موافقت با انتخاب استان هرمزگان به عنوان پایلوت ارائه خدمات جدید مهندسی در کشور موافقت با انتخاب استان هرمزگان به عنوان پایلوت ارائه خدمات جدید مهندسی در کشور

موافقت با انتخاب استان هرمزگان به عنوان پایلوت ارائه خدمات جدید مهندسی در کشور

موافقت با انتخاب استان هرمزگان به عنوان پایلوت ارائه خدمات جدید مهندسی در کشور ، صورت گرفت. با رایزنیهایی که در دیدار اخیر با خرم رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور داشتم، این موضوع مطرح شد

کد خبر: 990727005 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹ - ۹:۲۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، موافقت با انتخاب استان هرمزگان به عنوان پایلوت ارائه خدمات جدید مهندسی در کشور ، صورت گرفت. با رایزنیهایی که در دیدار اخیر با خرم رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور داشتم، این موضوع مطرح شد

موافقت با انتخاب استان هرمزگان به عنوان پایلوت ارائه خدمات جدید مهندسی در کشور

موافقت با انتخاب استان هرمزگان به عنوان پایلوت ارائه خدمات جدید مهندسی در کشور
هرمزگان؛ پایلوت ارائه خدمات جدید مهندسی در کشور
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان از موافقت با انتخاب این استان بعنوان پایلوت ارائه خدمات جدید مهندسی در کشور خبر داد و افزود: با رایزنیهایی که در دیدار اخیر با خرم رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور داشتم، این موضوع مطرح شد و سپس مورد قبول ایشان قرار گرفت.
سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از ۳ ضلع اصلی نظام ساخت و ساز شهری است. این سازمان با توجه به جایگاه بالایی که در ساخت و سازهای شهری دارد دارای نقشی مهم در کیفیت و استحکام ساخت و ساز در سطح کشور است، هم‌چنین این سازمان دارای بیش از هشت هزار عضو در سطح استان هرمزگان است که دغدغه های این بخش از فعالان بهمراه سایر موارد مطروحه در باره حقوق عامه ما را بر آن داشت تا با ایشان به گفتگو بپردازیم.
مهدی رضایی سردره رئیس سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان به تشریح عملکرد سازمان نظام مهندسی و پاسخ‌گویی به مسائل روز جامعه مهندسی استان هرمزگان و مردم در این باره پرداخت.
-مهدی رضایی سردره بیان کرد: با توجه به اهمیت بسیار بالا و هم‌چنین حساسیت بالای صنف حرفه مندان به مهندسی ساختمان و این که عملکرد این بخش از بسیاری از صنوف بیشتر در معرض دید و قضاوت عموم قرار دارد، این حرفه مندان دارای کم‌ترین میزان تخلف در میان کلیه صنوف هستند.
رضایی ادامه داد: بر خلاف برخی تصورات اشتباه، ضمن تعهد بالای این شاغلان در چارچوب قانون نظام مهندسی، ساز و کاری تعریف شده است که بر عملکرد این صنف نظارت جدی می شود. این سخت گیریها در نظارت بر این بخش، به حدی بالاست که بسیاری از مهندسان حتی به این سطح سخت گیریها انتقاد دارند.
-میزان دستمزد مهندسان ساختمان با سطح مسئولیت آنها هم‌خوانی ندارد
وی افزود: میزان دستمزد مهندسان ساختمان با سطح مسئولیت و اهمیت حرفه آنها فاصله بسیار زیادی دارد.
رضایی گفت: تعرفه خدمات و نرخ این دستمزدها به کم‌تر از پنج درصد هزینه تمام شده ساختمان میرسد، ضمن اینکه متاسفانه مبنای این محاسبه از قیمت واقعی ساختمان بسیار پایین‌تر است.
رضایی تصریح کرد: هم اکنون اگر هزینه ساخت هر واحد مسکونی را سه و نیم تا ۴ میلیون تومان در نظر بگیریم، این هزینه در مبنای محاسبه دستمزد خدمات مهندسی در مواردی نزدیک به نصف است چه آنکه مبنای قیمتهای ساخت هر سال از بهای همین هزینه ها در ۳ ماهه پایانی سال قبل تعیین می شود و با این میزان تورم کنونی, ولی از ابتدای سال تا پایان آن ثابت است. این یعنی آنکه حتی از پنج درصد نیز کم‌تر است و در صورت سقف افزایش مصوبه بهای خدمات سالیانه این میزان افزایش در هزینه تمام شده ساخت مسکن به کمتر از نیم درصد میرسد.
وی افزود: برخی جوسازیها و بزرگنمایی قیمت خدمات مهندسی ضمن آنکه غیر واقعی است، عمدتاً از سوی کسانی مطرح می گردد که خود بیشترین تقصیر را در افزایش قیمت تمام شده ساختمان دارند و این جفایی بزرگ به صنف حرفه مندان مهندسی ساختمان است.
به گفته وی، مهندسان ساختمان بیشترین مبالغ را نسبت به درآمد خود در میان سایر صنوف بعنوان مالیات پرداخت می‌ کنند چرا که ضمن شفافیت بسیار بالایی که در ابراز درآمد وجود دارد و به این دلیل که کلیه درآمدهای این صنف و حتی بیش از میزان واقعی آن در سازمان نظام مهندسی ثبت و به سازمان امور مالیاتی ارائه می شود، چرا که در این اظهار درآمد، سازمان امور مالیاتی تخفیفها و کسورات متعلقه را قبول نمیکند حال آنکه خالص دریافتی مهندسان از ارائه خدمات مهندسی به مراتب کم تر از آن مبالغی است که در سازمان ثبت می شود و مبنای محاسبه سازمان امور مالیاتی.
رئیس نظام مهندسی ساختمان هرمزگان ادامه داد: مالیات متعلقه به درآمد مهندسان حتی بیش از آن مقداری است که باید پرداخت گردد؛ هم‌چنان که از بسیاری از صنوف دیگر که درآمد آنها از این صنف نیز بیشتر است، مالیات پرداخت میکنند اما متأسفانه در قبال این حجم پرداخت مالیات از کم‌ترین حمایتهای دولتی هم برخوردارند.
رضایی در ادامه گفت: استان هرمزگان بعنوان استان پایلوت در زمینه های گودبرداری و تخریب ساختمان و پوشش دادن ساخت و سازهای خارج از حریم شهرها و روستاها تعیین گردید.
رئیس نظام مهندسی ساختمان هرمزگان گفت: با رایزنیهای انجام شده با شورای مرکزی نظام مهندسی کشور، با بکارگیری مهندسان صاحب صلاحیت در دو بخش تخریب ساختمان و گودبرداری، ضمن گسترش زمینه ها و میزان اشتغال مهندسان، شاهد بهبود روندها در این بخشها خواهیم بود.
رضایی بیان کرد: مثلا ما در فرآیند گودبرداری و تخریب شاهد خسارتها و آسیبهای زیادی به املاک مجاور هستیم که با این روند این خسارتها کاهش چشم گیر خواهد یافت و با ورود مهندسان صاحب صلاحیت در مقوله تخریب که تاکنون به آن پرداخته نشده بود و هم اکنون توسط افراد بدون صلاحیت صورت می گیرد و در مرحله برداری هم‌چنین طراحی نظارت و اجرای سازه‌های نگهبان، توسط مهندسین صاحب صلاحیت شاهد برداشتن گامی مهم در تحقق حقوق عامه در این بخش خواهیم بود.
به گفته رضایی، با تخصصی کردن روند ساخت و سپردن آن به افراد دارای صلاحیت، بهبود کیفیت ساخت و ساز از خسارت‌ های ناشی از عملیات ساختمانی بویژه در مراحل تخریب و گودبرداری به نحوی چشمگیر کاسته خواهد شد.
وی عنوان کرد: ساختمان هایی که هم اکنون در خارج از محدوده شهرها و روستاها ساخته میشود، توسط بخشداریها مراحل فنی و مهندسی شان تصدی گری می گردد.
رئیس نظام مهندسی ساختمان هرمزگان ادامه داد: خوشبختانه با تلاش ‌های انجام شده، استان هرمزگان به استان پایلوت در این بخش نیز تعیین شده است، مثلاً در شرایط فعلی که ساخت و سازهای خارج از محدوده حریم شهرها و روستاها متولی صدور پروانه و نظارت بر روند اجرای آن بخشداری هاست و شاهدیم بخشداریها از توان فنی و نیروی انسانی لازم برای ارائه خدمات مهندسی در این مقوله ناتوانن.
وی در ادامه از موافقت با انتخاب استان هرمزگان بعنوان پایلوت ارائه خدمات جدید مهندسی در کشور خبر داد و افزود: با رایزنیهایی که در دیدار اخیر بنده با خرم رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور صورت گرفت، این موضوع مطرح گردید و مورد قبول ایشان قرار گرفت, هم‌چنین با هماهنگیهایی که با معاونت عمرانی استانداری استان صورت گرفته این اتفاق در استان ما و در سطح کشور برای اولین بار رخ خواهد داد.
به گفته رضایی، قرار بر این است که این طرح ابتدا در دو شهرستان بصورت پایلوت برگزار گردد و با تسری به سایر شهرستانهای استان انشالله در کل کشور شاهد این رویه باشیم که هم زمان با ایجاد بازار جدیدی برای حرفه مندان به شغل مهندسی ساختمان شاهد ارتقاء کیفیتها در ساخت و سازها و قرار گرفتن سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان بازوی کمکی بخشداری‌ها خواهیم بود.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ مهر ۹۹
625 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0