وزیر راه و شهرسازی در جلسه معارفه رئیس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان

سمت‌های مهندسی باید در اختیار مهندسان باشد/ سازمان نظام مهندسی ساختمان بزرگترین سازمان حرفه‌ای کشور

عباس آخوندی گفت: تلاش داریم تا در آینده این امر منتفی شده و انتخاب رؤسای سازمان نظام مهندسی ساختمان به خود مهندسان واگذار شود. تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان موجب شکل‌گیری تجربه کار جمعی در میان مهندسان شد و اکنون سازمان حرفه‌ای نیز به بزرگی سازمان نظام مهندسی ساختمان در کشور وجود داشته باشد و این یک سرمایه بزرگ محسوب می‌شود. وی افزود: اکنون من هیچ آمار و قضاوتی نسبت به آنچه که به عنوان پدیده امضا فروشی مهندسان ساختمان معرفی می‌شود، ندارم که این امر اکنون چند درصد از جامعه مهندسی را شامل می‌شود. همچنین حجم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بخش ساختمان بدون توجه به نیاز و عرضه کشور موضوعی است که می‌تواند در شورای هفتم مرکزی نظام مهندسی ساختمان به آن پرداخته شود.

کد خبر: 5733 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۹ دی ۹۵ - ۵:۰۱ ب.ظ

وزیر راه و شهرسازی در جلسه معارفه رئیس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ضمن اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان بزرگترین سازمان حرفه‌ای کشوراست، گفت: مداخله دولت در نظام‌های حرفه‌ای باید حداقل و در حد مسائل حاکمیتی باشد و‌ سمت‌های مهندسی باید در اختیار خود مهندسان باشد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان بزرگترین سازمان حرفه‌ای کشور

بزرگترین سازمان حرفه‌ای کشور

سازمان نظام مهندسی ساختمان بزرگترین سازمان حرفه‌ای کشور

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، جلسه معارفه فرج‌الله رجبی به عنوان رئیس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور عصر امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاونان وی و اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار و در پایان از خدمات اکبر ترکان ریاست سابق این سازمان قدردانی شد.

در این مراسم عباس آخوندی گفت: اکنون انتخاب ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور باید با حکم رئیس جمهوری باشد. تلاش داریم تا در آینده این امر منتفی شده و انتخاب رؤسای سازمان نظام مهندسی ساختمان به خود مهندسان واگذار شود. وی افزود: اعتقاد داشتیم که باید یک مرجعیت قانونی برای امر مهندسی ساختمان در ایران وجود داشته باشد. در گذشته نهادها و کانون‌های مهندسی متعددی در این زمینه داشتیم اما هیچ یک نمی‌توانستند مرجعیت امر مهندسی در بخش ساختمان را در اختیار قرار گیرند به همین علت برای تنظیم مقررات مهندسی، سازمان نظام مهندسی ساختمان را به وجود آوردیم. البته برای این امر قوانین سایر کشورها نیز مانند هند، آمریکا و … را مد نظر قرار دادیم. آخوندی ادامه داد: در نهایت با یک اقتباس از دیگر کشورها قانون نظام مهندسی ساختمان را نیز در کشور تنظیم کردیم که علی‌رغم تمام کاستی‌های موجود در آن دستاوردهای بسیاری را داشته است و می‌توان از آن دست به تعریف مفهوم مهندس و مهندس ذی‌صلاح در ایران اشاره کرد.

وی تاکید کرد این موضوع در سال‌های ۷۵ و پیش از آن تعریف روشنی نداشت اما اکنون مقررات ملی ساختمان موضوعی است که در میان مردم جا افتاده این در حالی است که شاید در دهه ۷۰ تنها عده‌ای از مهندسان با این امر آشنا بودند. تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان موجب شکل‌گیری تجربه کار جمعی در میان مهندسان شد و اکنون پس از ۲۰ سال می‌توانیم بگوییم که شاهد یک همکاری مستعد در جامعه مهندسی هستیم و این امر با حضور ۳۰۰ هزار مهندس ساختمان در ایران شکل گرفته است. فکر نمی‌کنم

آخوندی ادامه داد: نحوه تعامل میان نظام فنی و اجرایی کشور و نظام مهندسی و کنترل ساختمان از ابتدا به عنوان یک چالش پیش روی ما بود. این امر از ابتدای تدوین قانون نظام مهندسی ساختمان مد نظر ما بوده و مورد توجه قرار گرفت. در این قانون به این دو موضوع توجه شد و اکنون این دو در کنار یکدیگر قرار دارند.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: بر اساس این قانون افراد برای انجام امور حرفه‌ای باید به عضویت سازمان نظام مهندسی ساختمان درآیند و برای تشکیل بنگاه‌های مهندسی باید حداقل یک مهندس در هیات مدیره مسئولیت این امر را برعهده گیرد. اگر به مواد ۳۳ و ۳۴ قانون نظام مهندسی ساختمان مراجعه کنیم آمده که تمام طرح‌های عمرانی و دولتی باید از قانون مقررات ملی ساختمان تبعیت کنند و آنچه که از این امر مستثنی شده ماده ۴۲ قانون است.

وی افزود: یکی دیگر از چالش‌های ما در این بخش تبدیل سازمان نظام مهندسی ساختمان به مرکز توزیع کار بود. سازمان نظام مهندسی ساختمان باید یک سازمان حرفه‌ای و معتبر در میان مردم باشد و نتیجه این اقدام تنزل جایگاه مهندسی در نگاه اجتماعی بود. و تاکید کرد: اکنون من هیچ آمار و قضاوتی نسبت به آنچه که به عنوان پدیده امضا فروشی مهندسان ساختمان معرفی می‌شود، ندارم که این امر اکنون چند درصد از جامعه مهندسی را شامل می‌شود اما همین قدر که این موضوع شیوع یافته و در رسانه‌ها به آن پرداخته شد وهمی نسبت به جامعه مهندسی است.

آخوندی گفت:‌ از زمانی که سازمان نظام مهندسی ساختمان مسئول توزیع کار شد این حق نیز از مردم برای انتخاب مهندس گرفته شد و از طرفی خرد شدن خدمات موجب شد تا مصرف‌کننده متوجه دریافت اقدامات مهندسان نباشد. همچنین این امر این حس را در میان مردم ایجاد کرد که تنها قرار است پولی از آنها گرفته شده و در ازای آن امضایی از سوی مهندسان ساختمان ارائه شود بنابراین اصلی‌ترین بحث در قانون نظام مهندسی ساختمان اصلاح نحوه ارجاع کار است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: رعایت اخلاق حرفه‌ای موضوع دیگری در این بخش است. اصول اخلاقی میان مهندس و صاحب و کار و کارفرما، مهندس و مهندس و مهندس با جامعه باید مشخص شود. در حوزه مهندسی رابطه میان مهندس و جامعه مغفول مانده است. آیا ما حق داریم با پایان‌کارهایی موافقت کنیم که با بر هم زدن محیط زیست به جامعه لطمه وارد می‌کند و یا موجب تضییع حقوق اشخاص می‌شود؟

در ادامه بیان کرد: در بودجه شهرداری تهران میزان درآمد از فروش تراکم و تغییر کاربری بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. اخلاق مهندسی به هیچ وجه به ما اجازه نمی‌دهد که در مواردی که تراکم به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسد و یا کاربری به صورت غیر قانونی تغییر می‌یابد، با آن موافقت کنیم. ممکن است کسی مدعی این امر نباشد اما اخلاق مهندسی این را تایید نمی‌کند و این ارتباط میان مهندس و جامعه است. اگر مهندسی با اقدام خود حقوق جامعه را تضعیف و اقدامی خلاف قانون انجام دهد می‌توانیم آن را به شورای انتظامی معرفی کنیم. مهندسان باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند و اخلاق حرفه‌ای به ما اجازه نمی‌دهد که در صورت توافق مالک و شهرداری برای زیر پا گذاشتن قانونی ما نیز آن را تایید کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در نظام کنترل ساختمان باید ابتدا رابطه کارفرما و مهندس و سپس نحوه رقابت میان مهندسان تعریف شود. همچنین درباره حجم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بخش ساختمان بدون توجه به نیاز و عرضه کشور گفت:‌ چندین بار در این رابطه با وزارت علوم مکاتبه کرده و نیازسنجی بازارها را برای تربیت این حجم از مهندس گوشزد کرده‌ایم و این امر موضوعی است که می‌تواند در شورای هفتم مرکزی نظام مهندسی ساختمان به آن پرداخته شود.

منبع: خبرگزاری آنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ دی ۹۵
1209 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0