نوسط کارشناس عمران و عضو سازمان نظام مهندسی

بررسی تفاوت رفتاری ساختمانهای آهنی و بتونی در هنگام حریق

عضو سازمان نظام مهندسی از مقاومت بیشتر بتون نسبت به آهن در مقابل حریق خبر داد اما تاکید داشت که این سخن به معنای نفوذ ناپذیر بودن بتون نیست.

کد خبر: 6695 تاریخ انتشار: شنبه ۹ بهمن ۹۵ - ۱۰:۱۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، شاهین قنادزاده کارشناس عمران، توضیحاتی در مورد نحوه رفتار آهن و بتون در مقابل آتش سوزی ارائه نموده و ادعا کرد که مدت زمان رسیدن فرو ریختن ساختمان در سازه بتونی تا سه برابر افزایش می یابد.بررسی تفاوت رفتاری ساختمانهای آهنی و بتونی در هنگام حریق

بررسی تفاوت رفتاری ساختمانهای آهنی و بتونی در هنگام حریق

بررسی تفاوت رفتاری ساختمانهای آهنی و بتونی در هنگام حریق

بررسی تفاوت رفتاری ساختمانهای آهنی و بتونی در هنگام حریق

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان رشته عمران اظهار داشت: بتون در مقابل حریق مقاومت بیشتری نسبت به آهن داشته اما به این به معنای این نیست که بتون غیرقابل نفوذ است. اگر تیرآهن در اثر آتش سوزی، بعد از ۳ تا ۴ ساعت فرو می‌ریزد، این زمان برای بتون بین ده تا دوازده ساعت می باشد. مسائل اصلی این است که سازه، چه بتون و چه تیرآهن، دارای عمرمفید بوده و نیاز به تعمیر و نگهداری احتیاج دارد. به خصوص در مورد ساختمان‌های اسکلت فلزی مانند پلاسکو، این نگهداری ضروری‌تر است چرا که به صورت دائم در مقابل پوسیدگی و خوردگی قرار دارد. پیچ و مهره‌ها باید تعمیر شود و کوتینگ انجام گیرد، به عبارت دیگر پوشش ضدزنگ و ضدآتش روی اسکلت بیاید. در تمام دنیا چنین امری رایج است، به عنوان نمونه همه ساله چند میلیون‌ دلار هزینه نگهداری ساختمان گلدن گیت سان فرانسیسکو می‌ گردد. در مورد ساختمان‌های بتونی هم باید ترک خوردگی بتون به صورت مداوم  چک گردد.


مهندس قنادزاده همچنین تصریح کرد: عمر مفید ساختمان باید مورد نظارت و بازرسی مدوام و دقیق کارشناسی قرار گیرد. برای این کار ابتدا باید ظاهر ساختمان در نظر گرفته شود و از لحاظ وجود پوسیدگی آن را کنترل گردد، سپس بخش های دیگر مانند همچون سقف را بارگذاری کرد تا به مقدار مقاومت آن پی برد.
مهندس عمران در پایان در مورد سیستم اطفا حریق پاساژ پلاسکو نیز صحبت کرد: وجود سیستمهای اعلام و اطفای حریق نیز در حفظ امنیت بسیار تاثیرگذار هستند، اما متأسفانه ساختمان‌هایی بزرگی مانند پلاسکو و آلومینیوم به تجهیزات  پیشرفته اعلام و اطفای حریق مجهز نشده اند. این‌طور نیست که بگوییم ساختمانی مثل آلومینیوم را که بالای ۵۰ سال قدمت دارد باید تخریب کرد و دوباره ساختمان جدیدی ساخت. به هر حال مسائل اقتصادی بسیار در این بحث دخیل هستند ولی با رسیدگی و تعمیر و تجهیز آن می‌توان ریسک بروز حوادث را کاهش داد.

 

منبع: روزنامه ایران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ بهمن ۹۵
1183 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0