علل فساد مالی در سازمان نظام مهندسی ساختمان عباس آخوندی بیان داشت:

علل فساد مالی در سازمان نظام مهندسی ساختمان

آخوندی در مورد علل گسترش فساد مالی در سازمان نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد: شهرداری ‌ها مسئول کنترل ساختمان هستند و آن ها باید مستقیما ساختمان را کنترل کنند.

کد خبر: 970712020 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۲ مهر ۹۷ - ۴:۱۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،آخوندی در مورد علل گسترش فساد مالی در سازمان نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد: شهرداری ‌ها مسئول کنترل ساختمان هستند و آن ها باید مستقیما ساختمان را کنترل کنند.

علل فساد مالی در سازمان نظام مهندسی ساختمان

علل فساد مالی در سازمان نظام مهندسی ساختمان

علل فساد مالی در سازمان نظام  مهندسی ساختمان/شهرداری ها مسئول کنترل هستند

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا فساد مالی در سازمان نظام مهندسی زیاد شده و برای این که اعتماد مردم به این سازمان مثل گذشته بالا برود و این سازمان مجددا مقبولیت پیدا کند چه باید کرد؟ اظهار داشت: نکته مهمی که بعنوان اشکال ریشه‌ای به سازمان نظام مهندسی باز می‌گردد اینست که این سازمان که یک سازمان حرفه‌ای است و باید به دنبال اعتلای این حرفه بوده و بتواند فناوری مهندسی را در رشته‌ های مختلف مربوطه رشد دهد و مرتب به دنبال آئین ‌نامه‌های نظام مهندسی باشد وارد یک عملیات پولی بین بهره‌ بردار خدمات مهندسی و ارائه کننده خدمات مهندسی قرار گرفته بود.
*سازمان ‌های نظام مهندسی دچار درگیری یکسری مسائل مادی هستند
آخوندی گفت: بنظر بنده در قانون نظام مهندسی بهیچ وجه این موضوع پیش‌بینی نشده بود و یک اقدام بسیار نادرستی بود که سازمان ‌های نظام مهندسی را دچار درگیری یک سری مسائل مادی کرد که الان در برخی از سازمان ‌های نظام مهندسی مشکلاتی رخ داده و بحث ارائه خدمت در کیفیت بالا را دچار مشکل کرده است.
وی ادامه داد: با بازنگری کلی و اساسی که راجع به نظام کنترل ساختمان انجام دادیم تلاش کردیم که تمام درس‌هایی که از عمر بیست ساله قانون نظام مهندسی می ‌گذرد این درس‌ ها را مرور کنیم که چه نقاط قوت و چه نقاط ضعفی داشته است و نقاط ضعف را در آئین‌ نامه جدید مرتفع کنیم.
آخوندی خاطر نشان کرد: اصل ما بر اینست که ارائه کننده خدمات، مهندس است لذا در واقع خود مهندس باید در واقع در محور کار قرار گیرد.
*مهندس باید نسبت به آن چه که امضا می‌ کند تعهد اخلاقی و حرفه‌ای داشته باشد
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پس مهندس باید نسبت به آن چه که امضا می‌ کند تعهد اخلاقی و حرفه‌ای داشته باشد بنابراین چیزی را که نمی ‌داند چگونه طراحی و اجرا شده است حق امضا ندارد پس مهندس باید در برابر هر چه که امضا می‌ کند تعهد کیفی و کمی داشته باشد و هر آن چه را که در دادگاه و هر مجمع حرفه‌ای حاضر گردد از آن دفاع کند.
* مالک باید قدرت انتخاب بهترین مهندس را به تشخیص خود داشته باشد
آخوندی گفت: مالک هم باید قدرت انتخاب بهترین مهندس را به تشخیص خود داشته باشد و بتواند مهندسی را که خود علاقه مند آن است انتخاب کند.
* شهرداری‌ ها مسئول کنترل ساختمان هستند
آخوندی افزود: نکته‌ای که باقی می‌ ماند این است که شهرداریها باید چه کنند بنابراین شهرداری ‌ها مسئول کنترل ساختمان هستند و آن ها باید مستقیما ساختمان را کنترل کنند و اگر ضعف مهندسی داشتند می ‌توانند از خدمات مهندسان بعنوان بازرس ساختمان استفاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بازرس نباید همانی باشد که توسط مالک برای نظارت انتخاب شده است بنابراین ما باید بازرسان مستقلی داشته باشیم که در اختیار شهرداری باشد و از منافع عمومی از حسن اجرای ساختمان اطمینان پیدا کنند.
* تضاد منافع سبب اشکالات زیاد در حوزه ساخت و ساز در ایران شد
به گفته آخوندی، پس یکی از مشکلاتی که در مباحث قبلی بود که در واقع کسی که نظارت می ‌کرد خود نیز می ‌خواست بازرسی کند و کسیکه می‌خواست منافع کارفرما را حفظ کند خود نیز می ‌خواست منافع  عمومی و شهرداری را حفظ کند. در واقع این تضاد منافع سبب همین اشکالات زیاد در حوزه ساخت و ساز در ایران شد.
وی گفت: در آئین‌ نامه و دستورالعمل جدید وزارت راه و شهرسازی تلاش کردیم منافع متضاد را کاملا از هم جدا کنیم و مهندس یا برای کارفرما یا برای شهرداری کار می‌ کند پس اگر برای شهرداری کار می ‌کند برای کارفرما کار نمی‌ کند و اگر برای کارفرما کار نمی ‌کند برای شهرداری مستقل است بنابراین با حل این مسئله تعارض منافع امیدواریم که سلامت حرفه‌ای و ارتقاء ساخت و ساز در ایران افزایش پیدا کنند.
آخوندی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان نظام مهندسی در انتخابات هیأت مدیره مدارک تسلیم شده مهندسان را استعلام می‌ کند، بیان کرد: یکی از بحث‌ ها اینست که باید برای صدور پروانه اشتغال و بحث انتخابات در هر مرحله‌ ای سازمان‌ های نظام مهندسی موظف به این هستند که ابتدا از اصالت مدارک و سپس اصالت تجربه مهندسی که متقاضی پروانه اشتغال بکار است مطمئن باشند.

علل فساد مالی در سازمان نظام مهندسی ساختمان

وزیر راه و شهرسازی به اهمیت سازمان نظام مهندسی ساختمان در بخش مهندسی ساختمان کشور اشاره کرد و گفت: این سازمان یکی از بزرگترین سازمانهای حرفه ای ایران است و مستقیما با زندگی مردم سر و کار دارد.
آخوندی تصریح کرد: حوزه فعالیت این سازمان از ساخت و ساز خانه تا ساختمانهای عمومی گسترده است. لذا همه مردم ایران با آن سر و کار دارند.
وی به تاثیرات عملکرد سازمان نظام مهندسی بر زندگی مردم اشاره کرد و افزود: تاثیرات این سازمان در حوزه های مختلف از جمله محیط زیست، شهرسازی ترافیک، نقشه برداری، پایداری مداوم مقابل زمین لرزه، سیل و حوادث طبیعی و همه حوزه ها کاملا واضح است.
آخوندی ادامه داد: تمام آن چه که روی زمین احداث می گردد، محصول کار مهندسانی است که به نحوی درگیر با سازمان هستند. معماری، شهرسازی و آن چه که به ما هویت می‌ دهد در این سازمان شکل می‌گیرد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی، سازمانی خیلی مهم و تاثیرگذار است و شاید یکی از تاثیرگذارترین سازمانهای ایران بشمار می آید و در آینده کشور تاثیرگذار است.
وی با اشاره به سابقه حضور خود در سازمان نظام مهندسی ساختمان، خاطر نشان کرد: من از ابتدا در گرداوری لایحه این قانون در سالهای هفتاد و دو و هفتاد و سه حضور داشتم و افتخار داشتم که چند دوره در هیات مدیره حضور داشته باشم. هم اینک نیز بعنوان یک مهندس افتخار دارم که در این انتخابات شرکت می ‌کنم.

منبع : خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تحلیل مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ مهر ۹۷
933 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0