درباره‌ی برونل مهندس و مخترع انگلیسی

درباره‌ی برونل

برونل (تولد: 9 آوریل 1806،همپشایر انگلستان، مرگ: 15 سپتامبر 1859، لندن)به عنوان یکی از نوآورترین و پرکارترین مهندسان تاریخ، یکی از غول‌های مهندسی قرن نوزدهم و همچنین از بزرگترین شخصیت‌های انقلاب صنعتی شناخته می‌شود که با طرح‌های پیشگامانه و سازه‌های خلاقانه‌اش چهره‌ی مناظر انگلیس را تغییر داده است. ساخته‌های این مهندس عمران و مکانیک عبارتند از بنادر، پل‌ها، تونل‌ها، راه‌آهن بزرگ غربی(the Great Western Railway) و مجموعه‌ای از کشتی‌های بخار که شامل نخستین کشتی بخار ملخ‌دار بود که برای حمل و نقل در اقیانوس اطلس استفاده می‌شد. طرح‌های وی انقلابی در حمل و نقل عمومی و مهندسی مدرن محسوب می‌شوند.

کد خبر: 980228008 تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸ - ۱۲:۳۰ ب.ظ

 

Isambard Kingdom Brunel، (تولد: ۹ آوریل ۱۸۰۶،همپشایر انگلستان، مرگ: ۱۵ سپتامبر ۱۸۵۹، لندن)به عنوان یکی از نوآورترین و پرکارترین مهندسان تاریخ، یکی از غول‌های مهندسی قرن نوزدهم و همچنین از بزرگترین شخصیت‌های انقلاب صنعتی شناخته می‌شود که با طرح‌های پیشگامانه و سازه‌های خلاقانه‌اش چهره‌ی مناظر انگلیس را تغییر داده است. ساخته‌های این مهندس عمران و مکانیک عبارتند از بنادر، پل‌ها، تونل‌ها، راه‌آهن بزرگ غربی(the Great Western Railway) و مجموعه‌ای از کشتی‌های بخار که شامل نخستین کشتی بخار ملخ‌دار بود که برای حمل و نقل در اقیانوس اطلس استفاده می‌شد. طرح‌های وی انقلابی در حمل و نقل عمومی و مهندسی مدرن محسوب می‌شوند.

درباره‌ی برونل

درباره‌ی برونل

درباره‌ی برونل

 

زمانی که ساخت تونل Thames در سال ۱۸۲۵ آغاز شد، کینگدم برونل، تنها پسر مهندس و مخترع انگلیسی، Sir Marc Isambard Brunel، تحت سرپرستی پدرش، به عنوان مهندس رزیدنت منصوب شد. برونل تا سال ۱۸۲۸شغلش را حفظ کرد تا آن‌که یک حادثه‌ی ناگهانی در تونل او را به طور جدی مجروح کرد و به دلیل مشکلات مالی ای که تا ۷ سال به طول انجامید، کار در تونل متوقف شد. در حالی که برونل روند بهبودی خود را پشت سر می‌گذاشت،طرح‌هایی را برای یک پل معلق بر رویرودخانه‌یthe Avon Gorge واقع در بریستول تهیه کرد که یکی از آنها در نهایت در ساخت پل معلق Clifton بین سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۸۶۳ پذیرفته شدو در اولویت بالاتری نسبت به طراحی مهندس معروف اسکاتلندی Thomas Telfordقرار گرفت.

نظام مهندسی مکانیک ساخت و تولید

آزمون نظام مهندسی مکانیک خودرو

برونل به عنوان مهندس در باراندازهای Bristol، پیشرفت‌های زیادی داشت. او در سال ۱۸۳۱، طراحی باراندازهایMonkwearmouthرا برعهده داشت و بعدها نیز کارهای مشابهی را درBrentford، Briton Ferry،Milford Haven، و Plymouth انجام داد. در سال ۱۸۳۳ او به عنوان مهندس ارشد راه‌آهن بزرگ غربی منصوب شد. معرفی ریل‌های دور از هم (the broad-gauge railway) توسط او،سرعت بالاتر قطارها را ممکن کرد و گامی بزرگ در پیشرفت صنعت راه‌آهن بود. در سال ۱۸۴۴ او سیستم محرکه‌ی پنوماتیکی را برایراه‌آهنSouth Devonمعرفی کرد که آزمایش آن با شکست مواجه شد.

برونل مسئول ساخت بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر راه‌آهن در West Country،Midlands، South Wales و ایرلند بود. او دو خط راه‌آهن را در ایتالیا ساخت و مشاور ساخت خطوط ویکتوریا در استرالیا و راه‌آهنبنگال شرقی در هند بود. اولین کارهای برجسته‌یاو، تونلBoxو پل Maidenhead و همچنین آخرین آنها پل‌های Chepstow و Saltash بودند که همگی در انگلستان واقع شده‌اند.پلMaidenhead، دارای صاف‌ترین قوس آجری در جهان بود. استفاده‌ی او از هوای فشرده برای غرق کردن فنداسیون پایه‌ی پل باعث شد تا تکنیک‌های استفاده از هوای فشرده در ساخت و ساز زیر آب و زیرزمین مورد قبول قرار گیرد.

درباره‌ی برونل

برونل به کمک سه کشتی خود یعنیGreat Western (1837)، Great Britain (1843) وGreat Eastern(1858؛ که در اصل به نام لویاتان نامیده می‌شد)، سهم قابل توجهیدر زمینه‌ی مهندسی دریایی ایفا کرد. هرکدام از این سه کشتی در زمان بهره‌برداری، بزرگترین کشتی‌های موجود در جهان بودند.گریت وسترن، یک کشتی پارویی چوبی و اولین کشتی بخار بود که برای ارائه‌ی خدمات منظم در اقیانوس اطلس مورد استفاده قرار گرفت. گریت بریتین، یک کشتی بخار با تنه‌ی آهنی، اولین کشتی بزرگی بود که توسط یک پروانه/ملخ هدایت می‌شد. گریت ایسترن نیز اولین کشتی بزرگی بود که از دولایه پوسته‌ی آهنی ساخته شده بود وتوسط هردو، پارو و پروانه، حرکت داده می‌شد.این کشتی به مدت ۴۰ سال در اندازه و ابعاد بی‌نظیر بود.

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ اردیبهشت ۹۸
1274 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0