مهندس گریزی و نیروی انسانی ضعیف، دو چالش اصلی بخش کشاورزی مهندس گریزی و نیروی انسانی ضعیف، دو چالش اصلی بخش کشاورزی

مهندس گریزی و نیروی انسانی ضعیف، دو چالش اصلی بخش کشاورزی

مهندس گریزی و نیروی انسانی ضعیف، دو چالش اصلی بخش کشاورزی ، است. کشاورزان در سه دسته بیست تا سی سال، سی تا پنجاه سال و پنجاه سال به بالا دسته‌بندی می‌ شوند که بیشتر آن ها در دسته سوم و پنجاه سال به بالا قرار دارند

کد خبر: 990517012 تاریخ انتشار: جمعه ۱۷ مرداد ۹۹ - ۲:۳۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مهندس گریزی و نیروی انسانی ضعیف، دو چالش اصلی بخش کشاورزی ، است. کشاورزان در سه دسته بیست تا سی سال، سی تا پنجاه سال و پنجاه سال به بالا دسته‌بندی می‌ شوند که بیشتر آن ها در دسته سوم و پنجاه سال به بالا قرار دارند

مهندس گریزی و نیروی انسانی ضعیف، دو چالش اصلی بخش کشاورزی

مهندس گریزی و نیروی انسانی ضعیف، دو چالش اصلی بخش کشاورزی

مهندس گریزی و نیروی انسانی ضعیف، دو چالش اصلی بخش کشاورزی است
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان بیان کرد: بخش کشاورزی استان و کشور با دو چالش اصلی “مهندس گریزی شدید” و “هرم نیروی انسانی ضعیف و بالا ” روبرو است.
مهدی تقی‌پور در حاشیه بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اصفهان بیان کرد: کشاورزان در سه دسته بیست تا سی سال، سی تا پنجاه سال و پنجاه سال به بالا دسته‌بندی می‌ شوند که بیشتر آن ها در دسته سوم و پنجاه سال به بالا قرار دارند.
تقی پور تصریح کرد: جوانان ما رغبتی به فعالیت در بخش کشاورزی ندارند و اصلاح هرم نیروی انسانی در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی اظهار داشت: اصلاح هرم سنی کشاورزی مستلزم فراهم کردن فضای ورود کارشناسان جدید و باانگیزه به این بخش و افزایش سطح دانش کشاورزی است.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان افزود: مشکلات بخش کشاورزی امروز استان و کشور ناشی از این است که کارشناسان کشاورزی فاقد مهارت لازم، کارشناس مهارت دیده را نمی ‌پذیرند.
وی، شیب نمودار افراد بالای ۵۰ سال در بخش کشاورزی را خیلی تندتر از نمودار نیروی جوان و دیگر فعالان این بخش توصیف کرد.
تقی پور با عنوان این که بیش از هجده سال از تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در کشور می ‌گذرد، تصریح کرد: نزدیک به سیصد هزار نفر کارشناس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در کشور توسط نظام مهندسی سازماندهی شده‌اند که سهم استان اصفهان در این زمینه چهارده هزار و پانصد نفر است.
وی، یکی از مسائل اساسی این سازمان را اجرا نشدن دقیق قوانین اعلام و  ابراز امیدواری کرد که با هم فکری و هم‌افزایی با رسانه‌ها و خبرگزاری ایرنا بتوانیم شرایط جاری را در بخش کشاورزی بهبود بخشیم.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان افزود: طبق قانون، افزایش بهره‌وری و سیاست‌های کلی اصل چهل و چهار اختیارات خوبی به بخش خصوصی به ویژه سازمان نظام مهندسی و سازمان نظام دامپزشکی داده شده ولی حمایت لازم و تکالیف قانونی که برای دستگاه ‌های اجرایی تعیین شده است به خوبی انجام نمی ‌شود.
وی ادامه داد: امروز با خیل عظیم دانش‌آموختگان بیکار در بخش کشاورزی مواجهیم اما دانشگاه ‌ها، هم‌چنان دانشجوی کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی جذب می ‌کنند و پس از فراغت از تحصیل به علت ‌اینکه تنها یکسری اطلاعات تئوریک فراگرفته‌اند و کارآزموده نیستند با مشکل جدی در زمینه اشتغال روبرو می ‌شوند.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان با اشاره به این که امسال سند جهش تولید در سازمان نظام مهندسی گرداوری گردید، دانش گستری و تقویت ورود جریان سرمایه‌ های مردمی به بخش کشاورزی را دو راهبرد اصلی این سند برشمرد.
وی با عنوان این که تولیدات کشاورزی با روش‌های سنتی انجام می ‌شود، اظهار داشت: دانش کشاورزی امروز ما به صورت سینه به سینه و تجربی از پدران به نسل بعدی منتقل شده و علم و دانش جایگاه چندانی در آن ندارد.
به گفته تقی پور، در بعضی از حوزه‌های بخش کشاورزی از جمله دامپروری به موفقیت ‌های خوبی دست پیدا کردیم ولی در حوزه‌های زراعت و تولید محصولات گل‌خانه‌ای باید بیشتر کار کنیم.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان افزود: از مجموع صددرصد سرمایه‌گذاری در ۳ بخش اقتصادی، صنعت، خدمات و کشاورزی، طبق آمار مرکز پژوهش های مجلس، تنها ۴.۵ درصد در بخش کشاورزی است که شامل سرمایه‌های دولتی و خصوصی می ‌شود.
تقی پور تصریح کرد: نزدیک به بیست و سه درصد از اشتغال و چهارده درصد از تولید ناخالص ملی در بخش کشاورزی محقق می‌شود و در صورتیکه ۱ درصد این سرمایه‌گذاری ‌ها را افزایش دهیم به طور قطع در تولید ناخالص ملی، اشتغال و تامین سرمایه و استقلال امنیت غذایی اثر مثبت خواهد گذاشت.
به گفته وی، این استان سال گذشته رتبه نخست سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای را در کشور به خود اختصاص داد.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان با اشاره به آمار دانش‌آموختگان بخش کشاورزی ادامه داد: در ۵# سال گذشته از هر ۱ هزار نفر فعال بخش کشاورزی در کشور تنها ۸ نفر تحصیلات مرتبط داشتند اما امروز این رقم به دوازده نفر رسیده است.
اصفهان با داشتن دوازده درصد از مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در کل کشور از رتبه برتر صدور و سازماندهی این مراکز در بین سایر استان ‌ها برخوردار است.
این استان ۱۰.۷ میلیون هکتار زمین دارد که  حدود پنج درصد آن یعنی پانصد و چهل و شش هزار هکتار متعلق به بخش کشاورزی است.
در زمان حاضر از پانصد و چهل و شش هزار هکتار زمین‌ های کشاورزی استان فقط حدود سی و پنج درصد آن(معادل صد و نود و هفت هزار هکتار) زیر کشت می‌ رود.
منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ مرداد ۹۹
632 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0