معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

مرگ روزانه ۱ نفر در اثر حوادث ساختمانی در کشور

معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام 2 حادثه اخیر ریزش ساختمان در خیابان وحدت اسلامی و جیحون بدلیل گودبرداری غیراصولی بیان کرد: طبق آمار ارائه شده، سالانه حدود چهارصد نفر در حوادث ساختمانی در کشور جان خود را از دست میدهند این یعنی هر روز حداقل 1 نفر.

کد خبر: 11670 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶ - ۶:۳۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام ۲ حادثه اخیر ریزش ساختمان در خیابان وحدت اسلامی و جیحون بدلیل گودبرداری غیراصولی بیان کرد: طبق آمار ارائه شده، سالانه حدود چهارصد نفر در حوادث ساختمانی در کشور جان خود را از دست میدهند این یعنی هر روز حداقل ۱ نفر.مرگ روزانه ۱ نفر در اثر حوادث ساختمانی در کشور

مرگ روزانه 1 نفر در اثر حوادث ساختمانی در کشور

مرگ روزانه ۱ نفر در اثر حوادث ساختمانی در کشور

 

مرگ روزانه ۱ نفر در اثر حوادث ساختمانی در کشور

حمیدرضا خوش دل در مورد مهم ترین علت بالا بودن آمار تلفات حوادث ساختمانی در کشور گفت: علت اصلی این آمار تاسف آور، ورود افراد بدون صلاحیت بعرصه ساخت و ساز است که هیچ تخصصی دراین حوزه ندارند. در کشور ما برخلاف کشورهای دیگر براحتی اجازه داده میشود هرکسی با هر شرایطی تنها بواسطه داشتن سرمایه وارد عرصه ساخت و ساز گردد و جان و مال مردم را بخطر بیندازد.
خوش دل با اعلام این که بخطر انداختن جان مردم در دین ما گناه محسوب میشود، ادامه داد: در قانون مدنی ماده ششصدوشانزده نیز تصریح شده:« در صورتیکه قتل غیر عمد بواسطه بی‌احتیاطی یا بیمبالاتی یا اقدام به امری که مرتکب در آن مهارت نداشته است یا به سبب عدم رعایت نظامات واقع شود مسبب بحبس از ۱تا۳ سال و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم‌ محکوم خواهد شد…»
خوش دل افزود: مطابق قوانین، تنها کسانی حق ورود بعرصه ساخت و ساز را دارند که آموزش دیده و تخصصهای لازم را کسب کرده باشند. اما متاسفانه ما شاهد نقض قانون هستیم، چرا که در بیشتر پروژه های ساختمانی از مرحله ابتدایی خاک برداری تا اجرای فونداسیون و اجرای اسکلت و دیوارکشی و… بدون حضور مجریان ذیصلاح انجام میشود و در طول پروژه بدلیل نبود مجری ذیصلاح کسی نمیداند شرایط ریسک پذیر کدام است و همه با مسائل راحت برخورد میکنند در نتیجه هر لحظه امکان وقوع حادثه وجود دارد.
وی تاکید کرد: وقتی ما قوانین مناسب و تعریف درستی از شرایط داریم چرا باید ساخت و سازها فاقد حضور مجریان ذیصلاح انجام شود؛ مسلما مسئولین باید پاسخ گوی زیر پا گذاشتن قوانین باشند.
معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: با توجه به اهمیت موضوع و اصرار سازمان نظام مهندسی بر حضور مجریهای ذیصلاح، اخیرا رئیس سازمان ابلاغیه ای را مبنی بر لزوم حضور مجریان ذیصلاح در پروژههای ساختمانی صادر کرده است که خوشبختانه در این مدت میزان ثبت وجود مجریهای ذیصلاح رو به افزایش بوده است.از طرف دیگر اخیرا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اسامی تمامی مجریها و سازندگان ذیصلاح را روی سایت خود قرار داده که تمام افراد جامعه میتوانند با مراجعه به سایت این سازمان اسامی آنها را دریافت نمایند.


مرگ روزانه ۱ نفر بر اثر حوادث ساختمانی در کشور/ مسئولین پاسخ گوی پایمال شدن قانون مجری‌ ذیصلاح باشند
مهندس خوش دل تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی همه تلاش خود را میکند عرصه ساخت و ساز را هرچه بیش تر به سمت ایمنیتر شدن پیش ببرد اما این کافی نیست زیرا این وظیفه شهرداری است که بعنوان مسئول اجرایی، حضور مجریها و سازندگان صاحب صلاحیت را در ساخت و ساز الزامی نماید.
وی با اشاره به ۲ حادثه گودبرداری غیراصولی اخیر عنوان کرد: مطابق بررسی کارشناسان سازمان نظام مهندسی،هر۲ حادثه رخ داده بدلیل عدم اجرای سازه نگهبان، حذف پاشنه خاکی، عدم توجه به ساختمانهای فرسوده مجاور و در یک کلام عدم حضور مجری ذیصلاح در این ۲ پروژه بوده است.

ایشان با بیان این که حضور مجریان و سازندگان ذیصلاح قطعا موجب میشود نقش فرآیندهای مهندسی در ساخت و ساز شهری بیش تر،حوادث ساختمانی کم تر و عمر مفید ساختمانها بیش تر شود، اضافه کرد: در حال حاضر سی وسه هزار مهندس دارای پروانه مجری در کشور داریم و تعداد پروانه های شهری در سال حدود ده هزار پروانه است از اینرو، بلحاظ تعداد مجری هیچ مشکلی نداریم. در نتیجه در صورت بیتوجهی به قانون و عدم حضور مجریها و سازندگان صاحب صلاحیت در ساخت و ساز شهری و بروز حوادث ساختمانی مسئولین امر باید پاسخ گوی افکار عمومی و وجدان خود باشند.
منبع: سازه نیوز

 

گروه الکترونیک تلگرام

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ اردیبهشت ۹۶
1231 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0