

تهیه پیش ‌نویس صلاحیت بازرسی در آیین ‌نامه کنترل ساختمان

تهیه پیش ‌نویس صلاحیت بازرسی در آیین ‌نامه کنترل ساختمان/ بازرسین، چشم امید برای اصلاح از درون سازمان نظام مهندسی هستند/ لزوم اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

دومین جلسه بازرسین نظام مهندسی ‌های ساختمان استان‌ ها با حضور حامد مظاهریان، معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، فرج الله رجبی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان، منوچهر شیبانی اصل، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان و حامد مانی ‌فر، مدیرکل دفتر مقررات و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار گردید.

محورهای این جلسه بررسی آیین‌ نامه کنترل ساختمان و جمع‌آوری نظرات بازرسین هم چنین بررسی وظایف و اختیارات بازرسین در امور محوله بود.

دراین جلسه، حامد مظاهریان، معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درسخنانی هدف از برگزاری این جلسه را ایجاد هم فکری و فضای گفتگوی دو طرفه برای آشنایی بازرسین با مواضع وزارت راه و شهرسازی و نیز دریافت نظرها و مسائل بازرسین برای رسیدن به راه‌حل ‌ها عنوان کرد و ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان خانه حرفه ‌ای ماست که در خود قانون ظرفیت‌ های خوبی برای اصلاح آن وجود دارد و روح اصلی حاکم بر قانون، فرایند اصلاح از درون با ۳ ابزار بازرسین، شورای انتظامی و نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی است. البته بیست ودو سال از گرداوری این قانون گذشته و از آن تجربه‌ های مختلفی بدست آورده‌ایم و احتمالا نیازمند تغییراتی است.

مظاهریان گفت: طبق قانون سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان، سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ ها، سازمان‌ های حرفه‌‌ای، غیر انتفاعی و غیر دولتی است که باید قدرت داشته باشد که از درون خود را اصلاح کند. سازمان غیر دولتی در جهت اعتلای مهندسی درحال فعالیت است و در درون خود سیستم‌ هایی دارد که مدام پیرایش می ‌کنند و وزارت راه و شهرسازی تنها نظارت می‌ کند. اگر این رکن بدرستی جایگاه پیدا کند و حرکت ‌های درستی انجام گردد و هرجا خطایی روی داد گزارش گردد کار بدرستی انجام گردیده است. رکن دیگر شورای انتظامی است که مبنای رسیدگی و حکم دادن است و دیگر نیازی به دخالت گروهی نیست. درعین حال مشکلاتی وجود دارد که ناچار هستیم فراتر از سازمان گفتگو کنیم.

وی با اشاره به این که بازرسان چشم و گوش مهندسان هستند، تصریح کرد: طبق ماده هشتاد و دو آیین ‌نامه در بحث وظایف و اختیارات بازرسی آمده که اظهار نظر در مورد درستی عملکرد هیئت مدیره و صحت مطالب هیئت مدیره هم چنین اطمینان از اجرای آیین‌ نامه‌ها بعهده بازرس است که مکلف است اطلاعات و گزارشات نادرست هیئت مدیره را به اطلاع مجمع عمومی برساند و هر بازرس تا جایی که وقفه در عملیات نباشد می ‌تواند بازرسی لازم را انجام دهد. دراین صورت خیال هر مهندس راحت است که سازمانی مبتنی بر آرا شکل گرفته و بازرسانی هستند که چشم و گوش وی هستند و عمل سازمان ‌ها و هیئت مدیره‌ ها نیز مشروعیت پیدا می‌ کند. طبق ماده هشتاد و سه آیین‌ نامه درخصوص شورای انتظامی اگر فرایند قانون اجرا نگردد این شورا وارد کار می ‌شود.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به این که بازرسین دارای امکانات کافی در مجامع و سازمان ‌ها نیستند، تصریح کرد: درعین حال قانون خیلی خوب شکل گرفته و یک عضو سازمان که کار حرفه ‌ای انجام می‌ دهد و نهایتا سالی ۲ تا ۳ بار در مجمع برای انتخابات شرکت می ‌کند بر اساس قانون باید خیالش راحت باشد که بازرسی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان بوظیفه خود عمل می‌ کنند.

تهیه پیش ‌نویس صلاحیت بازرسی در آیین ‌نامه کنترل ساختمان

قانون ملاک عمل است
وی  عنوان داشت : با این که احساس می گردد اعمال اصلاحاتی در قانون لازم است اما هم چنان این قانون ملاک عمل است که درآن بسیار شفاف و مشخص به بازرسی اشاره شده است. البته این که بازرس با معرفی هیئت مدیره انتخاب می گردد کمی خارج از نرم جوامع و مسئولیت مدنی است اما از مسئولیت بازرسین نمی کاهد و وظایف آن ها روشن و واضح است.
فرایند جاری دادن خدمات مهندسی نامطلوب است

مظاهریان ادامه داد: گرداوری آیین ‌نامه کنترل ساختمان مراحل خود را طی کرده و می ‌کند و بازرسین که دارای تسلط بر حوزه خدمات مهندسی هستند باید درجریان آن قرار گیرند. ما فرایند جاری برای ارائه خدمات مهندسی داریم که نه مطلوب است و نه ادامه آن امکان ‌پذیر. بیش از پانصد هزار مهندس داریم که با سیستم ارجاع نمی ‌توان پاسخ گوی گروه بزرگ فارغ‌التحصیلان بود و با رکود کنونی این تعداد مهندس مورد نیاز نیست و اگر رعایت عدالت در ارجاع موردنظر باشد، غیر از نامطلوب بودن، امکان ‌پذیر نیست.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر سازی هم چنین اظهار داشت: پیشنهاد آیین ‌نامه کنترل ساختمان روی میز است و هیچ پیشنهاد واقعی غیر آن وجود ندارد. وزارت راه و شهرسازی از ارائه پیشنهادها استقبال می ‌کند و هنوز فرصت برای اصلاح و جبران کسری‌ ها وجود دارد. در عین حال باید مهندسین بجای پرداختن به قانونی بودن یا نبودن آیین ‌نامه که مربوط به تخصص حقوقدانان است و به مرجع دیگری ارتباط دارد باید در مورد اصل موضوع یعنی آیین ‌نامه و کمبودهای آن درحوزه مهندسی صحبت کنند.

وی افزود: در آیین‌ نامه بعد از تصویب آن فهرستی از اقدامات بعدی را داریم که حدود ۵ تا ۶ شیوه ‌نامه است و باید فرایندهای زیادی طی گردند. یکی از این مسائل مهم، تشخیص صلاحیت بازرسی است که در ۲ بخش نظارت و بازرسی به آن می ‌پردازیم و ۲ برابر مهندسین کنونی دراین بخش بکار گماشته می‌ شوند. پیشنهاد صلاحیت بازرسی هم تهیه شده و برای شورای مرکزی ارسال می گردد.

مظاهریان گفت: طبق تاکید ریاست جمهور باید درخدمات مهندسی تغییرات جدی روی دهد و باید با هم فکری بتوانیم شیوه‌ نامه‌های لازم را گرداوری کنیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر سازی اظهار داشت : بازرسین چشم امید برای اصلاح از درون سازمان هستند که می‌ توانند مانع دخالت ‌های بیرونی شوند و درباره اصلاح قانون نیزدولت بطور رسمی قرار است. آن را بعنوان لایحه ارائه دهد. سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان استان‌ ها، مکان‌ های بهتری خواهند بود اگر بتوانیم بازرسی را به اهداف قانونی برسانیم.

لزوم حفظ موضع بی ‌طرفی از طرف بازرسین

هم چنین دراین جلسه، فرج الله رجبی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان درسخنانی با اعلام این که انضباط سازمانی و شفافیت در دستور کار این سازمان است، اضافه کرد: هفته پیش بعنوان اولین قدم نخستین تیم مشترک بازرسی را به استان ‌ها فرستادیم و سعی داریم به یک وحدت رویه در سازمان ‌ها برسیم.

وی با تاکید بر نقش مهم بازرسین در ایجاد شفافیت و انضباط در سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان داشت: بازرسین باید موضع بی‌ طرفانه خود را حفظ کنند و مبدا کار باید قانون باشد که طبق آن تکلیف واضح است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به این که بازرسین باید نگاه اصلاحی و ارشادی بدون غرض ‌ورزی داشته باشند، تصریح کرد: اول باید گزارش‌ ها را به اطلاع هیئت مدیره قرار دهند و اگر نتیجه نگرفتند با سازمان مرکزی مطرح کنند و شایسته نیست که سازمان‌ های غیر مرتبط را وارد کنند.

رجبی خاطر نشان کرد: باید به قانون متکی باشیم و آن را فصل الخطاب قرار دهیم و به وحدت رویه برسیم تا سازمان‌ ها بتوانند بوظیفه اصلی خود عمل کنند.

همت برای جایگزینی مسئولیت و تعهد بجای امضا و سهمیه

هم چنین منوچهر شیبانی اصل، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی دراین جلسه با تاکید بر لزوم اصلاح انتخاب بازرسین توسط هیئت مدیره عنوان کرد: تحقق این امر نیازمند اصلاح قانون است. در حال حاضر در سطوح مختلف سازمان، کنترل کننده نیازمند رای کنترل شونده است که از نظر ساختار سازمانی و دانش مدیریت ضعف اساسی است.

وی در ادامه به شرح و معرفی آیین‌ نامه کنترل ساختمان پرداخت و افزود: مطالعات مبنا در گرداوری این آیین ‌نامه طبق آسیب‌‌ شناسی مهندسی ساختمان در ایران، بررسی نقاط ضعف و قوت نظام‌ اداری موجود ساخت‌ و ساز و روش اجرای آن، بررسی نظام کنترل ساخت ‌و ساز درسایر کشورها و بررسی قوانین دیگر و انطباق با آن ها انجام شده وفرایندهای اجرایی کاملا بررسی شده است و برای گرداوری این آیین‌ نامه، نظام کنترل ساخت ‌و ساز حدود بیست کشور بررسی گردیده است.

شیبانی اصل با اشاره به این که طبق ماده چهل و دو قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تهیه آیین‌ نامه ‌های اجرایی بعهده وزارت راه و شهرسازی است که این آیین ‌نامه مواد سی تا سی و پنج را پوشش می ‌دهد و البته موضوع ماده سی و سه جدا است،

وی خاطر نشان کرد: برای تحقق حقوق مردم و بهره ‌برداران ساختمان، تحقق امر توسعه پایدار، افزایش عمر مفید ساختمان ‌ها، بالا رفتن سطح ایمنی افراد، بالارفتن سطح ارائه خدمات فنی و مهندسی، تامین توان حضور در عرصه بین‌المللی برای صدور خدمات فنی و مهندسی به ترتیبات جدید نیاز داریم  تا بتوانیم به گفته وزیر راه و شهرسازی بجایی برسیم که در کل دنیا از مهندسین و شرکت‌ های ایرانی برای پروژه ‌های مهم ساختمانی استفاده کنند.

مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهر سازی عنوان کرد: راهبردهای اساسی دراین آیین ‌نامه شامل افزایش کنترل غیر مستقیم، واقعی کردن خدمات و کاهش امکان صوری گرایی (جایگزینی مسئولیت و تعهد بجای امضا و سهمیه، گرداوری آیین کار، مستند سازی فرایندها و مکتوب ‌سازی تعهدات) و کاهش هزینه ‌های کنترل و ساخت ‌و ساز (حرفه ‌ای کردن تمام خدمات، ارتقا کیفیت محصول، کاهش هزینه ‌های بهره‌ برداری و افزایش بازده هزینه‌ها) است.

وی گفت: با اجرای این آیین‌ نامه  به تعاریف و ترتیبات جامع درحوزه کنترل می ‌رسیم و مسئولیت ‌های غیر قابل انتقال شهرداری‌ ها در زمینه ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری تفکیک می گردد. هم چنین مفهوم بازرسی را به کنترل ‌های مراجع قانونی اطلاق کنیم. دراینصورت نقش نظارتی سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان تقویت می گردد و از سویی به تثبیت حقوق همسایگان و بهره‌ برداران از ساختمان می‌ رسیم. مقرر است سایت اطلاعات ساختمانی کشور شکل بگیرد و کارنامه حرفه‌ ای اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پروانه اشتغال کار برای مستند سازی فعالیت ‌های مهندسی ایجاد گردد.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی یاد آور شد: ناظر نماینده کارفرما و وابسته به وی است که بر حسن جریان مالی کارگاه و تخصیص مناسب منابع نیز نظارت دارد اما بازرس نماینده نهاد عمومی است که حسن اجرای ضوابط قانونی را کنترل می ‌کند.

منبع : مازندشورا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال آموزش الکترونیک در تلگرام

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ شهریور ۹۶
1618 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0