انتصاب ریاست جدید هیات اجرایی انتخابات هشتمین دوره شورای مرکزی ریاست نظام مهندسی کشور مطرح کرد:

دستور آخوندی برای حذف نظام مهندسی از چرخه صدور پروانه ساختمانی/ وزارت راه زیر صورت جلسه زد

ریاست سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به این که بمصوبه کمیسیون زیربنایی دولت درمورد آیین‌ نامه کنترل ساختمان اعتراض دارند و در این خصوص بقانون مراجعه خواهند کرد، بیان کرد: در پیش‌ نویس آیین‌ نامه‌ ای که به تأیید سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی رسیده بود این سازمان به یک باره با دستور آخوندی از چرخه صدور پروانه ساختمانی تا پایانکار حذف گردید.

کد خبر: 960507010 تاریخ انتشار: شنبه ۷ مرداد ۹۶ - ۱:۵۹ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،ریاست سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به این که بمصوبه کمیسیون زیربنایی دولت درمورد آیین‌ نامه کنترل ساختمان اعتراض دارند و در این خصوص بقانون مراجعه خواهند کرد، بیان کرد: در پیش‌ نویس آیین‌ نامه‌ ای که به تأیید سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی رسیده بود این سازمان به یک باره با دستور آخوندی از چرخه صدور پروانه ساختمانی تا پایانکار حذف گردید.دستور آخوندی برای حذف نظام مهندسی از چرخه صدور پروانه ساختمانی

دستور آخوندی برای حذف نظام مهندسی از چرخه صدور پروانه ساختمانی

رجبی

دستور آخوندی برای حذف نظام مهندسی از چرخه صدور پروانه ساختمانی

فرج‌الله رجبی در پاسخ به این پرسش که ظاهراً سازمان نظام مهندسی کشور از چرخه صدور پروانه ساختمانی تا پایانکار حذف گردیده و نسبت به آن معترض است اظهار داشت:برای پیش نویس آئین نامه کنترل ساختمان نشست های متعددی با مسئولین ارشد وزارت راه و شهرسازی برگزار نمودیم و در نهایت به یک متن مشترک رسیدیم و صورت جلسه‌ ای تنظیم گردید که این صورت جلسه در وزارت راه و شهرسازی موجود است.
رجبی ادامه داد:لذا با گذشت کم تر از ۱ سال از تنظیم این صورت جلسه و تأیید وزارت راه و شهرسازی به یک باره متوجه شدیم که این متن در مورد توافق از طرف مقام عالی وزارت راه و شهرسازی تکذیب و سازمان نظام مهندسی از کنترل ساختمان که جزو وظایف اصلی آن است حذف میشود.
او افزود: بهر حال جمله‌ ای از آخوندی وزیر راه و شهرسازی نقل شده است که امیدوار هستیم اینگونه نباشد و آن اینست که سازمان نظام مهندسی از چرخه صدور پروانه ساختمانی تا پایانکار حذف و حضور نداشته باشد.
وی با اشاره به این که نظارت بر عملکرد عوامل فنی ساختمان و تنظیم رابطه عوامل حرفه‌ای با کارفرما جزو وظایف اصلی این سازمان است و با صراحت قانون به آن اشاره کرده است، تصریح کرد: حذف سازمان نظام مهندسی را از طریق قانون پی گیری خواهیم کرد، وزارت راه و شهرسازی باید این آیین‌ نامه‌ را پس بگیرد و مجدداً اصلاحات را بر روی آن انجام دهد.


رئیس سازمان نظام مهندسی کشور خاطر نشان کرد: سازمان نظام مهندسی برای نظارت بر دست‌ اندر کاران و اعضای صاحب صلاحیت در حوزه مهندسی ساختمان که در قانون به آن تأکید شده است نه از کسی برای تسریع کار اجازه میگیرد و نه هیچ آئین‌ نامه‌ یا مصوبه‌ا ی میتواند آن را از سازمان نظام مهندسی پس بگیرد.
رجبی تاکید کرد: طبق نص صریح قانون، سازمان نظام مهندسی وظیفه تنظیم رابطه میان صاحبین حرفه مهندسی و کارفرمایان را دارد و این وظیفه را با هیچ گروهی تقسیم نمیکند،پس باید هر گونه قراردادی به تأیید سازمان نظام مهندسی برسد.
وی در پاسخ به این سؤال که ظاهراً این حذف سازمان نظام مهندسی از آیین‌نامه کنترل ساختمان سبب شده تا در تماس تلفنی با آخوندی وزیر راه و شهرسازی تهدید کنید از رأی اعتماد مجلس برای وزیر راه و شهرسازی شدن دورابه او جلوگیری خواهید کرد، بیان داشت: بنده نه با وزیر بلکه با معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تلفنی صحبت کردم و گفتم اگر در حوزه وظایف و جریان این آیین‌ نامه نبودید چرا این صورت جلسه را امضا کردید.
رجبی مطرح کرد: تردید نداشته باشید که جامعه مهندسی برای احقاق حق خود همت خواهد کرد چرا که وقتی پیش‌ نویس این آیین ‌نامه بتوافق سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی رسیده چرا باید این موضوع به یک باره نادیده گرفته گردد.
منبع : صبا ایران

 

راهنمای مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ مرداد ۹۶
4067 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0