واکاوی بحران مسکن در ایران / بخش اول همراه با علی عابدینی فرد، کارشناس حوزه مسکن واکاوی بحران مسکن در ایران / بخش اول همراه با علی عابدینی فرد، کارشناس حوزه مسکن

واکاوی بحران مسکن در ایران / بخش اول همراه با علی عابدینی فرد، کارشناس حوزه مسکن

واکاوی بحران مسکن در ایران / بخش اول همراه با علی عابدینی فرد، کارشناس حوزه مسکن ، انجام شد. مقوله ساخت مسکن به قدری حائز اهمیتی است که آن را بخشی از اقتصاد می دانیم

کد خبر: 020609009 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۹ شهریور ۰۲ - ۱۰:۰۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، واکاوی بحران مسکن در ایران / بخش اول همراه با علی عابدینی فرد، کارشناس حوزه مسکن ، انجام شد. مقوله ساخت مسکن به قدری حائز اهمیتی است که آن را بخشی از اقتصاد می دانیم

واکاوی بحران مسکن در ایران / بخش اول همراه با علی عابدینی فرد، کارشناس حوزه مسکن

واکاوی بحران مسکن در ایران / بخش اول همراه با علی عابدینی فرد، کارشناس حوزه مسکن
واکاوی بحران مسکن در ایران / بخش اول
یک کارشناس حوزه مسکن بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی به علت پایین بودن تقاضا برای خانه مسکونی، اغلب زمین ها در جهت امور تجاری، صنعتی، تولیدی و به طور کل درآمدزایی استفاده می شد.
علی عابدینی فرد، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اصل ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی کشور، بیان کرد: قانون اساسی در این ۲ اصل وظیفه تامین مسکن را بر عهده دولت می داند. چالش در بخش مسکن و وجود تقاضای مناسب در این حوزه به خودی خود موجب رونق بخشهای مختلفی از اقتصاد و ایجاد اشتغال می گردد. بطور مثال با وجود تقاضای مطلوب برای خرید خانه و ساخت آن، رونق را در بخش تولید و زنجیره وابسته فلزات، مصالح، شیرآلات و … شاهدیم که اشتغال‌زایی در بخش صنعت و ساختمان را به دنبال دارد.
عابدینی فرد گفت: مقوله ساخت مسکن به قدری حائز اهمیتی است که آن را بخشی از اقتصاد می دانیم، چرا که اگر در این بخش شاهد ضعف باشیم، بخش قابل توجهی از صنایع، واحدهای تولیدی، اشتغال و .. آسیب جدی می بیند.
وی با تاکید بر اینکه تاثیر هر گونه تصمیم گیری و اقدام در بخش مسکن، حداقل طی سی سال عیان می شود، گفت: ریشه کنونی مشکلات مسکن در ایران را باید در سی سال گذشته جستجو و آسیب شناسی کرد. پیش از انقلاب اسلامی در ایران ۳۵ میلیون جمعیت داشتیم که از این میزان ۷۵ درصد در روستاها و ۲۵ درصد در جوامع شهری ساکن بودند. به این ترتیب می توان گفت پیش از انقلاب اسلامی ایران، به علت پراکندگی جمعیت در کشور دغدغه ساخت مسکن نداشتیم.
وی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی ایران، بخش خصوصی فعالی در بخش ساخت و ساز مسکن نداشتیم، تصریح کرد: در آن ایام، قانون تعیین کرده بود که هر سازمان یا وزارت خانه ای برای کارکنان خود مسکن بسازد؛ به همین علت، وزارت نفت، ارتش و .. برای کارکنان خود اقدام به ساخت مسکن کردند که باز هم این ساخت مسکن در دایره ۲۵ درصد جمعیت شهرنشین بود.
به گفته این کارشناس حوزه مسکن، در آن ایام ساخت خانه های سازمانی که به نوعی ساخت انبوه در آن دوران بود، شروع شد. البته باید در نظر داشته باشیم در ایام قبل از انقلاب اسلامی، عموما افراد بعد از تشکیل خانواده در منزل پدری ساکن می شدند و حتی در بسیاری از نقاط کشور، چند خانواده در یک خانه سکونت داشتند؛ به این ترتیب تقاضا برای مسکن بسیار کم و قیمت خانه پایین بود.
وی، ارزش زمین در دوران پیش از انقلاب را ارزان تر از شرایط کنونی دانست و افزود: در آن زمان به علت پایین بودن تقاضا برای خانه مسکونی، اغلب زمین ها در جهت امور تجاری، صنعتی، تولیدی و به طور کل درآمدزایی استفاده می شد. چرا که نگاه عمومی به زمین اقتصادی بود نه سکنی. بنابر علل یاد شده در دوران پیش از انقلاب اسلامی در ایران، چالش و بحران مسکن وجود نداشت.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ شهریور ۰۲
181 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0