گفتگو با دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان در مورد اقدامات شورای مرکزی هشتم گفتگو با دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان در مورد اقدامات شورای مرکزی هشتم

گفتگو با دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان در مورد اقدامات شورای مرکزی هشتم

گفتگو با دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان در مورد اقدامات شورای مرکزی هشتم ، صورت گرفت. وی به عملکرد هشت ماهه شورای مرکزی دوره هشتم، به تشریح اقدامات و فعالیت ‌های این شورا از اواخر بهمن ماه سال گذشته تاکنون پرداخت

کد خبر: 990706005 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ مهر ۹۹ - ۱:۰۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، گفتگو با دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان در مورد اقدامات شورای مرکزی هشتم ، صورت گرفت. وی به عملکرد هشت ماهه شورای مرکزی دوره هشتم، به تشریح اقدامات و فعالیت ‌های این شورا از اواخر بهمن ماه سال گذشته تاکنون پرداخت

گفتگو با دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان در مورد اقدامات شورای مرکزی هشتم

گفتگو با دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان در مورد اقدامات شورای مرکزی هشتم
گفت و گو با هاشم زاده دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان
گزارش هشت ماهه از اقدامات شورای مرکزی هشتم
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به عملکرد هشت ماهه شورای مرکزی دوره هشتم، به تشریح اقدامات و فعالیت ‌های این شورا از اواخر بهمن ماه سال گذشته تاکنون پرداخت.
جعفر هاشم زاده بیان کرد: شورای مرکزی هشتم اگرچه به علت برخی مسایل، دیر- اواخر بهمن ماه- اما با عزم جدی فعالیت خود را شروع کرد ولی به علت همزمانی با شیوع ویروس کرونا در ایران، همه فعالیت‌ های هیات رئیسه تحت تاثیر قرار گرفت.
هاشم زاده ادامه داد: به علت محدودیت ‌های کرونایی مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا، بار مسئولیت هیات رئیسه سنگین تر از قبل شد.
اولین اقدام شورای مرکزی هشتم
هاشم زاده، ابلاغ تعرفه خدمات مهندسی در اسفندماه را اولین اقدام شورای مرکزی هشتم اعلام کرد و گفت: برای اولین بار و قبل از پایان سال – در اسفندماه- هزینه ساخت و ساز هر متر مربع بنا برای گروه‌ های ۴گانه ساختمانی، استخراج و توسط احمد خرم، رئیس شورای مرکزی به سازمان‌های استان‌ها ابلاغ گردید.
وی ادامه داد: به علت جهش قیمت‌ ها در بخش ‌های مختلف، انتظار این بود که با ابلاغ تعرفه خدمات مهندسی در اسفندماه نود و هشت، مهندسین ما دچار مشکل نشوند ولی یک مشکل جدید پیدا شد و وزارت راه و شهرسازی به استناد ماده صد و هفده آئین نامه اجرایی، نامه ای نوشت و نسبت به این ابلاغیه، اشکال گرفت و خواستار تبیین مبانی قیمت گذاری شد.
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: برای رفع اشکال وزارت راه و شهرسازی، مکاتبات نشست های متعدد با مسئولان وزارت خانه انجام و نهایتا شبهه و ایراد در مردادماه رفع و تعرفه‌ خدمات مهندسی سال نود و نه ابلاغ شد.
وی گفت: هدف ما این بود که سریع‌تر عمل می‌شد تا مهندسین دچار ضرر نمی‌ شدند ولی با توجه به روال سال گذشته که تعرفه ها ابلاغ می شد، باز هم اقدام شورای مرکزی هشتم یک گام رو به جلو بود.
افزایش سی و چهار درصدی تعرفه خدمات مهندسی
هاشم زاده، در عین حال، افزایش سی و چهار درصدی تعرفه خدمات مهندسی در سال نود و نه، نسبت به سال نود و هشت، را یکی دیگر از اقدامات درست و به جایی دانست که توسط شورای مرکزی هشتم انجام شده؛ هر چند با توجه به تورم موجود جواب گوی حق الزحمه واقعی اعضای سازمان نیست.
بارگزاری مستمر و بدون وقفه نشست های شورای مرکزی
به گفته دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان، نشست های شورای مرکزی و هیات رئیسه در سال جاری بصورت حضوری و مجازی به علت شیوع کرونا به صورت مستمر و بدون وقفه برگزار شده است.
هاشم زاده، تصویب بودجه مصوب سازمان نظام مهندسی ساختمان را اقدام دیگری عنوان کرد که در سال‌جاری انجام شده است، ضمن این که با بحث کارشناسی و بعضا داغ، بودجه شورای مرکزی با دقت خاصی در صحن شورا برسی و به تصویب رسید که به نوعی بی سابقه بود. بر همین اساس، در حال حاضر شورای مرکزی هشتم با بودجه مصوب و قانونمند، کارهایش را دنبال می کند.
مشارکت در طرح اقدام ملی مسکن
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان، مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان در طرح اقدام ملی مسکن را اقدام دیگر مهم شورای مرکزی در هشت ماهه اخیر عنوان کرد و افزود: در این راستا، تفاهم نامه ای بین سازمان و وزارت راه و شهرسازی امضا و فضایی برای فعالیت مهندسین فراهم شد.
وی گفت: اگرچه ایراداتی هم به تفاهم نامه وارده شده اما تلاش کردیم همین ایرادات را با هماهنگی مسئولین وزارت راه و شهرسازی مرتفع کنیم.
وی، از ساماندهی پرسنل شورای مرکزی طبق چارت سازمانی و فعال سازی واحد آموزش در این مدت خبر داد و گفت: طبق چارت سازمانی موجود، تلاش کردیم که پرسنل شورای مرکزی را ساماندهی کنیم، ضمن این که در سال‌ جاری آموزش مجازی را هم از طریق واحد آموزش پی‌گیری میکنیم.
احیای روابط عمومی
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان، احیای روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را از دیگر اقدام شورای مرکزی هشتم در ۸ ماهه اخیر اعلام کرد و افزود: به اعتقاد تمامی دستاندرکاران، تحولی در بخش اطلاع رسانی و روابط عمومی شورای مرکزی را شاهد هستم و انسجام و یکپارچگی میان روابط عمومی سی و یک استان با روابط عمومی مرکز، در شورای مرکزی هشتم اتفاق افتاده است.
وی اظهار داشت: هماهنگی با استان‌ها برای نحوه رویارویی با ویروس کرونا و ابلاغ دستورالعملهای ویژه توسط شورای مرکزی و رئیس سازمان از دیگر اقدامات در هشت ماهه اخیر گزارش شده به نحوی که سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور جزو بخش ‌های پیشرو در ابلاغ دستورالعمل ‌های ویژه بهداشتی بوده است.
رایزنی در مورد موضوع تعارض منافع
هاشم زاده، «تعارض منافع» را از مشکلات عمده اکثر استان‌ها عنوان کرد و گفت: شورای مرکزی هشتم و رئیس سازمان با وزارت راه و شهرسازی و معاون مسکن در حال مذاکره و رایزنی هستیم تا مشکلات موجود در این مورد رفع گردد.
به گفته دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان، ساماندهی مجدد فعالیت اشخاص حقوقی از دیگر اقدامات شورای مرکزی هشتم در هشت ماهه اخیر است که با همکاری و مشارکت شورا و وزارت راه و شهرسازی، هم اکنون نظام نامه آن در حال نهایی شدن است، ضمن این که با پی‌گیری های انجام شده، نظام نامه ارجاع نظارت نهایی و آماده ابلاغ است.
بازنگری کلیه نظام نامه ها
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان، بازنگری تمامی نظام نامه ها را یکی دیگر از کارهای اساسی شورای مرکزی هشتم اعلام کرد که در دست اقدام قرار دارد و نشست های متعددی هم در این مورد، برگزار و کم کم جهت تصویب نهایی آماده شده است.
از هاشم زاده سئوال شد که قصد ندارد از این پس گزارش فصلی و ماهانه بدهید؟ که وی در پاسخ گفت: پرسش به‌جا و درستی است. در حال برنامه ریزی هستیم تا اگر بشود، از این پس گزارش «۳ ماهه» ارائه کنیم تا همه چیز برای جامعه پانصد هزار نفری مهندسین کشور و اطلاع رسانی شود و آنان از جزئیات اقدامات ما، اطلاع کامل داشته باشند.
وی، «تشکیل مجامع عمومی نظام مهندسی در استانها» را یکی از اصلی ترین دستور کارهای شورای مرکزی هشتم عنوان کرد و افزود: به علت شرایط خاص و کرونایی در سراسر کشور، برگزاری این مجامع تاکنون به تعویق افتاده ولی با وزارت راه و شهرسازی درحال رایزنی هستیم تا با بهتر شدن شرایط، مجامع را هم به سرعت تعیین تکلیف کرده و سازمان استان‌ها از این بلاتکلیفی خلاص شوند.
به گفته وی، فعال شدن گروههای تخصصی و کمیسیون‌ها و … از دیگر اقدامات در حال پیگیری شورای مرکزی هشتم است، ضمن این که با انتخاب اعضای آنها از مهر ماه شاهد شروع فعالیت آنها بعنوان اتاق فکر اصلی شورای مرکزی خواهیم بود.
وی گفت: با نظارت بر عملکرد استان‌ها به هیچ عنوان دنبال مچ گیری تشکیل پرونده نیستیم اما میخواهیم با نظارت جدی تر در استان ها، کیفیت خدمات مهندسی را ارتقا داده و از تجربیات موفق استان‌ های مختلف استفاده حداکثری را بنماییم.
چتر حمایتی از مهندسین
به گفته دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان، چتر حمایتی از مهندسین که از افراد خدوم جامعه هستند، باید داشته باشیم و مشکلات آنان را سریع و فوری رفع کنیم، ضمن این که در حال پی گیری یک‌پارچه سازی روش ‌های اجرا، نظام نامه ها و… هستیم.
وی، « دو نقشه ای ها» را از چالش ‌ها و مشکلات اساسی دانست که سیمای شهر را هم بهم ریخته است و باید هر چه سریع‌تر با هماهنگی نهادهای بالادستی و با ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌های کشور از نظام مهندسیها رخت بر بندد.
شکل گیری فضای همدلی در شورای مرکزی
هاشم زاده، فضای همدلی خوبی در شورای مرکزی شکل گرفته است؛ اگرچه اختلاف سلیفه وجود دارد و مسایل و دیدگاههای کارشناسی مختلفی هم وجود دارد. بر همین اساس، هرچه فضای همدلی بیشتر باشد، موفقیت در کارها نیز بیشتر خواهد شد، ضمن اینکه همه اعضا صرفا باید به منافع قاطبه مهندسین کشور باشند.
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: هم‌چنین در نیمه دوم امسال هیات عمومی سازمان بعنوان بالاترین رکن سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با رعایت پروتکلهای شرایط کرونایی برگزار می گردد تا تصمیمات لازم برای ادامه برنامه های شورای مرکزی اتخاذ گردد.
وی در خاتمه افزود: همه ارکان سازمان نظام مهندسی ساختمان باید با هماهنگی و در چارچوب قانون و آئین نامه نسبت به انجام وظایف خود اقدام کرده و انتظار به حق جامعه مهندسی کشور را برآورد کنند، ضمن این که اعضای محترم شورای مرکزی فارغ از اختلاف دیدگاه‌ها و سلایق به وظیفه قانونی خود عمل نموده و پاسخ‌گوی انتظارات به حق جامعه مهندسی کشور باشند و در هر حال شورای مرکزی بعنوان تصمیم گیر نهایی مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ مهر ۹۹
447 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0