ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد

پاک ‌سازی صنعت ساختمان از عوامل سود جو و غیرمتخصص

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره بمعضلات موجود در زمینه بکارگیری مجریان ذیصلاح در ساختمان سازی بیان کرد: اجرای ساختمان توسط مجری ذیصلاح برای مردم توجیه اقتصادی ندارد و تصور میکنند که با هدایت ساختمان توسط مجری ذیصلاح هزینه ‌اضافی به آن ها تحمیل میشود.

کد خبر: 960514002 تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ مرداد ۹۶ - ۷:۳۳ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره بمعضلات موجود در زمینه بکارگیری مجریان ذیصلاح در ساختمان سازی بیان کرد: اجرای ساختمان توسط مجری ذیصلاح برای مردم توجیه اقتصادی ندارد و تصور میکنند که با هدایت ساختمان توسط مجری ذیصلاح هزینه ‌اضافی به آن ها تحمیل میشود.پاک ‌سازی صنعت ساختمان از عوامل سود جو و غیرمتخصص

پاک ‌سازی صنعت ساختمان از عوامل سود جو و غیرمتخصص

پاک ‌سازی صنعت ساختمان از عوامل سود جو و غیرمتخصص

پاک ‌سازی صنعت ساختمان از عوامل سود جو و غیرمتخصص

احمد خورشیدی گفت: این در حالیست که در مراحل ساخت باید هماهنگی‌ میان عوامل اجرایی، عوامل نظارت و تامین مصالح وجود داشته باشد و اگر مجری ذیصلاح در سطح کشور اجرایی گردد، علاوه بر افزایش چشم گیر کیفیت ساخت ‌و سازها قطعا تخلفات ساختمانی بشدت کاهش خواهد یافت. چون در این صورت عوامل سودجو و غیرمتخصص که صرفا بدنبال بساز و بفروشی و سودهای کلان یک شبه هستند، کنار میروند و ساخت و‌ساز بطور کامل از دست این افراد خارج میشود.
خورشیدی با اشاره به این که نقش مجری ذیصلاح حقوقی است و مانند شخص حقیقی نیست که ساختمانی را بسازد و تعهد و مسئولیتی در قبال آن نداشته باشد ادامه داد: مجری ذیصلاح حقوقی دستورات نظارت بر عملکرد خود را دارد و فرآیندهای قانونی هم برای برخورد با آن ها وجود دارد.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی مهم ترین نیاز ما در بخش ساخت و ساز این است که اکیپهای اجرایی و متخصصان اجرایی اعم از کارگران و عوامل اجرایی کارت مهارت فنی داشته باشند.
او عنوان کرد: باید در بخش آموزش و تربیت نیروهای فنی به تعداد کافی هم کاری لازم را با سازمانهای فنی و حرفه‌ ای و دیگر مراجع صلاحیت دار جهت آموزش این عوامل اجرایی در زمینه‌ های مختلف ساختمان ازجمله معماری، نازک ‌کاری، سفت کاری و… داشته باشیم و سپس برای آن ها کارت مهارت صادر کنیم.
وی در ادامه با انتقاد از بکارگیری از تجهیزات و ماشین‌‌آلات خیلی کهنه یا بلااستفاده در اجرای ساختمانها، افزود: اگر قرار است مجریان ذیصلاح در سطح کشور امورات را در دست بگیرند، لازم است که در این زمینه هم اقدام به تامین ابزار و تجهیزات با کیفیت و استاندارد کنند.
عزم راسخی برای اجرای مجری ذیصلاح وجود ندارد
خورشیدی با انتقاد از این که اکنون عزم راسخی برای اجرای مجری ذیصلاح در کشور وجود ندارد افزود: دراین بخش هماهنگی، هم کاری و پشتیبانی از طرف شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و ادارات کل راه و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی ضروری است.


این مسئول با اعلام این که برخی شهرداریها بدنبال راه گریز و دور زدن قانون نظام مهندسی ساختمان هستند و حتی از پذیرش ناظران سازمان نظام مهندسی در مراحل ساخت هم اجتناب میکنند، تاکید کرد: از دید شهرداری تعداد ناظران و تخصص آن ها اهمیتی ندارد و همینکه صرفا یک فردی بنام مهندس ناظر حضور داشته باشد کافی است.
خورشیدی خاطر نشان کرد: یعنی تخصص و رشته فردی که بعنوان مهندس ناظر معرفی میشود تفاوتی ندارد و همینکه او پروانه اشتغال داشته باشد کافی است و مهم نیست که از نظر تخصصی صلاحیت لازم را داشته باشد.
وی با تاکید بر لزوم فرهنگ ‌سازی درمورد تاثیرات حضور مجری ذیصلاح در مراحل مختلف ساخت یاد اور شد: اگر مزایای حضور مجری در مراحل مختلف ساخت برای مردم روشن گردد، شاید از فعالیت مجریان در جامعه استقبال شود، ولی متاسفانه اقدامات فرهنگی در زمینه رعایت مباحث مقررات ملی در سطح کشور خیلی کم است و هیچ هزینه‌ ای برای فرهنگ ‌سازی در این بخش حتی در رسانه‌ های عمومی مانند صداوسیما انجام نشده است.
او با تاکید بر این که صرفا در مواقع وقوع یک حادثه مثل ساختمان پلاسکو از اهمیت اجرای مقررات ملی و ضعف عملکرد نهادهای مسئول صحبتهایی بمیان می آید و سپس بفراموشی سپرده میشود، اظهار داشت: اگر در همان ابتدا بتوانیم مانور فرهنگی و اطلاع‌ رسانی عمومی در مورد لزوم حضور مجریان ذیصلاح در مراحل ساخت یک ساختمان بدهیم، قطعا از این قانون استقبال میشود.
خورشیدی در عین حال بیان داشت: البته برای برخی مالکین با توان اقتصادی پایین که میخواهند ساختمان یک طبقه خود را با بکارگیری نیروهای تجربی ماهر و متخصص بسازند، میتوان ارفاق قایل شد، ولی حداقل در ساختمانهای ۳ طبقه به بالا باید رعایت مجریان ذیصلاح را در ساختمانها الزامی کنیم تا مالکین ملزم بمعرفی مجری و استفاده از تخصص مجری باشند.
وی با ابراز تاسف از نبود هم کاری لازم در این حوزه خاطر نشان ساخت: در کشورهای دیگر از سالها قبل حضور مجری ذیصلاح چه در زمینه احداث ساختمان و راه الزامی شده و مجری بعد از ورود بحوزه ساخت وساز، متعهد و مسئول است که این رویه مزایای زیادی بدنبال دارد.
رئیس نظام مهندسی کهگیلویه و بویر احمد افزود: هرچند مجری ذیصلاح در بعضی استانها در حال اجراست، ولی فراگیر شدن آن در کشور نیازمند حمایتهای مورد نیاز به لحاظ فرهنگی و اجرایی است.
منبع : سازه نیوز

 

کانال تلگرام نظام مهندسی تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ مرداد ۹۶
1120 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0