خلاقیت، رقابت و انتخاب شعار اصلی مسابقات معماری معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی

خلاقیت، رقابت و انتخاب شعار اصلی مسابقات معماری

حامد مظاهریان بر این باورست که با برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی ایران علاوه بر ارتقا کیفیت معماری و خلق آثار معماری بارز می ‌توان از بروز رانت جلوگیری کرد و آثار برتر معماری را به منصه ظهور گذاشت.

کد خبر: 970718002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷ - ۹:۱۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،حامد مظاهریان بر این باورست که با برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی ایران علاوه بر ارتقا کیفیت معماری و خلق آثار معماری بارز می ‌توان از بروز رانت جلوگیری کرد و آثار برتر معماری را به منصه ظهور گذاشت.

خلاقیت، رقابت و انتخاب شعار اصلی مسابقات معماری

خلاقیت، رقابت و انتخاب شعار اصلی مسابقات معماری

خلاقیت، رقابت و انتخاب شعار اصلی  مسابقات معماری

جلسه خبری « اولین دوسالانه مسابقات معماری و شهرسازی ایران» با حضور حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و ریاست دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی ایران؛ علی خدادادی، دبیر دبیرخانه دائمی، رهام مقصودلو، دبیر اولین دوسالانه مسابقات معماری و شهرسازی برگزار گردید.
حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و ریاست دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی ایران با اشاره به این‌ که معماری یکی از مظاهر و شاخص تمدنی است، ادامه داد: دستاوردهای مادی بشر در طول تاریخ تمدن نامیده می شود و دستاوردهای فرهنگی و آثار فرهنگی از طریق معماری به جامعه معرفی می شود. بعبارتی جدای از مکتوبات و تحولات اجتماعی از طریق معماری هم می ‌توان به جوامع نگاه کرد.
وی با تاکید بر این ‌که معماری بازتاب اتفاقات جامعه است، تصریح کرد: داشتن بناهای شاخص و سمبل در کشور از ایده‌آل‌ هایی بوده که پیگیری شده است و آموزش، اقتصاد، سیستم‌ های بوروکراتیک نظام‌مند، انظباط شهری، تکنولوژی و… همه این ‌ها مواردی هستند که کیفیت معماری را شکل می ‌دهند.
مظاهریان  این رویداد را فرصتی برای ارائه خلاقیت در یک رقابت سالم دانست و گفت: روند برگزاری مسابقات تحت نظارت دبیرخانه دائمی بوده و اگر شعار مسابقات را خلاقیت، رقابت و انتخاب بدانیم، در حقیقت شعار درستی را طرح گردیده است.
رئیس دبیرخانه « مسابقات معماری و شهرسازی ایران» ضمن اشاره به این‌ که با عدم برگزاری مسابقه، کارفرما یک معمار در غالب فرد حقیقی یا حقوقی انتخاب و خواسته ‌هایش را در طرح اعمال می ‌کند و کار را به معمار منتخب می‌ سپارد، افزود: ولی در این مسابقات معماران جوان می ‌توانند به دور از لابی‌ گری کارشان را به کارفرما معرفی می ‌کنند و در حقیقت شاخصه مسابقه اینست که متخصص با کارش معرفی می شود.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، کارفرما هم در این مسابقات این امکان را دارد که در بین نمونه ‌های برتر معماری، بهترین طرح را انتخاب کند. در این شرایط شرکت‌کننده همه نیروی خود را برای خلق طرح برتر بکار می ‌گیرد و این به خلق معماری شاخص کمک می ‌کند.
وی، ارائه طرح با تمام خلاقیت را یکی دیگر از نکات بارز مسابقات معماری و شهرسازی دانست و اظهار داشت: در این شرایط طراح با آزادی کامل و به دور از محدودیت ‌های اقتصادی و یا تحمیل نظر کارفرما می‌ تواند طرح برتری ارائه دهد.
هم چنین وی، تدوام آموزش را یکی دیگر از نکات بارز این رویداد برشمرد و ادامه داد: این مسابقات در ایران سابقه دیرینه دارد بعنوان مثال تهیه طرح میدان آزادی و سردردانشگاه تهران از طریق برگزاری مسابقه انتخاب شده است.
رئیس دبیرخانه « مسابقات معماری و شهرسازی ایران»، تصریح کرد: یک نگرانی تا چند سال گذشته وجود داشت که خود مسابقات نیاز به فرهنگ سازی و مجموعه مقرراتی دارد. ولی در نهایت فرهنگستان هنر نخستین قدم را برداشت و آیین ‌نامه‌ای را برای این مسابقات پیشنهاد داد و بعد مورد تایید شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.

خلاقیت، رقابت و انتخاب شعار اصلی مسابقات معماری

در ادامه علی خدادادی _ دبیر دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی ایران با عنوان این‌ که دبیرخانه دائمی بعنوان رکن اجرایی مسابقات و هیات حل اختلاف از ارکان این آیین ‌نامه محسوب می گردد، اظهار داشت: این دبیرخانه در سال نود و چهار فعالیت خود را شروع کرد که جامعه حرفه‌ای خیلی محتاط در این زمینه قدم برداشت و در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در مجموع حدود پنجاه و دو درصد مسابقات در دبیرخانه دائمی ثبت شد.
ولی به مرور اعتماد جامعه حرفه‌ای به این نهاد بیش تر شد و در سال ۹۶ حدود هفتاد و پنج درصد و در سال ۹۷، نود درصد طرح‌ ها در دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی ایران به ثبت رسید واعلام اعتبار شد.
وی گفت: در همه مسابقات تمامی ارکان از جمله کارفرما برگزار کننده، مدیر، داوران و جامعه شرکت‌کننده در فراخوان قید می شود. علاوه بر آن حفظ تمامی حقوق مادی و معنوی در فراخوان تاکید می‌ شود. هم چنین مسابقاتی که مصوبات بالادستی را نداشته باشند یا اجازه ثبت نمی یابند و یا فرآیند ثبت منوط به شفافسازی برای جامعه حرفه ای می شود.
در ادامه رهام مقصودلو _ دبیر دبیرخانه « اولین دوسالانه مسابقات معماری و شهرسازی ایران» با اعلام این‌ که این رویداد در روز بیست و دوم و بیست و سوم مهرماه سال جاری در محل پردیس هنرهای زیبا (دانشگاه تهران) برگزار می گردد، افزود: برگزاری نمایشگاه آثار منتخب مسابقات معماری و شهرسازی، رونمایی از کتاب « مسابقات معماری و شهرسازی: تجارب جهانی، الزامات و توصیه ‌ها، سخنرانی و جلسه های تخصصی و تقدیر از فعالان این عرصه از جمله برنامه‌های این رویداد خواهد بود.

منبع : وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ مهر ۹۷
2011 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0