تازه ترین سفر استانی احمد خرم به استان هرمزگان و آشنایی با مشکلات این استان تازه ترین سفر استانی احمد خرم به استان هرمزگان و آشنایی با مشکلات این استان

تازه ترین سفر استانی احمد خرم به استان هرمزگان و آشنایی با مشکلات این استان

تازه ترین سفر استانی احمد خرم به استان هرمزگان و آشنایی با مشکلات این استان ، اتفاق افتاد. احمد خرم، در ابتدا در همایش شهرداران استان هرمزگان حضور یافت و با عنوان این که خدمت رسانی باید با بخشش و علاقه باشد تا پیش برود

کد خبر: 991120003 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۹ - ۸:۳۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تازه ترین سفر استانی احمد خرم به استان هرمزگان و آشنایی با مشکلات این استان ، اتفاق افتاد. احمد خرم، در ابتدا در همایش شهرداران استان هرمزگان حضور یافت و با عنوان این که خدمت رسانی باید با بخشش و علاقه باشد تا پیش برود

تازه ترین سفر استانی احمد خرم به استان هرمزگان و آشنایی با مشکلات این استان

تازه ترین سفر استانی احمد خرم به استان هرمزگان و آشنایی با مشکلات این استان
پیشنهاد عضویت رسمی سازمان در شورای عالی معماری و شهرسازی
در سفر استانی مهندس خرم به هرمزگان چه گذشت؟
احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در تازه ترین سفر استانی خود به استان هرمزگان رفت و از نزدیک با مشکلات در این استان آشنا شد.
احمد خرم، در ابتدا در همایش شهرداران استان هرمزگان حضور یافت و با عنوان این که خدمت رسانی باید با بخشش و علاقه باشد تا پیش برود، تصریح کرد: وقتی کار با بخشش باشد، خستگی ندارد. البته بدون مطالعه کار نکنید و سلایق شخصی را کنار بگذارید. در همین حال، هر پروژه را به یک مدیر بسپاریم و مدیر توانمند بسازیم.
خرم با تاکید بر اینکه در انجام کارها باید دنبال تحول بود، با مفاسد مبارزه کرد و به ساماندهی امور پرداخت، افزود: همکاری میان اعضای هیات ۴ نفره استان هرمزگان را در کم‌تر استانی دیدم. این موضوع باعث شده است که استان هرمزگان جزو پنج استان اول کشور قرار گیرد.
وی موضوع مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: این موضوع در دو برنامه پنج سال و حداقل دویست هزار شغل برای مهندسین ایجاد خواهد کرد و گردش مالی بالای صد هزار میلیارد تومان در سال ایجاد می کنند، ضمن اینکه با اجرای دقیق مبحث ۲۲ در کشور، صنایع دویست گانه پشتیبان صنعت ساختمان نیز رونق می گیرد و تحول عظیمی ایجاد خواهد شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، در ادامه از شهرداران استان خواست تا به بیان موضوع و نحوه ارتباط با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و دفاتر نمایندگی بپردازند.
با این حال، از جمله مواردی که شهرداران استان هرمزگان در این جلسه برای پی‌گیری مطرح کردند، موضوعات ذیل بودند:
* استقرار دفاتر نمایندگی سازمان در مرکز شهرستان ها و طولانی شدن پروسه تحویل و عودت نقشه ها به علت بعد مسافت
*مشکلات پروانه های ساختمانی پروژه های قدیمی در شهر های تازه تاسیس که توسط کاردان ها و مهندسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تایید شده اند.
*تعارض منافع اعضای سازمان شاغل در شهرداریها
* سخت گیری بیش از پیش در مقررات ساخت بنا و نوع مصالح ساختمانی و به تبع افزایش قیمت تمام شده پروژه های ساختمانی
دیدار با اعضای هیات چهار نفره
خرم در ادامه سفر به استان هرمزگان در نشست مشترک با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و شهرداری بندرعباس حضور یافت.
در این جلسه، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: بمنظور حفظ جایگاه مهندسان و ارائه تسهیلات و خدمات به دنبال آن هستیم تا در هر استان، مجموعه ای تحت عنوان «خانه مهندس» بنا کنیم که در این مجموعه خدمات فرهنگی، ورزشی و رفاهی به اعضای سازمان ارائه خواهد شود.
خرم تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف نیازمند همکاری و مساعدت استانداری هرمزگان و اداره کل راه و شهرسازی هستیم تا زمین مناسبی برای احداث این مجموعه در اختیار سازمان نظام مهندسی این استان قرار گیرد
وی با اشاره به معضلات بیکاری در جامعه، مشکلات مسکن و لزوم ایجاد زمینه اشتغال برای مهندسان عضو سازمان، ادامه داد: طرح اقدام ملی مسکن، فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال مهندسان عضو سازمان است. برهمین اساس، سازمان نظام مهندسی به پشتوانه ظرفیتهای موجود آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام می دارد.
وی افزود: می توان با بهره گیری از ظرفیت مهندسان عضو سازمان و با هدف تامین مسکن برای مهندسان اقدام به احداث شهرکهای مسکونی در حاشیه شهر و مجتمع مهندسین ویژه مهندسان فاقد مسکن عضو سازمان کرد.
خرم افزود: با بهره گیری از پتانسیلهای موجود و نیروهای آموزش دیده می توان در ستاد مدیریت بحران و توسعه کشور بهره برد. حسب وظیفه سازمان مبنی بر همکاری با دستگاههای مرتبط در هنگام بروز بلایایی طبیعی، از اسفند ماه دستور تشکیل ستاد بحران سازمان نظام مهندسی ساختمان به ریاست رئیس سازمان صادر گردید و برای تامین کمک هزینه به آسیب دیدگان صندوق راه اندازی شد.
عضویت در ستاد مدیریت بحران
خرم هم‌چنین گفت: پیشنهاد عضویت سازمان در ستاد بحران ارائه شده و با توجه به موافقت ستاد موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته است و پیشنهاد میشود سازمان استان در ستاد بحران استان عضویت یابد.
در همین حال، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان در مورد تعرفه خدمات مهندسی گفت: حق الزحمه خدمات مهندسی زیر ۰،۵ درصد قیمت تمام شده ساختمان است در حالی که تمام دنیا بین پنج تا هفت درصد به عنوان حق الزحمه خدمات مهندسی در نظر گرفته میشود. در جامعه امروز موضوع پرداخت حق الزحمه خدمات مهندسی، ضربه بزرگی به جایگاه مهندسان وارد شده و لازم است به این موضوع توجه شود.
رضائی ضمن تشکر از حسن توجه خرم، از اعضای هیات چهار نفره درخواست همکاری برای رفع مشکل املاک سازمان به خصوص ساختمان مرکزی کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان هم ضمن ابراز خوشحالی از حضور خرم در استان، بیان کرد: هیات چهار نفره استان بر خلاف بسیاری از استان‌ها در واقع یک خانواده است و در مورد جانمایی فضا و زمین تا مرحله ای پیش رفته ایم و تمام تلاش خود را در رسیدن به اهداف عنوان شده خواهد کرد.
وی با تاکید بر همراهی اعضای هیات چهار نفره با سازمان، بیان داشت: تنش هایی که در استان‌های دیگر وجود داشته، به دلیل همراهی و تعامل اعضای هیات چهار نفره در سازمان استان هرمزگان وجود ندارد. و مسئولان استانی به بنده و سازمان لطف دارند و همین موضوع سبب حل بسیاری از مشکلات سازمان شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان در ادامه نشست هم ضمن ابراز خوشحالی از حضور خرم در استان، عنوان کرد: هیات چهار نفره استان بر خلاف بسیاری از استان‌ها در واقع یک خانواده است و در مورد جانمایی فضا و زمین تا مرحله ای پیش رفته ایم و تمام تلاش خود را در رسیدن به اهداف عنوان شده خواهد کرد.
در همین حال، خرم در این مورد بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان جزو پنج استان اول کشور است و من با تجربه چهل و دو ساله مدیریتی اعلام می کنم خوشحالم از این که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان به ریاست رضائی، کارهایی را انجام داده است که بسیاری از استان‌ها هنوز فکرش را نکرده اند. من در حضور شما از ایشان تشکر میکنم و امیدوار هستم خداوند توفیق روز افزون به ایشان بدهد.
مدرس، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان هم ضمن تائید اظهارات خرم، در مورد توسعه شهری بندرعباس توضیحاتی داد.
در خاتمه جلسه، خرم لوح تقدیری به پاس همراهی و همکاری اعضای هیات چهار نفره با سازمان استان به معاون هماهنگی امور عمرانی، مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان و شهردار بندرعباس اهدا کرد.
حضور احمد خرم در جلسه فوق العاده هیات مدیره سازمان
جلسه فوق العاده هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان با هدف ارائه گزارش عملکرد سازمان و تبادل نظر اعضای هیات مدیره با خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در محل ساختمان جلسات هیات مدیره ساختمان مرکزی سازمان برگزار گردید.
رضائی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان ضمن ارائه گزارش عملکرد، تصریح کرد: آنچه در هیات مدیره دوره هشتم سازمان اتفاق افتاده، با هدف اصلی افزایش سهم اعضای سازمان از صنعت ساختمان است به نحوی که تلاش کردیم به سمتی حرکت کنیم تا فعالیتها را بصورت مهندسی شده و در قالب خدمات قابل ارائه توسط مهندسان تعریف کنیم.
رضایی ادامه داد: از مهم‌ترین موضوعات می توان به فعال کردن زمینه های مثل کارشناسی ماده بیست و هفت است. برهمین اساس، هم اکنون کارشناسان ماده بیست و هفت سازمان استان هرمزگان بسیار فعال هستند.
وی گفت: در تمام مراحلی که عدم حضور ناظران ساختمان وجود دارد، در راستای انطباق با دستورالعمل و در اتخاذ در مورد عدم ارائه گواهی استحکام بنا، دعاوی کمیته داوری، شورای انتظامی از جمله موارد فعالیت کارشناسان ماده ۲۷ است و این موضوع سبب شده در مورد موضوع نظارت بر تخریب که حسب دستور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به استان هرمزگان واگذار و گام های اولیه برداشته شده، سرفصلهای آموزشی تهیه و آموزشها دسته بندی شده است. در همین حال، بزودی آموزشها را شروع خواهیم کرد که با این اقدام، بازار جدیدی برای اعضای سازمان در رشته عمران ایجاد خواهد شد.
به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان، در همین راستا جلسه ای با دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس برگزار و درخواست تعریف رشته نظارت بر تخریب به عنوان یک رشته تحصیلات تکمیلی ارائه گردید.
رضایی گفت: در راستای گسترش بازار فعالیت مهندسان و موضوع کارگزاری سازمان استان در صدور پروانه ساختمانی خارج از حریم روستاها و محدوده شهرها و شهرستان رودان و بستک پایلوت در نظر گرفته شده کارهای اولیه انجام و پیش نویس فرمها تهیه شده و هم اکنون ویرایش نهایی در حال انجام است.
وی ادامه داد: پیش بینی میکنیم از ابتدای سال ۱۴۰۰ بتوانیم این موضوع را اجرایی کنیم و پس از بازخورد اولیه نحوه اجرا، میتوانیم به سایر شهرستان های استان تعمیم دهیم، ضمن اینکه این موضوع، بازار بزرگی در حوزه فعالیت مهندسان ایجاد خواهد کرد.
رضایی افزود: در پیشنهاداتی که به هیات ۴ نفره استان ارائه شده، الزام طراحی و نظارت برخی از بخشها طبق تقسیم بندی کاربری مطرح شد که در صورت تصویب باز هم دامنه جدیدی به فعالیت های مهندسی رشته های مختلف اضافه خواهد شد.
به گفته وی، بعضی از فعالیتها در خدمات مهندسی مبهم بود و در جهت رفع این ابهام، ابلاغیه ای ارسال گردید و موارد خارج از شرح خدمات مهندسی تعریف کردیم و تعرفه این خدمات را فعلا توافقی قرار دادیم تا زمانیکه بتوانیم در حوزه تعرفه ها، تعریفی برای آن قائل شویم.
در ادامه نشست و در پی بیان دیدگاه های اعضای هیات مدیره سازمان استان، خرم در پاسخ به درخواست مهندس اشتری عضو شهرسازی هیات مدیره در مورد ایجاد زمینه فعالیت مهندسان رشته شهرسازی بیان کرد: از روز اول حضور در این جایگاه روی مساله شهرسازی تمرکز کردم. بر همین اساس، پیشنهاد عضویت رسمی سازمان در شورای عالی معماری و شهرسازی و کمیته فنی در دستور کار است.
خرم گفت: هم‌چنین پیشنهاد شد موضوع نظارت و کنترل طرحهای شهرسازی با سازمان نظام مهندسی ساختمان باشد.
وی در پاسخ به پیشنهاد سیمراخ در مورد بازنگری و تغییر در روند نحوه ارجاع نظارت با توجه به عدم تطابق عرضه و تقاضا در استان گفت: همه فعالیتهای سازمان نظام مهندسی ساختمان نظارت، طراحی، محاسبه و اجرا نیست. این فعالیتها، بخش کوچکی از فعالیت تعریف شده سازمان است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: زمینه فعالیت های دیگر را باید در مباحث بیست و پنج گانه برای همه رشته های ساختمانی جستجو و بسته و ابزار را فراهم کرد؛، مباحث ۱۹ و ۲۲ و ۱۱ نمونه ای از زمینه های جدید فعالیت سازمان است که باید مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه طبق برآورد انجام شده، در دو برنامه پنج ساله حداقل دویست هزار شغل با راه اندازی مبجث ۲۲ در زمینه بهره برداری، نگه‌داری و تعمیرات ساختمان فراهم می گردد.
خرم گفت: از دو دهه آینده – از سال ۱۴۲۰ – عرضه مسکن در تقاضا به علت نرخ منفی رشد جمعیت فزونی پیدا میکند و موضوعی که در آن مقطع باید در نظر گرفت، نگهداری، مرمت، بازسازی و نوسازی ساختمانهای موجود است.
وی در پاسخ به درخواست پی‌گیری تخفیف بیمه مهندسان گفت: با وجود پی‌گیری های بیست و چندساله و در عدم حصول نتیجه، خوشبختانه اخیراً جلساتی با رئیس سازمان تامین اجتماعی برگزار و توافقات خوبی شده است.
در خاتمه جلسه خرم ضمن تشکر از اعضای هیات مدیره و ابراز خوشحالی از بیان مسائل جدید، تصریح کرد: چه کسی فکر میکرد استان هرمزگان بتواند پنج استان اول کشور باشد و کاری را آغاز کند که بقیه استان‌ها از آن پیروی کنند. استان هرمزگان تنها استانی است که کمیسیونهای تخصصی را با برگزاری انتخابات و رای اعضا تشکیل داده و این نهایت پیاده کردن امور دموکراسی است. من به شما تبریک میگویم که توانستید در زمره پنج استان اول کشور بدرخشید.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ بهمن ۹۹
440 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0