گزارش مشروح دومین سفر استانی سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان به اصفهان گزارش مشروح دومین سفر استانی سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان به اصفهان

گزارش مشروح دومین سفر استانی سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان به اصفهان

گزارش مشروح دومین سفر استانی سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان به اصفهان ، اعلام شد. حمزه شکیب: چهل و پنج درصد درآمد هر خانوار صرف تامین مسکن می شود

کد خبر: 001219006 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۹ اسفند ۰۰ - ۱۲:۲۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، گزارش مشروح دومین سفر استانی سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان به اصفهان ، اعلام شد. حمزه شکیب: چهل و پنج درصد درآمد هر خانوار صرف تامین مسکن می شود

گزارش مشروح دومین سفر استانی سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان به اصفهان

گزارش مشروح دومین سفر استانی سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان به اصفهان

حمزه شکیب: چهل و پنج درصد درآمد هر خانوار صرف تامین مسکن می شود
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در دومین سفر استانی خود به اصفهان رفت تا از نزدیک با مشکلات و مطالبات مهندسان این استان آشنا گردد.
حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با استقبال رئیس و هیات رئیسه سازمان وارد اصفهان شد تا از نزدیک با مشکلات و مطالبات مهندسان این استان آشنا گردد.
وی در این سفر یک روزه استانی ضمن دیدار و گفتگو با نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، در نشست هم اندیشی سازمانهای نظام مهندسی معدن، کشاورزی، رایانه و ساختمان این استان سخنرانی کرد.
شکیب در ادامه این سفر استانی در جلسه با هیات مدیره سازمان نظام مهندسی اصفهان حضور یافت و در پایان در برنامه گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز اصفهان به بیان برنامه های جدید سازمان در دوره مدیریتی پرداخت.
حضور در جلسه هیات مدیره سازمان نظام مهندسی اصفهان
جلسه هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با حضور شکیب سرپرست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار گردید.
در این نشست که در محل سازمان استان برگزار گردید، حمزه شکیب با اشاره به تعرفه های خدمات مهندسی افزود: یکی از پی‌گیری های جدی ما به نتیجه رساندن تعیین تعرفه ها برای سال آینده تا پیش از پایان سال جاری است.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، هم‌چنین بازنگری قانون نظام مهندسی را از مسائل مهم روز دانست و گفت: با تعاملی که با کمیسیون عمران مجلس داشته ایم، فرصتی برای دریافت نظرات استان‌ها گرفته ایم تا با جمع آوری نظرات استانها پیش نویس اصلاحی مورد نظر سازمان نظام مهندسی را از طریق شورای مرکزی در اختیار کمیسیون عمران و مرکز پژوهشهای مجلس قرار دهیم.
وی ضمن بیان این موضوع که بحث تعارض منافع بصورت جدی پی‌گیری نشده و حاشیه های سنگینی برای سازمان داشته است گفت: تعارض منافع نباید صرفا شامل نظام مهندسی ها باشد.
دیدار با امام جمعه اصفهان
در ادامه این سفر استانی، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در دیدار با سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد: ساختمان سازی و مسکن یکی از ضروریات کشور است و سازمان نظام مهندسی باید نظارت جدی بر ساخت و سازها داشته باشد.
وی بر ضرورت جدیت و دقت نظر در نظارت‌ها تاکید کرد و افزود: نه آن‌قدر بی دقتی در نظارت باشد که شاهد احداث ساختمانهای غیراستاندارد و غیرمستحکم باشیم و نه آنقدر به مردم سخت گرفته شود که ساخت خانه برای آنها دشوار باشد.
امام جمعه اصفهان گفت: متاسفانه آن طور که باید نظارت جدی بر ساخت و سازها از سوی سازمان نظام مهندسی، صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: امروز باید ساخت و سازها بویژه مسکن طبق استانداردهای مهم و ضروری نظام مهندسی احداث گردد تا در برابر هرگونه حوادث مقاوم باشد.
حضرت آیت الله طباطبایی نژاد افزود: متاسفانه در اصول ساختمان سازی یک طراحی خاصی نداریم و بناها طبق سلیقه ها طراحی و اجرا می گردند.
وی، یکی از ملزومات زندگی امروز را رعایت کلیه نکات ایمنی و صرفه جویی در ساخت و ساز و نیز صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان ‌ها عنوان کرد.
وی گفت: شما مهندسان باید رعایت اخلاق مهندسی و اخلاق اسلامی در کارها را همان گونه که خدا در قرآن سفارش کرده است که مومن کارها را محکم و درست انجام میدهد هم جنبه های اخلاق مهندسی و هم جنبه های اسلامی را مد نظر داشته باشید.
در ادامه این دیدار سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هم بیان کرد: بطور متوسط چهل و پنج درصد از درآمد هر خانوار ایرانی صرف تامین مسکن می ‌گردد.
حمزه شکیب ادامه داد: این موضوع وظیفه اعضای نظام مهندسی ساختمان را برای نظارت هرچه بیشتر بر فرایند احداث ساختمان ‌ها سنگین ‌تر می ‌کند.
وی افزود: باید همه تلاش خود را به کار بگیریم تا بتوانیم حافظ سرمایه های مردم در زمینه طول عمر مفید ساختمان و حفظ این سرمایه در برابر حوادثی از جمله زلزله باشیم.
وی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمان حاضر حدود ششصد هزار عضو دارد و به ‌عبارتی بزرگ‌ترین سازمان غیر دولتی کشور محسوب می ‌گردد.
وی گفت: هدف از تشکیل سازمان نظام مهندسی تولید محصولی به نام ساختمان است و از زمان شکل‌گیری و پیدایش یک ساختمان تا پایان عمر مفید آن توسط مهندسان طراحی، ساخته، نظارت و نگه‌داری می گردد.

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: ۳ اصل در تجربه ۲۶ ساله سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تعریف می ‌گردد که شامل دوران شکل گیری و اثباتی سازمان، اصل آزمون استقلال و تاثیر گذاری سازمان و اصل مرجعیت این سازمان است.
وی گفت: این سازمان هیچ بودجه و اعتباری از دولت دریافت نمی ‌کند و استقلال مالی دارد که در این شرایط اقتصادی بزرگ‌ترین دستاورد برای این سازمان محسوب می‌ گردد.
لزوم تعامل و تداوم نشستهای فصلی نظام های مهندسی اصفهان
در ادامه حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور در نخستین نشست هم‌اندیشی رؤسای سازمان‌ های نظام مهندسی استان اصفهان حضور یافت.
وی در این نشست هم‌اندیشی گفت: قرار گرفتن نظامات مهندسی در کنار یک دیگر و انتقال تجربیات می ‌تواند برای آبادانی کشور مؤثر باشد.
شکیب گفت: در سی و یک استان کشور سازمان‌های نظام مهندسی ایجاد شده که شامل هیئت مدیره، بازرسی و رکن انتظامی است که تا کنون ششصد هزار نفر عضو این سازمان هستند. نظام مهندسی بزرگترین سازمان غیر دولتی کشور بوده که هدف از تشکیل آن تولید ساختمان است.
وی افزود: یک ساختمان از زمان تشکیل تا پایان عمر مفید تحت نظارت مهندسان است که ساخت، نگه‌داری و تعمیرات آن را انجام می‌دهند.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: در بیست و شش سالی که از عمر سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌ گذرد، ابتدا دوران شکل‌گیری و اثباتی سازمان پشت سر گذاشته شد. در ادامه آزمون استقلال و تأثیرگذاری سازمان نظام مهندسی برگزار گردید. با تلاش‌ هایی که توسط همکاران ما در هشت دوره گذشته سازمان انجام شد، این سازمان استقلال خود را به نحوی حفظ کرده که اکنون هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نمی ‌کند. این بزرگترین دستاورد سازمان نظام مهندسی است.
شکیب افزود: اکنون سازمان نظام مهندسی ساختمان بدنبال تبدیل شدن به مرجع علمی و حرفه‌ای است. آموزش ‌های نظام مهندسی ساختمان پس از ورود به حرفه برای مهندسان می ‌تواند این سازمان را به مکانی تبدیل کند که رویکردهای نوین برای طراحی، نظارت و اجرا ارائه می‌ دهد.
شکیب ادامه داد: به دنبال آن هستیم که همزمان با دنیا در ساخت ساختمان ‌ها پیشرفت کنیم. طراحی ساختمان‌ ها در ایران هم راستای پیشرفته‌ ترین کشورهای دنیا است. هم‌چنین مقررات ملی ساختمان بسیار پیشرفته است اما در اجرای آن نواقصی وجود دارد. بدنبال حذف فاصله بین قوانین و اجرا هستیم به طوری که دانش موجود در سطح کشور عملی گردد.
وی با بیان اینکه هر خانوار ایرانی چهل و پنج درصد از درآمد خود را صرف تأمین مسکن می ‌کند، گفت: اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان در برابر این هزینه وظیفه سنگینی دارند تا حافظ سرمایه‌ های مردم بوده و طول عمر مفید و حفظ ساختمان‌ها در برابر حوادث را فراهم کنند.
در ادامه وی، یک‌شنبه شب در حاشیه برگزاری این نشست در جمع خبرنگاران با اشاره به راهکار افزایش بازرسان در سازمانهای نظام مهندسی استان ‌ها برای جلوگیری از تخلفات، گفت: با این راهکار و ساز و کاری که تعریف خواهد شد و انسجام بخشی بیشتر به آن، مشکلات موجود به کم‌ترین حد ممکن خواهد رسید.
شکیب افزود: ارائه پایان کار به ساختمان‌هایی که دارای مسائل و مشکلاتی هستند تنها مربوط به سازمان نظام مهندسی نیست و میتواند ناشی از مشکلاتی از جانب شهرداریها هم باشد.
به گفته شکیب، باید در زمان مناسب، گزارشات لازم از طرف مهندسان ناظر ارائه شود و شهرداری هم به تکالیفش عمل کند.
وی هم‌چنین با بیان اینکه مهندسان ساختمان مسوولیتی دارند که تا پایان عمر ساختمان با آنها همراه است، گفت: با این شرایط تعرفه و حق الزحمه آنها بسیار ناچیز است.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: شاید برخی از ایرادها و اِشکالاتی که در زمان حاضر در زمینه ساخت و ساز وجود دارد ناشی از این تعرفه ها و حق الزحمه های ناچیز باشد که امیدوار هستیم مسوولان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند و این مشکل هم حل گردد.
وی گفت: اعضای این سازمان عهدی با خود بستند که خارج از مسائل مالی به تکالیف خود در قبال جامعه عمل کنند و محصولی ارائه دهند که به عنوان سرمایه ملی خانوارهای ایرانی طول عمرش در مقابل سوانح و حوادث طبیعی افزایش پیدا کند.

شکیب گفت: شاید برخی از ایرادات و اِشکالاتی که در زمان حاضر در زمینه ساخت و ساز وجود دارد ناشی از این تعرفه ها و حق الزحمه های ناچیز باشد که امیدوار هستیم مسوولان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند و این مشکل هم حل شود.
وی افزود: اعضای این سازمان عهدی با خود بستند که خارج از مسائل مالی به تکالیف خود در قبال جامعه عمل کنند و محصولی ارائه دهند که به عنوان سرمایه ملی خانوارهای ایرانی طول عمرش در مقابل سوانح و حوادث طبیعی افزایش پیدا کند.
شکیب گفت: زلزله های بسیاری در کشور ما اتفاق می افتد و هر ده سال شاهد یک زلزله شدید هستیم اما هر سال کیفیت ساخت و سازها در حال افزایش است و برنامه ریزی لازم در زمینه کاهش مشکلات ساختمان‌ ها انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه دولت قصد دارد ۴ میلیون مسکن را در طرح نهضت ملی مسکن در کشور بسازد، افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان با رویکرد جدید برای ساخت این تعداد مسکن بطور قطع تاثیرگذار است و روند افزایش کیفیت ساختمان ‌ها را در کشور ارتقاء خواهد داد.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری نشست‌های هم اندیشی با دیگر سازمانهای نظام مهندسی از جمله کشاورزی، معدن و رایانه در استان ‌ها گفت: برگزاری این نشست ها، ابتکار خوبی بود که از اصفهان آغاز گردید و میتواند به همه ما کمک کند.
شکیب افزود: سازمان ‌های نظام مهندسی، غیر دولتی هستند و وقتی کنار هم قرار بگیرند و با هم ارتباط و تعامل داشته باشند، می ‌توانند مسائل یک‌دیگر را برطرف کنند.
در این مراسم که با استقبال مسئولین روبرو گردید، بر تعامل همه دستگاه ها با سازمانهای نظام مهندسی استان اصفهان در راستای حفاظت و صیانت از هویت شهر و کشور، پیش‌گیری از اقدامات جزیره ای در راستای منافع مردم و حفاظت از سلامت مردم تاکید گردید.
هم‌چنین در این مراسم افزایش تعاملات و تداوم نشستهای تخصصی سازمان های نظام مهندسی با مسئولان برای حل مشکلات موجود مورد تاکید ویژه قرار گرفت و مقرر شد این نشستها بصورت فصلی تکرار گردد.
برای مشاهده گزارش تصویری این سفر استانی به لینک زیر مراجعه کنید:

https://iriceo.ir/index.php/gallery/item/34645
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ اسفند ۰۰
879 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0