نظام مهندسی بودن یا نبودن یادداشتی از سید محمد علوی

نظام مهندسی بودن یا نبودن!

در هر صورت هر تصمیمی که گرفته شود امید بر آن باشد ضمن ارتقا کیفیت ساخت و استانداردها ، کاهش زمان کاری در پروسه صدور مجوزها امید را در مردم زنده ‌تر کنیم .

کد خبر: 970208001 تاریخ انتشار: شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷ - ۱۰:۱۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،در هر صورت هر تصمیمی که گرفته شود امید بر آن باشد ضمن ارتقا کیفیت ساخت و استانداردها ، کاهش زمان کاری در پروسه صدور مجوزها امید را در مردم زنده ‌تر کنیم .

نظام مهندسی بودن یا نبودن

نظام مهندسی بودن یا نبودن

نظام مهندسی بودن  یا نبودن!

با نگاهی ریزبینانه و کمی دقیق به نحوه ساخت و سازها و ساختمان های شهری و روستایی در اکثر مناطق کشور موضوعی که شاید بیش تر کارشناسان به اتفاق به آن صحه خواهند گذاشت آنست که روند ساخت و ساز ما از مرکز شهر ها گرفته تا روستاهای دور دست که تمام مجوزهای شان را از مراجع قانونی ، از شهرداریها تا دهیاریها و پس از گذر کمسیون های مختلف و زیر نظر سازمان متخصصی مانند ‌نظام ‌مهندسی اخذ نموده اند کم ترین الگوبرداری از معماری اصیل که بر پایه فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی و بر گرفته از اقلیم و منطقه، آداب و سنن … باشد طرح ریزی و اجرایی نشده و بغیر از موارد خاص که آن هم از روی سلیقه کارفرما یا دستگاه دولتی طبق ماموریت محوله اش باشد وجود خارجی نداشته است.
در دهه ۷۰ برای تحقق استاندار ساختمان و جلوگیری از روند رو به رشد خسارت های جانی و مالی ناشی از زلزله و بلایای طبیعی کشور (نود در صد شهرهای ایران بر روی مناطق پر خطر زلزله بنا شده اند)به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی وقت(سال هفتاد و چهار) سنگ بنای اولیه شکل گیری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، البته با اهداف تعریف شده ذیل گذاشته شد ؛ اول آن که بتوان با جمع کردن مهندسین حرفه ای در راس امور سازندگی ساختمان و با محوریت آن ها تا سطوح کاردانی به کارگیری نیروهای آموزش دیده کارگری در دستور کار قرار گیرند و این ساختار کمک کند در ایجاد جامعه حرفه ی که خود مولد ثروت و رفاه میشود، در کنار مراقبت از ایمنی و بهداشت و آسایش شهروندان منجر به ارتقای توان سازندگی و درآمدرایی صنعت ساختمان ایران شود.
آیا این اهداف تا چند درصد محقق شد، خود موضوع مهمّی است که نیاز به بررسی و تحقیق کارشناسی دارد.
اما آن چه که این چند صبا به گوش میرسد آنست که پدر خانواده (وزارتخانه) به این نتیجه رسیده که این فرزند بیست و اندی ساله ، خود سد و مانعی شده در راه نیل به آن اهدافی که به این منظور متولد شده بود. سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان بزرگ ترین سازمان غیر دولتی کشور که امروزه بیش از چهارصد هزار عضو اسمی رسمی دارد و هزار شهر و چند ده هزار روستا را تحت پوشش ساخت و سازی گرفته و در آخرین گزارش مالی اش مربوط به سال نود و پنج بالغ بر هزار و پانصد میلیارد تومان گردش مالی داشته (هفتصد و هشتاد میلیارد سهم مهندسین هفتصد و سی و چهار میلیارد سهم سازمان) دچار مشکلات و گره های و حاشیه های پرشماری است .
به گفته وزیر محترم راه و شهرسازی مهم ترین چالش موجود، نحوه جمع آوری همین رقم است که شبهات و فضای مه آلودی دارد. چه مرجعی اجازه داده این پول ها از مردم اخذ گردد و چرا سازمانی که روزی روزگاری با اهداف غیر دولتی و غیر انتفاعی و برای زندگی بهتر شکل گرفت ، پس از حدود ۲۰ سال امروزه با مشارکت کم تر از ده درصدی مهندسین ‌کشور رو بروست در مدیریت اموراتش به تدریج سطحش را تا حد یک انجمن صنفی مهندسین تنزل درجه داده است.

نظام مهندسی بودن یا نبودن

با بررسی بیانیه ها و مصاحبه های دو طرف(مسیولان وزارت و سازمان) برایمان روشن شده است که بسیاری از دریافتهای سازمان از مردم آن هم با استفاده از بخش نامه های دولتی جای شبهه و تامل داشته و به قول قدیمیها کاسه ای زیر نیم کاسه بوده.
پرسش این جاست چگونه یک سازمان غیر دولتی که باید از محل حق عضویت اعضاء درآمد زایی داشته باشد، طی یک دوره ۲۰ ساله از اهداف دور و تبدیل به یک ماشین دریافت پول از مردم می شود.
باید وزارت خانه و دستگاههای نظارتی از حقوق قانونی شهروندان دفاع کرده و مستقیم در این موضوع ورود کنند.
البته تنها این سازمان نیست که به این وضع دچار شده است ، با نگاهی به سابقه نهادها و بنیادهای دیگر که از اول برای تسریع و تسهیل در خدمات برای محرومین ایجاد شده بودند، به تدریج با گسترش ساختار و قوانین و بخش نامه های داخلی، کیلومترها از اهداف اولیه دور شدند، این موضوع حتی در روستاه ها که مردمی زحمتکش و مظلوم ساکن هستند به وضوح مشاهده می گردد، اتفاقاتی که خود منجر به ایجاد نارضایتی خواهد شد. سازمانی که باید راهبر نظام ساختمان کشور می شد، با معضل فروش امضا و سهمیه، و ارتباطات خاص با افراد متهم شده و از وظیفه اصلی اش که طراحی، اجرا، نظارت و مراحل بهره برداری و …است فاصله گرفت و امروز کلام تعطیلی اش به زبان هاست.
در هر صورت هر تصمیمی که گرفته شود امید بر آن باشد ضمن ارتقا کیفیت ساخت و استانداردها ، کاهش زمان کاری در پروسه صدور مجوز ها امید را در مردم زنده تر کنیم . در سالهای اخیر که بدخواهان خارجی و داخلی به دنبال سنگ اندازی در چرخ تولید و اقتصاد و اشتغال کشور به هر نحو هستند ، از ایجاد بار مالی اضافی مردم ، سرمایه گذاران ، انبوه سازان جلوگیری به عمل آید، که این مهم علاوه بر کاهش هزینه های ساخت ، در افزایش قدرت مانور اقتصاد صنعت ساختمان موثر است.

منبع : جارستان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اردیبهشت ۹۷
1006 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0