کارشناسان مطرح نمودند:

کشاورزی، ارزانترین راه اشتغالزایی

توسعه حوزه کشاورزی بعلت اهمیت آن در تامین امنیت و استقلال غذایی، یکی از اولویتهای دولتها محسوب میشود.

کد خبر: 960307004 تاریخ انتشار: شنبه ۶ خرداد ۹۶ - ۱۱:۵۶ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،توسعه حوزه کشاورزی بعلت اهمیت آن در تامین امنیت و استقلال غذایی، یکی از اولویتهای دولتها محسوب میشود.کشاورزی، ارزانترین راه اشتغالزایی

کشاورزی، ارزانترین راه اشتغالزایی

کشاورزی، ارزانترین راه اشتغالزایی

کشاورزی، ارزانترین راه اشتغالزایی

توسعه حوزه کشاورزی بعلت اهمیت آن در تامین امنیت و استقلال غذایی، یکی از اولویتهای دولتها محسوب میشود. کاهش وابستگی در این حوزه جهت کشورمان شاید جایگاه مهمتر و ارزشمند تری داشته باشد چون همواره ایران با تهدیدهای خصمانه غرب روبرو است، ولی هستند مدیران تکنوکراتی که در ۲ دهه اخیر در این زمینه کوتاهی کرده‌اند و با شعار «ما نمیتوانیم» تقریباً برخلاف جهت، حرکت کرده‌اند.
عیسی کلانتری، وزیر سابق کشاورزی از جمله این مدیران است که روزگاری مخالف خودکفایی گندم بود و به تازگی هم نسبت به افزایش اشتغال در حوزه کشاورزی ابراز ناامیدی کرده است.
این در حالی است که خیلی از کارشناسین در این زمینه معتقدند آب‌هراسی موجب شده پتانسیلهای موجود حوزه کشاورزی در زمینه اشتغالزایی و کاهش وابستگی کشور به خارج از مرزها نادیده گرفته شود.
وی در این زمینه بیان کرد: امکان توسعه در حوزه کشاورزی وجود ندارد، زیراکه منابع آبی بسیار محدود هستند و طبق برنامه‌ریزیهای صورت‌گرفته با توجه به کمبود آب و شوری آن، نه تنها باید جلوی توسعه کمی و سطحی در حوزه کشاورزی را گرفت، بلکه باید میزان مصرف آب در این حوزه چهل میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کند و در واقع بنصف میزان مصرف کنونی برسد. حوزه کشاورزی ایران از نظر پرسنل بیش از حد اشباع شده است؛لذا نمیتوانیم اشتغال را در این حوزه افزایش دهیم، زیراکه به افزایش بیکاری پنهان منجر میشود و هم‌اکنون حوزه کشاورزی ایران بدلیل بالا بودن هزینه‌های تولید در هیچیک از محصولات تولیدی غیر از کیوی نمیتواند با دیگر کشورها رقابت نماید؛ زیراکه اشتغال بسیاری در بخشهای مختلف کشاورزی دارد که موجب شده هزینه تولید محصولات کشاورزی از این محل پرداخت گردد و بالاتر برود.
این اظهارنظر فردی با سابقه چند دوره تصدی وزارت کشاورزی در حالی مطرح گردیده است که حوزه کشاورزی موتور محرکه رشد اقتصادی کشور بوده و این سوال وجود دارد که که چطور بخشی با این سهم قابل توجه از اقتصاد کشورمان نمیتواند در زمینه اشتغالزایی مفید باشد؟
کشاورزی بیش ترین مزیت اقتصادی را دارد
علیرضا بزرگی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران اظهار داشت: حوزه کشاورزی یکی از ۳ قطب اقتصادی کشورمان است که اگر بخواهیم به مزیتهای این بخشها جداگانه توجه کنیم باید بپذیریم در بخش کشاورزی مزیت خیلی بالاتری نسبت به صنعت داریم و همین مزیت میتواند عاملی برای جذب سرمایه‌ها و ایجاد اشتغال باشد.
وی با اشاره به جایگاه کشاورزی ایران گفت: در این زمینه اگر دقت کرده باشیم در خیلی از محصولات کشاورزی ایران دارای بالاترین رتبه‌ها است که همین مزیت میتواند عامل قابل توجهی برای صاحبان سرمایه و افزایش فرصتهای شغلی باشد؛ در حالیکه متاسفانه تا امروز بجای این که مزیتها دیده شود بیش تر سرمایه‌ها و حمایتها در بخشهای کم تر سودآور و مزیتدار بکار گرفته شده است.
بزرگی اعتقاد دارد، حوزه کشاورزی بدلیل تقاضای بالای برخی محصولات در بازارهای بین‌المللی هم چنان توان جذب نیروی کار و اشتغالزایی بالایی دارد، چون میتوان با سرمایه‌گذاری مناسب در صنایع تکمیلی، امکان اشتغال قابل توجهی ایجاد و در صادرات موفقتر عمل کرد، در حالیکه هنوز به این حوزه دقت قابل توجهی نشده است.
وی ادامه داد: تنها با افزایش ده تا بیست درصدی بهره‌وری در حوزه آب میتوانیم امتیازهای قابل توجهی از حوزه کشاورزی بدست آوریم که غیرقابل تصور است؛ چون بستر مناسبی برای تولید در کشورمان وجود دارد و اقلیم میتواند برگ برنده این بخش برای جذب نیروی کار با افزایش تولید باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران افزود: تا امروز مسئولین، حوزههای خدمات و صنعت را در حوزه کشاورزی نادیده گرفته‌اند، چون صنایع تبدیلی خیلی جدی گرفته نشده‌اند، در حالیکه اگر به کشورهای موفق در کشاورزی توجه داشته باشیم میبینیم بیش ترین ارزش افزوده این کشورها در بخشهای جانبی غیر از خود کشاورزی بوده است که شاهد نمونه اصلی آن سنگاپور است. این کشور برغم اینکه سطح زیر کشت محدودی دارد در صنایع تکمیلی کشاورزی موقعیت قابل قبولی برای خود ایجاد نموده است.

بزرگی تصریح کرد: اگر به بخش کشاورزی نگاه علمی، مهندسی و فنی داشته باشیم و کل زنجیره را با هم در نظر بگیریم و در زمینه خدمات این حوزه هم برنامه‌ریزی منطقی داشته باشیم، حتی در همین شرایط و امتیازات موجود میتوانیم ارزش افزوده و اشتغالی داشته باشیم که خیلی از مشکلات فعلی را برطرف خواهد نمود. این در حالی است که اغلب کشورهای توسعه‌یافته در حوزه استفاده از فناوری ارتباطات برای توسعه کشاورزی سرمایه‌ گذاری گسترده‌ای انجام داده‌اند و فناوری اطلاعات را به کشاورزی مرتبط کرده و در نهایت فرصتهای شغلی خیلی قابل اعتمادی بجامعه هدیه داده‌اند.
بزرگی تاکیدکرد: نباید هم چون گذشته هر فردی که در حوزه کشاورزی کارهای فیزیکی انجام میدهد را شاغل بدانیم و طبق همان برنامه‌ریزی کنیم، چون امروز لازم است مشاغل نوین را با کشاورزی مرتبط نماییم تا فرصتهای شغلی قابل اعتمادتری داشته باشیم؛ بعنوان نمونه هرکس که بتواند نرم‌افزارهای مناسب کشاورزی در جهت افزایش بهره‌وری ایجاد نماید را باید در حوزه کشاورزی شاغل بدانیم.
راه ساده اشتغال
از طرف دیگر محمدرضا شریفی، کارشناس کشاورزی در این بخش بیان کرد: بعضی اظهارنظرها طبق این اساس است که افزایش اشتغال در کشاورزی یعنی افزایش بهره‌برداری از منابع آبی، لذا چون منابع آبی ما محدود شده‌اند این حوزه قابلیت افزایش اشتغال را ندارد.
وی گفت: باید این نگاه را به حوزه کشاورزی تغییر داد چون فناوریهای جدید و هم چنین استفاده از نهاده‌های مناسب در کل جهان سبب شده با حداقل منابع، حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد. این اتفاقی است که در حوزه چغندرقند و بعضی محصولات دیگر کشاورزی مانند گندم در کشورمان روی داده است و برغم کاهش سطوح زیر کشت، شاهد افزایش تولید بوده‌ایم.
وی ادامه داد: در کشاورزی ایران کارهای بکر و نادیده گرفته شده زیادی وجود دارد که در صورت برنامه‌ریزی برای آن ها میتوانیم اشتغا‌زایی قابل توجهی برای اقتصاد کشورمان ایجاد نماییم بدون آنکه نگران منابع آب یا منابع خاکی کشورمان باشیم.
این فعال بخش خصوصی درمورد هزینه ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی هم افزود: مطالعات علمی در کل جهان اثبات کرده کشاورزی یکی از ارزانترین شیوه‌های اشتغالزایی برای دولتهاست به صورتیکه با اعداد خیلی کوچک میتوان فرصتهای شغلی بسیاری را برای جویندگان کار کشور ایجاد نمود.
شریفی معتقد است حوزه کشاورزی در ایران امروز بشکل قرون گذشته اداره میشود و نباید اینگونه نگاه داشته باشیم، بلکه میتوانیم با استفاده از سیستمهای جدید و هم چنین تغییر نگاه بصنایع کشاورزی در بخشهای بالادستی و صنایع تبدیلی از این بخش اشتغالزایی بالایی داشته باشیم.
او گفت: امروز آمار نگران‌کننده‌ای از ضایعات حوزه کشاورزی و دورریز محصولات در بخشهای مختلف از مزرعه تا سفره دیده میشود، در حالیکه اگر در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی سرمایه‌گذاری دقیقی صورت پذیرفته باشد نه‌ تنها در این حوزه اشتغالزایی بالایی خواهیم داشت، بلکه میتوانیم ارزش افزوده بالاتری به اقتصاد ایران هدیه دهیم، در حالیکه امروز با خام‌ فروشی یا فروش فله هیچ چیزی بدست نیاورده‌ایم و از این منظر اشتغالزایی حوزه کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد.
نگاه سنتی را کناربگذاریم
علــی وقــفچی، سخن گوی کمیسیون کشاورزی مجلس درباره پتـــانسیل اشتغالزایی حوزه کشاورزی عنوان کرد: اگر نگاهی سنتی به کشاورزی و مدیریت منابع داشته باشیم اشتغالزایی این حوزه، منطقی نیست؛ ولی باید توجه داشته باشیم فناوریهای جدید در این حوزه سبب شده مشاغل پایدار و قابل توجهی در حوزه کشاورزی ایجاد گردد.
وقفچی با تاکید بر اینکه باید نگرش به حوزه کشاورزی تغییر کند، اذعان کرد: وقتی بخش قابل توجهی از آبهای شیرین ایران از طریق رودخانه‌ها به آبهای آزاد روانه میشود و نمیتوانیم بهینه از آن ها استفاده کنیم نباید نسبت به حوزه کشاورزی دید منفی داشته باشیم، چون این حوزه سبب بروز مشکلات منابع آبی در ایران نشده و این مدیریت خودمان بوده که منابع آب را نزولی کرده است.
او با بیان مواضع کلانتری تصریح کرد: تا وقتی مدیریت دقیقی بر واردات، اصلاح بذور و نژادهای دامی یا حتی مدیریت صادرات نداشته باشیم اینگونه اظهارنظرها منطقی بنظر خواهد رسید؛ در حالیکه واقعیت حوزه کشاورزی متفاوت از این نوع تفکر است و باید در حوزه مدیریت منابع بیش تر دقت داشته باشیم، چون مشاغل مرتبط با کشاورزی از پایدارترین نوع مشاغل است.


وقف چی ادامه داد: باید علم را در رأس کشاورزی قرار دهیم تا به اهداف تعیین‌شده در برنامه ششم توسعه برسیم. زیرا در این برنامه تاکید شده که نباید توسعه کشاورزی را محدود نماییم. با استفاده از برنامه‌های مدیریتی میتوانیم با استفاده از همین منابع بهره‌وری دقیقی داشته باشیم.
سخن گوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به سهم اشتغال حوزه کشاورزی در ایران افزود: برآوردها بیان گر آن است که هجده تا بیست و دو درصد از اشتغال کشور در این بخش خلاصه‌شده است و متاسفانه در سالهای گذشته این سهم در حال کاهش بوده چون روستاها رفته رفته از سکنه خالی میشوند که شاهد مثال آن کاهش ۵/۳ درصدی جمعیت روستاها تنها طی ۴ سال پیش بوده است. لذا اگر کشاورزی رونق داشته باشد مهاجرت از روستاها به شهرها کاهش یافته و در نهایت معکوس خواهد بود.
او بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده باید در سال ۲۰۳۵ سهم سکونت روستایی ما به سی و پنج درصد برسد که این مستلزم ایجاد شغل و سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی با مدیریت منابع است.
منبع: تسنیم

 

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ خرداد ۹۶
1156 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0