بحث و بررسی مطالبات سازمان نظام مهندسی ساختمان از مجلس شورای اسلامی بحث و بررسی مطالبات سازمان نظام مهندسی ساختمان از مجلس شورای اسلامی

بحث و بررسی مطالبات سازمان نظام مهندسی ساختمان از مجلس شورای اسلامی

بحث و بررسی مطالبات سازمان نظام مهندسی ساختمان از مجلس شورای اسلامی ، در دیدار اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی, انجام شد

کد خبر: 990420002 تاریخ انتشار: جمعه ۲۰ تیر ۹۹ - ۷:۴۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، بحث و بررسی مطالبات سازمان نظام مهندسی ساختمان از مجلس شورای اسلامی ، در دیدار اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی, انجام شد

بحث و بررسی مطالبات سازمان نظام مهندسی ساختمان از مجلس شورای اسلامی

بحث و بررسی مطالبات سازمان نظام مهندسی ساختمان از مجلس شورای اسلامی
در دیدار اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی, مطالبات نظام مهندسی از مجلس بحث و بررسی گردید.
اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با محمد حسن آصفری, نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو نمودند.
مجید ثاقبی، رییس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی این دیدار، نظام مهندسی را یک پتانسیل دانست و افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان هیچ باری روی دوش دولت ندارد. سالهاست تعداد کارکنان سازمان پنجاه و پنج نفر است که اگر دولتی بودیم، الان تعدادمان نزدیک به دویست و پنجاه و پنج نفر بود. هم‌چنین نظارت زیادی در مجامع عمومی توسط اعضا بر روی فعالیت سازمان ‌وجود دارد.
ثاقبی، سازمان نظام مهندسی ساختمان را قسمت بزرگی از چرخه تولید دانست و ادامه داد: در مقاطعی بخاطر تضاد منافع مشکلاتی با سرمایه گذار یا سازنده ها بود. تلاش بر این است که این مشکلات با تعاملاتی که شروع شده است کم گردد.
وی در مورد دغدغه های سازمان بیان داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان بخش کوچکی از چرخه تولید ساخت و ساز در کشور است. یک بخش بزرگ شهرداریها هستند. در نشست هایی که با شورای شهر اراک داشتیم، عنوان شد که مهندسین ما بعضاً هر مشکلی که در حین ساخت پیش بیاید، به سازمان مراجعه و تخلف را گزارش کرده و حسب قانون غیر از گزارش تخلف، اقدام دیگری برای آنها امکان پذیر نیست.
ثاقبی با اشاره به این که این تخلفات هشتاد یا نود درصد مواقع در شهرداری بایگانی میشوند، گفت: با حضور شورای شهر با شهرداری نشستی داشتیم. گاها تذکراتی به ما داده میشود، مثلا این که چرا فلان نمای ساختمان به این شکل است؟ خیلی اوقات سازمان نظام مهندسی ساختمان هم با اجرای نمای غیر اصولی مخالف است، ولی وقتی کار مالک در ارگانهای مختلف پیش میرود و طراح و محاسب سازمان نامه تخلف نوشته، مجری از کار به علت عدم قبول مسئولیت انصراف میدهد ولی در نهایت هیچگونه اقدامی‌ توسط شهرداری انجام نمی گردد، مسلما نمیتوان جلوی تخلفات را گرفت.
وی ادامه داد: سازمان در بحث ساخت ساختمان و بحث اجرایی کار به پشتوانه نیاز دارد. خیلی از استانهای دیگر به محض این که نامه می آید که نظارت تمام شده، قرار داد را تمدید میکنند تا کار ساخت بدون ناظر پیش نرود اما در استان مرکزی یک مقدار روان سازی در این کار نیاز داریم و یک سری تمهیدات باید انجام شود. به دنبال این هستیم تا با شهرداریها در این زمینه تعامل بهتری داشته باشیم.
رییس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی، در رابطه با تعرفه سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: تعرفه نظام مهندسی از طریق شورای مرکزی به وزارتخانه میرود و از آن طریق ابلاغ می گردد. کمیته های ۴ نفره استانی مجاز هستند ، بیست و پنج درصد کاهش و بیست و پنج درصد افزایش داشته باشند. ولی استان مرکزی متاسفانه در بیست و پنج درصد کاهش هست یعنی ما پایین ترین تعرفه را در کشور داریم که با توجه به افزایش تورم و هزینه های زندگی مهندسین مساعدت در این مورد انجام نمی گردد.
ثاقبی تصریح کرد: با توجه به وجود یک جمعیت ششصد هزار نفری مهندسی در کشور در ۷ رشته، انتظار داشتیم رییس کمیسیون عمران یک مهندس پروانه دار باشد.
در حوزه قانون گذاری قطعا به سازمان نظام مهندسی کمک خواهیم کرد
محمد حسن آصفری در این نشست، در مورد مشکلات این سازمان گفت: هر جا که نیاز به کمک هست، در بحث قانون گذاری حتما کمک خواهم کرد.
آصفری در رابطه با بحث تعرفه ها گفت: یک مقدار آن را قبول ندارم که استان مرکزی کم‌ترین تعرفه را دارد. استانهایی هم هست که تعرفه شان از ما کم‌تر هست. اگر میخواهیم شهری آباد داشته باشیم باید همه دست به دست هم دهیم، شهرداری باید عوارض و هزینه های پروانه ساختش را پایین بیاورد. بیمه ها، سازمان نظام مهندسی ساختمان، انبوه ساز باید کمک کنند که این اتفاق بیفتد و مردم را تشویق کنند که خانه هایشان را نوسازی و بهسازی کنند، گر چه ما روز به روز شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی هستیم.
نماینده مردم اراک، خنداب وکمیجان در مجلس، تصریح کرد: از جهت افزایش قیمت ها در مجلس از جهت دریافتی هر کمکی از دست من بر بی آید، انجام میدهیم، وقتی مسیر قانونی باز باشد، تعرفه باید بصورتی باشد که هم مردم و هم نظام مهندسی بهره ببرند، ماهم کمک میکنیم ولی وقتی بازی یک طرفه هست، زیاد رغبتی وجود ندارد.
وی افزود: وقتی مردم خانه هایشان را مقاوم بسازند، این حوادث طبیعی و غیر طبیعی را نخواهیم داشت، لذا ما هر جا لازم باشد پی‌گیر میشویم تا مطالبه گر باشیم، سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز جز موکلین ما هست و باید مشکلات این قشر بزرگ و فرهیخته مهندسین را پی‌گیری نمود.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ تیر ۹۹
454 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0