تقدیر سازمان میراث فرهنگی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان تقدیر سازمان میراث فرهنگی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان

تقدیر سازمان میراث فرهنگی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان

تقدیر سازمان میراث فرهنگی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان ، در جهت ثبت جهانی هورامان به عمل آمد. در این سال ثبت ملی روستاهای منطقه هورامانات در دستور کار قرار گرفت و موفق شدیم

کد خبر: 000509002 تاریخ انتشار: شنبه ۹ مرداد ۰۰ - ۵:۱۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تقدیر سازمان میراث فرهنگی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان ، در جهت ثبت جهانی هورامان به عمل آمد. در این سال ثبت ملی روستاهای منطقه هورامانات در دستور کار قرار گرفت و موفق شدیم

تقدیر سازمان میراث فرهنگی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان

تقدیر سازمان میراث فرهنگی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان
سازمان میراث فرهنگی استان کردستان از تلاشهای رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان این استان در جهت ثبت جهانی هورامان تقدیر نمود.
مدیر پایگاه منظر تاریخی فرهنگی هورامانات سازمان میراث فرهنگی استان کردستان با اشاره به چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو و ثبت جهانی هورامان از تمامی کارشناسان و مسئولینی که در این امر خطیر تلاش نمودند، تقدیر نمود.
پویا طالب نیا، تلاش ‌ها و مطالعات گسترده انجام شده در حوزه هایی همچون معماری، باستان شناسی، مردم شناسی، تاریخ، تمدن، علوم طبیعی و جغرافیای طبیعی را که موجب تسریع و فراهم کردن ثبت جهانی هورامان شد، ستود و ادامه داد: باید از یکی از نقاط قوت این مطالعات یعنی تدوین و ثبت اطلاعات لازم در حوزه معماری که توسط تیم فریبرز خلیل اللهی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان و عضو کمیته راهبردی صورت گرفت، تقدیر کرد.
طالب نیا ادامه داد: بعد از سفر معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به منطقه در سال نود و پنج، بحث ثبت جهانی این منطقه در دستورکار قرار گرفت و در این راستا دفاتر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان در ۳ نقطه استان کردستان یعنی سنندج، هورامان تخت، پالنگان و دو نقطه استان کرمانشاه یعنی پاوه و جوانرود دایر گردید.
در سال اول بحث شناسایی منطقه و ظرفیتها و پتانسیلها بود و در همان سال شناسایی اولیه از منطقه انجام شد و در سال دوم یعنی نود و شش، مطالعات منطقه در حوزه های مختلف باستان شناسی، مردم شناسی، معماری، تاریخ، تمدن، علوم طبیعی و جغرافیای طبیعی صورت گرفت.
مدیر پایگاه منظر تاریخی فرهنگی هورامانات سازمان میراث فرهنگی استان کردستان گفت: در این سال ثبت ملی روستاهای منطقه هورامانات در دستور کار قرار گرفت و موفق شدیم بیست و چهار روستای در استان کردستان و دوازده روستا را در استان کرمانشاه ثبت ملی کنیم که دستاوردی مهم بشمار میرود.
وی گفت: در سال بعد در بحث مدیریت جهانی اقدامات خوبی صورت گرفت و روستاهای شاخص منطقه شناسایی و نقشه برداری سه بعدی از آنها انجام و بانک اطلاعات ابنیه در نرم افزار جی آی اس ثبت و وارد گردید.
وی با عنوان اینکه پانزده روستای منطقه به عنوان روستاهای شاخص انتخاب و معرفی شدند، افزود: در این مرحله اطلس باستان شناسی منطقه هورامان تهیه شد که بعنوان نخستین اطلس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان بشمار میرود.
مدیر پایگاه منظر تاریخی فرهنگی هورامانات اضافه کرد: در سال نود و هفت، وارد فاز اجرایی شدیم و اقدام به ساماندهی بافت روستاهای منطقه و مرمت بناها از جمله مساجد روستاهای شاخص کردیم که در این راستا، هشت مسجد مهم منطقه بازسازی و مرمت گردید.
وی تصریح کرد: در همین سال بیشتر آداب و رسوم و فرهنگ منطقه هورامان را به عنوان آثار میراث ناملموس به ثبت رساندیم و تعدادی از درختان کهنسال منطقه نیز بعنوان میراث طبیعی ثبت ملی شدند که بسیار حائز اهمیت بود و باعث شد که پرونده ثبت جهانی قوی تر و تقویت گردد.
طالب نیا گفت: باتوجه به اینکه عمده بوم گردیهای استان کردستان در سطح روستاهای منطقه هورامان است، تلاش ما بر این بود که بوم گردی را توسعه دهیم و بعنوان یکی از زیرساختهای مهم گردشگری بر روی آن کار کردیم و با تلاش و پی گیری های مستمر و فعالیت و کار مدام بالاخره پرونده ثبت جهانی هورامان تکمیل و در بهمن نود و هشت، به یونسکو ارسال گردید.
وی عنوان کرد: در مهر ماه نود و نه، ارزیاب یونسکو برای بازدید نهایی از منطقه هورامان وارد کشور ما شد و طی ده روز از روستاهای منطقه هورامانات در استان ‌های کردستان و کرمانشاه بازدید کرد که شامل روستاهای ناو، ژان، هورامان، دولاب، هجیج، نجار و پالنگان بود و از نزدیک با مردم این روستاها و آداب و فرهنگ خاص آنها آشنا شد و روند تهیه پرونده ثبت جهانی منطقه را بررسی کرد.
مدیر پایگاه منظر تاریخی فرهنگی هورامانات اضافه کرد: ثبت جهانی منطقه هورامان باعث رونق اقتصادی، گردشگری و توجه بیشتر به بافت روستایی شده و توسعه گردشگری منطقه را به دنبال خواهد داشت و در نهایت باعث تحول اقتصادی بسیار مهم در غرب کشور میشود.
طالب نیا گفت: ثبت جهانی منطقه باعث مدیریت جهانی این منطقه با رویکرد جهانی شده و از همه مهم‌تر، سبب حفظ اصالت و فرهنگ کهن منطقه و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی منطقه شده و در نهایت توسعه پایدار را در پی خواهد داشت.
وی گفت: بحث صنایع دستی منطقه هورامانات در پرونده ثبت جهانی مطرح شده و با ثبت جهانی این منطقه سبب رونق صنایع دستی منطقه شده که نتیجه آن اشتغال پایدار برای هنرمندان منطقه است.

طالب نیا افزود: در حال حاضر سی و شش، روستای منطقه هورامان در دو استان کردستان و کرمانشاه در پرونده ثبت جهانی قرار دارند و باتوجه به باز بودن پرونده تصمیم داریم که بعد از ثبت جهانی منطقه بقیه روستاهایی که ظرفیت و پتانسیل خوبی دارند، به پرونده ثبت جهانی اضافه کنیم.
وی گفت: پهنه جغرافیایی منطقه هورامانات شامل کل شهرستان پاوه و شهرستان جوانرود، بخشی از ثلاث باباجانی و قسمتی از شهرستان روانسر در استان کرمانشاه و در استان کردستان نیز کل شهرستان سروآباد و بخشی از شهرستانهای سنندج و کامیاران است.
مدیر پایگاه منظر تاریخی فرهنگی هورامانات اضافه کرد: منطقه اورامان در دو استان کردستان و کرمانشاه، صد و شش هزار هکتار عرصه و سیصد و سه هزار هکتار حریم دارد که در مقایسه با کشورهای دیگر هم اندازه کشوری همچون بحرین است که این اهمیت این منطقه را نشان می‌ دهد.
وی گفت: منطقه اورامان با وجود هفتصد روستا که نشان‌دهنده سکونت انسانی متمرکز این منطقه است، بعنوان مهم‌ترین اثر و سایتی است که ثبت جهانی خواهد شد.
طالب نیا افزود: سه منطقه حفاظت شده با صد و پنجاه هزار هکتار، یک هزار و صد اثر تاریخی و باستانی، شصت میراث ناملموس ثبت شده همچون عروسی پیرشالیار و پنجاه اثر میراث طبیعی همچون کانی بل و یک باغ هفنصد ساله از جمله داشته‌های مهم اورامان است.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ مرداد ۰۰
400 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0