یک فعال بازار مسکن مطرح کرد

رفتار محافظه کارانه نظام مهندسی با مقاومت طیف پیشکسوت در برابر مدرنسیم

سازمان نظام مهندسی رفتار بازدارنده داشته و فاقد هرگونه ایده و پشتیبانی از فناوری های روز در صنعت ساختمان بوده, حتی سنگ اندازی نیز نموده است. نمونه این مساله آنکه نظام مهندسی استان تهران به خاطر تغییرات قابل توجه در قسمت مدیریت در سالیان اخیر با ضعف زیاد در بخش‌های مختلف فنی-مهندسی مواجه بوده است.

کد خبر: 6739 تاریخ انتشار: شنبه ۹ بهمن ۹۵ - ۲:۲۱ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،به عبارت دیگر نه دولت در مقام حمایت کننده اول صنعتی‌سازی، از سیستم‌ها و فناوری‌های جدید ساختمانی و تشکل‌های فعال در این حوزه حمایت می‌نماید و نه مهندسین و فعالان در حوزه مسکن به خاطر فقدان اطلاعات کافی، به این سو در حرکت هستند.رفتار محافظه کارانه با مقاومت طیف پیشکسوت در برابر مدرنسیم

رفتار محافظه کارانه با مقاومت طیف پیشکسوت در برابر مدرنسیم

رفتار محافظه کارانه با مقاومت طیف پیشکسوت در برابر مدرنسیم

رفتار محافظه کارانه با مقاومت طیف پیشکسوت در برابر مدرنسیم

اما پرسش اصلی این است که سازمان نظام مهندسی ساختمان در مورد معرفی و استفاده از فناوری‌های نوین در ساختمان‌‌ها چه نقشی باید بازی کند و تا چه میزان قادر بوده در این حوزه به طور موثر ایفای نقش نماید؟

بازدارندگی سازمان نظام مهندسی

فعال بازار مسکن با انتقاد از عملکرد و نقش بازدارنده نظام مهندسی در این زمینه اظهار دارد: سازمان نظام مهندسی رفتار بازدارنده داشته و فاقد هرگونه ایده و پشتیبانی از فناوری های روز در صنعت ساختمان است و حتی سنگ اندازی نیز نموده است.

رضا میرزاهدی می افزاد: نمونه این مساله آنکه نظام مهندسی استان تهران به خاطر تغییرات قابل توجه در قسمت مدیریت در سالیان اخیر با ضعف زیاد در بخش‌های مختلف فنی-مهندسی مواجه بوده است.بکارگیری سیستم های نوین و جدید در ساختمان‌سازی، نیازمند دانش روز است که متاسفانه ما حتی در این بخش نیز در پرورش مهندسین با مشکل مواجه بوده ایم و نتوانسته‌ایم مهندسین خود را به کشورهای دیگر صادر کرده تا با دانش و علوم جدید آشنا شوند و این دانش جدید را در کشور عملیاتی کنند.

وی در پاسخ به اینکه چه نهادی متولی توسعه صنعتی‌ شدن بخش ساختمان می باشد، گفت: یقینا دولت و وزارت راه و شهرسازی پرچمدار این موضوع هستند و سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، استانداری‌ها و مهندسان جوان فعال در بخش صنعت ساختمان، باید از آن حمایت کنند.

ساختمان‌های قدیمی بهترند

 جعفر هاشم‌زاده، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی، در جواب به اینکه سوال آیا نقش بازدارنده نظام مهندسی در بخش فناوری‌های جدید را قبول دارید، گفت: در حالی که علم مهندسی هر روزه در حال توسعه است و حتی اخیرا نرم افزارهای نظام مهندسی روز به روز پیشرفت کرده اند، این انتقاد به سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان  وارد است که از سیستم‌های نوین حمایت نمی‌کنند.

وی با تاکید بر  رفتار محافظه‌کارانه سازمان، اظهار داشت: به هر حال سیستم نظامات مهندسی طیف بسیار گسترده‌ای از مهندسان را دربرمی‌گیرد و بسیاری از مهندسان پیشکسوت با وجود سوابق کاری و تجارب قابل توجه، اطلاعات و تسلط چندانی از این  محصولات نداشته و آشنایی کافی با سیستم‌ها و فناوری‌های جدید ندارند و عملا معتقدند ساختمان‌های قدیمی که مصالح جدید در آنها به کار گرفته نشده، از کیفیت قابل قبولی برخوردارند.

سنت در برابر مدرنیته

این مهندس عضو سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه در بخش صنعتی‌سازی بحث قدیم و جدید مطرح بوده و نیازمند این هستیم که سنت همیشه خود را با این نوع فناوری‌ها هماهنگ نماید، اضافه کرد: متاسفانه این مقاومت به‌خصوص در بین مهندسان قدیمی و پیشکسوت که تمایلی به به‌روزرسانی ندارند، وجود داشته و به نظر می آید سازمان نظام مهندسی در این زمینه باید تلاش بیشتری نماید یعنی سیستم مقاومت کمتری از خود در برابر این تغییرات از خود نشان داده تا بتوانیم با پیشرفت‌های صنعت ساختمان هماهنگ باشیم.

این مهندس عضو سازمان نظام مهندسی با این توضیح که کنترل طراحی و نظارت بر خدمات مهندسی یکی از وظایف اصلی سازمان‌های نظام مهندسی می باشد، ادامه داد: سازمان قادر است در بعد معرفی فناوری‌ها و مصالح جدید نیز نقش ایفا کرده و این معرفی می‌تواند بیشتر توسط آموزش یا معرفی ساختمان‌های پایلوت و نمونه‌های برتر از نظر بکارگیری مصالح جدید، به جامعه مهندسی انجام گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه در استان آذربایجان‌غربی در بدو ورود به حرفه و یا در صلاحیت اجرا و نظارت مهندسان، فناوری‌های نوین را به عنوان یکی از مواد درسی و آموزشی قرار داده‌ایم تا با این مصالح و فناوری‌ها آشنا شوند افزود: همچنین برای معرفی این فناوری‌ها همکاری خوبی با تولیدکنندگان و شرکت های سازنده مصالح نوین داریم تا مهندسان با آنها آشنا شوند و دوره های آموزشی در نظام مهندسی برگزار شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی تاکید کرد: منتهی تحقق این هدف به‌تنهایی از نظام مهندسی برنمی‌آید و تمام نهادهای ذی‌مدخل در ساخت و ساز اعم از راه و شهرسازی، شهرداری و کارخانه‌های تولیدکننده مصالح و فناوری‌های نوین باید در این زمینه همکاری کنند.

نقش مدیریتی سازمان نظام مهندسی

علاوه بر این، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان نیز با تاکید بر اینکه نقش سازمان نظام مهندسی در زمینه توسعه کاربرد فناوری‌های نوین باید مدیریتی باشد گفت: بعضا می‌بینیم که سازمان‌های نظام مهندسی به مباحث اجرایی در این بخش ورود پیدا می‌کنند، یعنی می‌خواهد بستری را فراهم کنند که محصولات خاصی در ساختمان‌ها استفاده شود و این رویه اشتباه است، چون ممکن است شائبه رانت ایجاد و این پرسش مطرح شود که چرا باید این محصول استفاده شود.

علی زهتاب با اشاره به اینکه که اگر کلیات در صنعتی‌سازی ساختمان مد نظر قرار گیرد، نتایج بسیار بهتری به دنبال خواهد داشت افزود: صرفا تمرکز و توجه به صنعتی‌سازی مهم نیست. درواقع صنعتی‌سازی و مصالح نوین باید بوم آورد باشد.

وی با ارائه مثالی اظهار داشت: برای نمونه در ساخت پروژه‌های مسکن مهر اصفهان از سازه LSFاستفاده شد، در حالی که این مصالح اصلا بومی نبود و به همین دلیل در حال حاضر با دردسرهای زیادی برای حل این مشکل مواجه هسیتم.

زهتاب با بیان اینکه مصالح و فناوری‌های مرتبط با بحث صنعتی سازی ابتدا باید بومی‌سازی شود و سپس در ساخت وسازها مورد استفاده قرار گیرد گفت: با این حال خوشبختانه پیشرفت‌های بسیار خوبی در این زمینه داشته‌ایم و در مرکز تحقیقات اصفهان محصولات نوین منحصر به فردی تولید شده است.

منبع: صما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ بهمن ۹۵
1187 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0