روز بتن و انتخابات نظام مهندسی مهندس زهره فریدونی

روز بتن و انتخابات نظام مهندسی

كودك بودم پدرم مردی سرشناس بود. وقتی اشغالگران تبریز را اشغال كرده بودند مردمان در منزل ما جمع شده بودند و هر كس حرفی می ‌زد كلمه‌ ای كه همراه با نگرانی، خیلی بر زبان ‌ها جاری بود «وطن» بود. طنین كلام «وطن» آن مردمان همیشه در گوشم صدا می‌ دهد...»

کد خبر: 970712018 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۲ مهر ۹۷ - ۳:۵۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،«… كودك بودم پدرم مردی سرشناس بود. وقتی اشغالگران تبریز را اشغال كرده بودند مردمان در منزل ما جمع شده بودند و هر كس حرفی می ‌زد كلمه‌ ای كه همراه با نگرانی، خیلی بر زبان ‌ها جاری بود «وطن» بود. طنین كلام «وطن» آن مردمان همیشه در گوشم صدا می‌ دهد…»

روز بتن و انتخابات نظام مهندسی

روز بتن و انتخابات نظام مهندسی

روز بتن و انتخابات نظام  مهندسی

اینها بخشی از صحبت‌ های مرحوم استاد دكتر قالیبافیان (پدر بتن ایران) در جمع تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بود.
شانزدهم مهر روز بتن است. جا دارد یادی کنیم از استاد زنده یاد دکتر مهدی قالیبافیان که مهندسی عمران کشور با سعی و سخت کوشی ایشان سازمان علمی ‌تری به خود گرفت و سازه‌ های بتنی کشور یادگارهای این بزرگ مرد علوم مهندسی کشور هستند.
به قول استاد ترکیبی از آب، ماسه، سیمان و قدری دانش مهندسی است. نکته کلیدی این نقل قول، همان دانش مهندسی است. بی دانش مهندسی ترکیب مواد فوق هر چیزی می‌ شود الا بتن. این دانش مهندسی است که انعطاف و مقاومت را به سایر عناصر عنوان شده تزریق می ‌کند و از آن محصول پدید می ‌آورد تا همنوعان مهندس در امن و آرامش ساختمان‌ های حاصل از «بتن» حیات و معاش خود را بگسترانند.
این مقدمه را آوردم تا ضمن گرامی داشت استاد قالیبافیان و تبریک روز بتن به همکاران فعال در این عرصه، بگویم: آنچه در فرایند مدرنیته به مناسبت‌های مختلف فنی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی افزون بر دنیای سنتی است «کنش علمی» و رفتار معطوف به دانش است. همچنان که تزریق دانش مهندسی بر ترکیبات «ملات» سنتی منجر به ابداع «بتن» شده است تا سازه‌ های غول پیکر و پل‌ های عظیم احداث گردد. حضور دانش در سایر حوزه مناسباتی نو پدید آورده است. پیش از ورود به اصل سخن لازم می‌ دانم توضیح کوتاهی در مورد دانش ارائه کنم: هرفرد در هر لحظه از زمان دارای ساختی ذهنی است که دانش او را تشکیل می‌ دهد. این دانش کم کم و در طول زمان از طریق جذب پاره‌های مختلف اطلاعاتی بدست آمده است و چون افراد-پیوسته از محیط حول خود –آگاهانه یا ناآگاهانه-اطلاعات کسب می‌ کنند این دانش درحال افزایش و گسترش است. به این ترتیب می ‌توان گفت که دانش ترکیبی سازمان یافته از اطلاعات می ‌باشد. در صورتیکه پیش داشته‌های فرد با یافته‌های نو ترکیب گردد دانسته پدید می‌‌ آید. هر چه که برای فرد چیز تازه ای داشته باشد دانش خواهد بود. تحولات و دگرگونی‌ هایی که در زندگی بشر رخ داده است، به علت آموزش و یادگیری می ‌باشد. شکی نیست که اهمیت یادگیری در رشد آدمی، بسی فراتر از چشم انداز اندیشه‌های اوست. چون محیط زندگی آدمی همواره در معرض تغییر است، انسان برای غلبه بر  این دگرگونی ‌ها ناچار است یاد بگیرد. یادگیری بطور کلی، فعالیتی دگرگون کننده است و افراد را برای مقابله با رویدادهای محیطی آماده می ‌سازد. یادگیری در واقع هم یک رشته فرایند است و هم فرآورده تجربه ‌هاست.

روز بتن و انتخابات نظام مهندسی

بنابر آن چه گفته شد ما اعضاء جامعه فنی کشور باید از تعریف مرحوم قالیبافیان در مورد بتن و نقش دانش در رفتار و کردار برای انتخاب‌هایمان استفاده کنیم تا بهترین انتخاب‌ ها را رقم بزنیم. ۸ دوره تجربه انتخابات در نظام مهندسی باید اعضا را به این دانش رسانده باشد که نیازهای جامعه حرفه ای از یک طرف و انتظارات عموم جامعه از طرف دیگر در چه پیوستاری قرار دارند و این انتظارات را چه ترکیبی از مدیران فنی کشور می ‌توانند به بهترین نحو جواب دهند. به تاسی از فرمایش استاد قالیبافیان؛ انتخابات ترکیبی است از چند کاندیدا، برگه رای و قلمی که اسامی را می‌ نویسد بعلاوه وسواس انتخاب اصلح. هم چون نقش دانش مهندسی در تولید «بتن» در انتخابات این وسواس انتخاب اصلح است که نقش کلیدی را ایفا می ‌کند. اگر این وسواس نباشد و انتخاب‌ ها بر مبنی معیارهای معطوف به نفع فردی و گروهی صورت گیرد بجای «بتن» ملات غیر مقاوم، انعطاف ناپذیر و آسیب زا تار و پود نظام مهندسی را در بر می‌ گیرد.
امروز روز ترکیب دانش و انتخاب است تا سازمان را از نو بسازیم و عزت و احترام را به مهندس و مهندسی برگردانیم. امید می ‌رود تک تک ما مسئولان در پای صندوق ‌های رای حاضر شویم و اجازه ورود به نا اهلان و جاعلان مدرک را در راس نظام مهندسی ندهیم. هم چنین خاطرمان باشد این انتخاب ما به نوعی با سرنوشت «وطن» -همان دغدغه استاد قالیبافیان- ارتباط مستقیم دارد. پس وطن پرست باشیم.

منبع : مردم سالاری

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ مهر ۹۷
1127 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0