آخوندی درباره قوانین و مشکلات سازمان نظام مهندسی گفت

اظهارات آخوندی درباره امضافروشی، چالش پیش روی سازمان نظام مهندسی

اینکه چند درصد از جامعه مهندسان درگیر امضافروشی شده‌اند هم مشخص نیست اما این موضوع شیوع پیدا کرده است. آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای ابلاغ شد و دستاورد اخلاق حرفه‌ای مشخص کردن اصول اخلاقی بین مهندس و صاحب کار، بین مهندسان و بین مهندس و جامعه است. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: قانون نظام مهندسی با وجود کاستی‌ها دستاوردهای خوبی هم از جمله تعریف مفهوم مهندس ذیصلاح را دارد. سال‌های 76 و قبل از آن تعریف روشنی از مهندس ذیصلاح در کشور وجود نداشت.

کد خبر: 5831 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۰ دی ۹۵ - ۱:۵۶ ب.ظ

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هیچ قضاوتی درباره امضافروشی نمی‌کنم. اینکه چند درصد از جامعه مهندسان درگیر امضافروشی شده‌اند هم مشخص نیست اما این موضوع شیوع پیدا کرده است. وزیر راه و شهرسازی یکی از چالش‌های نظام مهندسی را در مقطعی موضوع امضا فروشی هر چند محدود این نظام حرفه‌ای دانست. و درباره چالش دیگری که سازمان نظام مهندسی با آن مواجه است، گفت: این نظام حرفه‌ای به غلط مرکز توزیع کار شد و این سازمان معتبر از حیث سرمایه اجتماعی در جامعه تنزل یافت.امضافروشی چالش پیش روی سازمان نظام مهندسی

امضافروشی چالش پیش روی سازمان نظام مهندسی

امضافروشی چالش پیش روی سازمان

امضافروشی چالش پیش روی سازمان نظام مهندسی

وی همچنین درباره موضوع اخلاق حرفه‌ای اظهار داشت: آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای ابلاغ شد و دستاورد اخلاق حرفه‌ای مشخص کردن اصول اخلاقی بین مهندس و صاحب کار، بین مهندسان و بین مهندس و جامعه است. باید بین مهندسان رقابت شرافتمندانه وجود داشته باشد و در این حوزه باید به سنت‌ها برگردیم. اخلاق حرفه‌ای بزرگترین دستاورد این دوره وزارت راه و شهرسازی است. وی تاکید کرد: طبق اصول اخلاق مهندسی یک مهندس نباید نقشه‌ای را که ساخت آن به زیان محیط زیست است، امضا کند. مهندسان نباید زیر بار پروژه‌هایی بروند که حق دیگران در آن ضایع می‌شود.

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، عباس آخوندی در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان نظام مهندسی گفت: در سازمان حرفه‌ای مانند نظام مهندسی کشور سهم مداخله دولت باید به حداقل برسد و پست‌های مهندسی باید در اختیار مهندسان قرار بگیرد. شاید در سال‌های آینده انتخاب را بر عهده مهندسان و اعضای نظام مهندسی بگذاریم و نیازی به نظر رئیس جمهور نباشد. وی در ادامه گفت: ما نیاز به یک مرجعیت داشتیم تا مقررات مهندسی را در کشور تنظیم کند و در نهایت سازمان نظام مهندسی ساختمان با الگوبرداری از قوانین کشورهای خارجی از جمله هند، پاکستان، ترکیه، امریکا و چند کشور اروپایی تنظیم کرد و به تصویب رساند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: قانون نظام مهندسی با وجود کاستی‌ها دستاوردهای خوبی هم از جمله تعریف مفهوم مهندس ذیصلاح را دارد. سال‌های ۷۶ و قبل از آن تعریف روشنی از مهندس ذیصلاح در کشور وجود نداشت و تنها مهندسان با قانون مقررات ملی ساختمان اشنا بودند. با ایجاد سازمان نظام مهندسی ساختمان عموم مردم با مقررات ملی ساختمان ازجمله پایداری، مقاوم‌سازی بناها، ایمنی در برابر زلزله و رعایت قوانین ساخت و سازی در کنار مبحث ۱۹و مقررات آن آشنا شدند.

آخوندی افزود: سازمان نظام مهندسی بزرگترین سازمان حرفه‌ای ایران است. از نقاط مثبت امروز سرمایه مهندسی در کشور است که با این سازمان و نظام حرفه‌ای می‌توانیم با جامعه مهندسی ارتباط ایجاد کنیم. یکی از چالش‌هایی که از ابتدا در سازمان نظام مهندسی فراروی ما بود، نحوه تعامل بین نظام فنی و اجرایی و قانون سازمان مهندسی و کنترل ساختمان است که تلاش کردیم این دو موضوع رقیب هم نباشند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مشتری باید تنها با یک مهندس وارد کار شود و آن مهندس با سایر بخش‌ها و رشته‌های مهندسی هماهنگ باشد.

امضافروشی چالش پیش روی سازمان نظام مهندسی

منبع: تسنیم

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ دی ۹۵
1039 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0