انتخابات هیئت مدیره و تکرار مکرر اشتباهات مهندسان به قلم سیاوش رضایی

انتخابات هیئت مدیره و تکرار مکرر اشتباهات مهندسان

در سازمان نظام مهندسی ساختمان، هیئت مدیره‌ای وجود دارد که در بسیاری مواقع منافعش با منافع عام اعضای سازمان، کوچکترین همسویی نداشته و حتی رقابتی نابرابر حاکم است! قطعاً می‌پرسید کجا!؟

کد خبر: 970323001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷ - ۱۲:۵۷ ق.ظ

در سازمان نظام مهندسی ساختمان، هیئت مدیره‌ای وجود دارد که در بسیاری مواقع منافعش با منافع عام اعضای سازمان، کوچکترین همسویی نداشته و حتی رقابتی نابرابر حاکم است! قطعاً می‌پرسید کجا!؟

انتخابات هیئت مدیره و تکرار مکرر اشتباهات مهندسان

انتخابات هیئت مدیره و تکرار مکرر اشتباهات مهندسان

انتخابات هیئت مدیره و تکرار مکرر اشتباهات  مهندسان

۱- اغلب اعضای هیئت مدیره، بنگاه‌های اقتصادی متعددی در داخل و خارج سازمان دارند و برای آنکه رد پای ایشان در این فعالیت‌های اقتصادی و مالی دیده نشود، نامشان را از هیئت مدیره و سهامداران رسمی شرکت با تغییرات صوری خارج می‌کنند و در روزنامه رسمی نامی از ایشان نخواهید یافت! چون ایشان با تفاهم‌نامه کتبی و شفاهی با شرکت مربوطه فعالیت‌های اقتصادی دارند و با وجود ساز و کارهای عملیاتیِ حاکم، فقط معجزه می‌تواند شرّ چنین زد و بندهایی را از سرِ سازمان نظام مهندسی ساختمان برهاند!

چرا معجزه؟ چون سازمان تهران با حدود ۱۲۰ هزار نفر عضو که کمتر از ۲۰۰۰ نفر فعال حرفه‌ای و صنفی در آن وجود دارد و در این میان کمتر از ۱۰۰ نفر، بازیگردان و کارگردان تمام ماجراهای سازمان هستند انتظار اصلاحات با وجود چنین آیین‌نامه‌های اجرایی و نظارت‌های عالیه‌ای که از طرف وزارت راه و شهرسازی جاری و ساری است فقط نیاز به معجزه دارد!!!

۲- اغلب بخش‌های مختلف در نظام مهندسی ساختمان در سیطره رانت و باند بازی‌ها گرفتار شده است. اعم از افتتاح حساب با پول‌های مهندسان از بانکی به بانکی دیگر و یا خرید زمین و یا قرارداد بیمه تکمیلی و مسئولیت مهندسی و … و در نهایت اخذ امتیازهای قابل توجه برای اشخاصی که تا آن زمان عدد میلیارد تومان را درک نکرده بودند! و ده‌ها مورد دیگر در نظام مهندسی مانند امور رفاهی و باشگاه‌ها و فرهنگی و نشریه و …

 

اصل موضوع

انتخابات گروه‌های تخصصی چرا با تأخیر حدود ۱۸ ماهه مواجه شده است!؟

طبیعی نیست اگر کسی نداند که گروه‌های تخصصی صرفاً یک سکوی پرش و یارگیری در جهت تشکیل کولونی‌هایی است که با بودجه مهندسان و اعضای سازمان اداره می‌شوند تا برای انتخابات شهریور ۹۷ بتوانند با دست پُر وارد میدان شوند و این بار از جیب خودشان کمترین هزینه‌ای را هم نداشته باشند و عده‌ای مهندس هم که متأسفانه همیشه هشتِ‌شان گرو نهِ‌شان است و نمی‌دانند کجای کار هستند، یاریگر ایشان خواهند بود!

انتخابات هیئت مدیره و تکرار مکرر اشتباهات مهندسان

پاشنه آشیل سازمان‌ها

آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی اجازه داده تا اعضای سازمان نظام مهندسی با کارت معتبر در مجامع عمومی حضور یابند و همچنین اجازه داده شده تا اعضایی که امکان حضور اصالتاً ندارند با دادن وکالت به عضوی دیگر (نهایتاً دو نفر) در مجامع حضور یابند ولیکن اتفاقی که بارها و بارها شاهد آن بوده‌ایم حضور غیر‌مهندسان با کارت‌های دیگران و همچنین بعضاً وکالتنامه‌های فاقد اصالت که هیچگاه تا بحال بدرستی کنترل نشده است و رفیق‌بازی و باند‌بازی اعضای هیئت مدیره در همه بازی‌هایی که نامش را صنفی گذاشته‌اند باعث اختلالات زیادی در برگزاری انتخابات می‌گردد و بطور کلی ناتوانی محض (البته شما بخوانید «منافع محض») در اجرای یک انتخابات سالم از بدو شروع، مشهود بوده و خواهد بود و عدم کنترل اعضای واقعی و عدم توجه به اصول اولیه و ساده حراستی و باز تولید یک انتخابات فرمایشی دیگر با همدستی دست‌اندرکاران از بالا تا پایین که چشم خود را بر روی همه تخلفات و تقلّبات انتخاباتی می‌بندند و از طرفی دیگر، بچه زرنگ‌های هیئت مدیره که سازمان را ارث پدری خود می‌پندارند و از لذّت درامدهای باد آورده نمی‌توانند دست بردارند!

حال با حضور غیر‌مهندسان در مجامع و کارمندان و منشی‌های شرکت‌های کاغذی، تکلیف کاملاً معلوم است! نتیجه انتخابات مورد اعتراض مهندسان حرفه‌مند و مستقل قرار می‌گیرد و نهایتاً وزارت راه و شهرسازی با شرایطی خاص، انتخابات سرشار از انواع تخلفات را تأیید می‌کند!

وقتی آمار کل شرکت‌کنندگان در انتخابات سازمان استان تهران در سال ۹۱ حدود ۱۴ درصد و در سال ۹۴ با یک تغییرات تاکتیکی وزارتخانه در تاریخ برگزاری انتخابات، مشارکت به حدود ۸ در صد تنزل می‌یابد هر سال باید گفت دریغ از پارسال!

 

راه حل پیشنهادی

پیشنهاد راهکار اجرایی برای اصلاح این ساختار، مشارکت گسترده مهندسان در انتخابات و مطالعه دقیق عملکرد افراد و رزومه‌هایشان و دقت در شعارها و مطالبه اجرای تک تک شعارها در زمان تکیه بر کرسی هیئت مدیره می‌باشد، در غیر اینصورت درب سازمان بر همین پاشنه ۲۳ ساله خود خواهد چرخید.

 

منبع: هفته‌نامه الکترونیکی «اخبار مهندسی»

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی شهرسازي

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ خرداد ۹۷
1300 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0