اختصاص زمینهای دولتی با کاربری مسکونی به تولید مسکن اقشار کم درآمد اختصاص زمینهای دولتی با کاربری مسکونی به تولید مسکن اقشار کم درآمد

اختصاص زمینهای دولتی با کاربری مسکونی به تولید مسکن اقشار کم درآمد

اختصاص زمینهای دولتی با کاربری مسکونی به تولید مسکن اقشار کم درآمد ، ضرورت دارد. مسکن باید بعنوان کالای مصرفی در دسترس همگان باشد و سیاستگذاریها باید به سمت مصرفی شدن مسکن برنامه ریزی و سیاست‌گذاری گردد

کد خبر: 990621003 تاریخ انتشار: جمعه ۲۱ شهریور ۹۹ - ۹:۵۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، اختصاص زمینهای دولتی با کاربری مسکونی به تولید مسکن اقشار کم درآمد ، ضرورت دارد. مسکن باید بعنوان کالای مصرفی در دسترس همگان باشد و سیاستگذاریها باید به سمت مصرفی شدن مسکن برنامه ریزی و سیاست‌گذاری گردد

اختصاص زمینهای دولتی با کاربری مسکونی به تولید مسکن اقشار کم درآمد

اختصاص زمینهای دولتی با کاربری مسکونی به تولید مسکن اقشار کم درآمد
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان داشت:
زمینهای دولتی با کاربری مسکونی به تولید مسکن اقشار کم درآمد اختصاص یابد/تقویت همکاری و هماهنگی بین نهادهای متولی مسکن
طاهره نصر، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر همکاری و هماهنگی نهادهای متولی تامین مسکن کم درآمدها تاکید کرد و افزود: مسکن باید بعنوان کالای مصرفی در دسترس همگان باشد و سیاستگذاریها باید به سمت مصرفی شدن مسکن برنامه ریزی و سیاست‌گذاری گردد.
وی در مورد تامین مسکن اقشار کم‌درآمد، و وظایف دولت در این مورد، ضمن اشاره به قانون اساسی و وظایفی که در قانون اساسی برای تامین مسکن اقشار کم درآمد برای دولت آمده است، افزود: برنامه‌ریزی صحیح جهت توسعه متوازن بخش‌ های مختلف اقتصادی بمنظور جذب نقدینگی به شکل متناسب در بخشهای مختلف و عدم شکل گیری حباب قیمت در بازارهایی چون بازار زمین و مسکن ضروری است.
نصر تصریح کرد: امروزه در بازار مسکن عواملی از قبیل پرهیز از انحراف تسهیلات به سمت دیگر بازارها، امکان مدیریت بر جنبه ‌های مختلف تولید، گستردگی امکان حمایتی و پرهیز از تأثیرات تورمی نادیده گرفته شده است.
به گفته وی، بازارها در ایران بگونه‌ای عمل کرده‌اند که مسکن را از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده‌اند. بنابراین نیاز واقعی مردم به مسکن نادیده گرفته شده است. پیامد این مورد نیز در ظهور خانه های خالی، افزایش نسبت نقدینگی مسکن به کل سرمایه ‌گذاری در اقتصاد و گسترش بدمسکنی، کاملا مشهود است.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به این که باید دلیل بنیادی بحران مسکن را در رها کردن نیروهای بازار و اجرای سیاست ‌های تعدیل اقتصادی جستجو کرد، نقش سرمایه‌داران املاک شهری در افزایش مداوم قیمت زمین و مسکن را نقشی قابل تامل خواند و گفت: نقش سرمایه‌داران املاک شهری در افزایش مداوم قیمت زمین و مسکن تا جایی است که عملا تقاضای مسکن طبقات کم‌درآمد توسط همین سوداگران سرکوب شده است.
وی در بیان پیشنهادات خود برای تامین مسکن اقشار کم درآمد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی مسکن در طرح ‌های توسعه شهری با تأکید بر انبوه ‌سازی بمنظور تضمین توسعه هماهنگ شهری و بهره وری استفاده از منابع، ضابطه‌مند کردن تغییرات در طرح ‌های توسعه شهری بمنظور تضمین توسعه هماهنگ شهری، و هم‌چنین توجه به تأمین شرایط تضمین انضباط پولی با استقلال بانک مرکزی بخشی از راه‌کارها برای تامین مسکن اقشار کم درآمد است.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، عدم اعمال فشار کاذب تقاضای سرمایه‌ای بر بخش مسکن، پرهیز از نوسانات غیر عادی و حفظ ثبات بازار مسکن با تمرکز بر سیاست‌ های دقیق پولی و استفاده و تقویت ابزارهای مالی و صندوقهای سرمایه گذاری مسکن را از دیگر راه‌کارها برشمرد.
نصر ادامه داد: تقویت ابزارهای مالی و صندوق ‌های سرمایه‌‌گذاری مسکن و نیز جمع آوری سرمایه های خُرد مردمی در قالب صندوقهای تأمین مسکن (برای گروه ‌های متوسط به پایین درآمدی) راه‌کاری قابل توجه در زمینه تولید پایدار مسکن است. هم چنین، برنامه‌ریزی صحیح جهت توسعه متوازن بخشهای مختلف اقتصادی بمنظور جذب نقدینگی به شکل متناسب در بخش های مختلف و عدم شکل‌گیری حباب قیمت در بازارهایی چون بازار زمین و مسکن نیز موضوعی قابل‌توجه است.
نصر، گفت: نخستین گام برای کمرنگ کردن مشکلات مسکن کم درآمدها، هماهنگی نهادها و ارگانها برای اجرایی کردن دستورات صادره از نهادهای فرادستی است. بطور مثال اجرایی کردن طرحهایی که بتوانند الگوی مبتنی بر ارزش مبادله ای را به الگوی مبتنی بر ارزش مصرفی تبدیل کنند یک راه حل است. در این راستا میتوان به امکان ساخت واحدهای مسکونی در فضاهایی که از خدمات و زیرساختهای لازم برخوردارند اشاره کرد که با بازآفرینی شهری در قسمتهای مختلف این مورد قابل حصول است. تبیین راه‌کارهای واقع گرایانه مداخله در بافتهای فرسوده بمنظور تضمین توسعه هماهنگ شهری و بهره وری استفاده از منابع در این زمینه قابل ذکر است.
وی اظهار داشت: توجه به حریم شهرها و مدیریت اراضی واقع در محدوده و حریم شهرها برای بخش مسکن، میتواند کمبود زمین با قیمت مناسب را برای طرح اقدام ملی مسکن، جبران کند. با توجه به این باره، میتوان افزایش ساخت مسکن ملی را نیز رقم زد. هم‌چنین افزایش و بهبود تسهیلات برای حمایت از سازندگان با تسهیل شرایط پرداخت نیز از موارد قابل اهمیت است.
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ شهریور ۹۹
471 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0