تعامل، الزامی برای اعتلای جامعه مهندسی کشور به قلم حامد مظاهریان

تعامل، الزامی برای اعتلای جامعه مهندسی کشور

ارتباطات چهره به چهره و بستر سازی برای بیان آزاد در موضوعات مختلف میتواند به افزایش آگاهی منجر شده و در نتیجه به نزدیکی دیدگاهها کمک شایان کند، گفتگو، تعامل و تلاش مشترک سبب ساماندهی وضعیت سازمان نظام مهندسی ساختمان خواهد شد.

کد خبر: 970302003 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷ - ۹:۳۷ ق.ظ

ارتباطات چهره به چهره و بستر سازی برای بیان آزاد در موضوعات مختلف میتواند به افزایش آگاهی منجر شده و در نتیجه به نزدیکی دیدگاهها کمک شایان کند، گفتگو، تعامل و تلاش مشترک سبب ساماندهی وضعیت سازمان نظام مهندسی ساختمان خواهد شد.

تعامل، الزامی برای اعتلای جامعه مهندسی کشور

تعامل، الزامی برای اعتلای جامعه مهندسی کشور

تعامل، الزامی برای اعتلای جامعه مهندسی  کشور

به طور حتم ایجاد فرصت برای گفت و گو و بدنبال آن تعامل سازنده در درون یک سیستم و نظامات مرتبط با آن می تواند یکی از مناسب ترین روش ها برای بهبود و اصلاح ساختارها باشد. در این میان ارتباطات چهره به چهره و بستر سازی برای بیان آزاد در موضوعات مختلف می تواند به افزایش آگاهی منجر شده و در نتیجه به نزدیکی دیدگاه ها کمک شایان کند. در ماه های پیش رو و با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات سازمان های نظام مهندسی ساختمان توجه به امر گفت و گو اهمیتی فزاینده خواهد یافت.

جامعه بزرگ مهندسین ساختمان نیز به اهمیت این موضوع واقفند و در طی هفته های گذشته شاهد تشکیل جلسات پرسش و پاسخ از سوی محافل مختلف با موضوع اصلاحات نظام ساخت و ساز کشور بوده ایم. یکی از این سلسله جلسات، چندی پیش به همت کانون فارغ التحصیلان دانشکده فنی دانشگاه تهران در این دانشگاه و با حضور وزیر راه و شهرسازی، اساتید و دانشجویان و جامعه مهندسی کشور برگزار شد. در آن جلسه دکتر آخوندی به تشریح وضعیت کنونی مهندسی ساختمان کشور و چالش هایی که مهندسی در کشور با آن روبرو است پرداختند و صحبت از بازمهندسی مهندسی کردند. تاکید دکتر بر جوهره مهندسی که رقابت و خلاقیت است تمرکز داشت و برتشکیل نظام جامع مهندسی یک پارچه تاکید کردند.

در مدل مطرح شده نظام مهندسی ساختمان و هم نظام فنی اجرایی کشور حضور خواهند داشت با این شرط که کلیه مهندسان باید در یک جا تایید صلاحیت شوند. در پایان از حاضرین در جلسه خواستند تا سوالات و انتقادات خویش را در این رابطه مطرح کنند. سوالات از سوی حاضرین مطرح و وزیر به آن ها با صبر و حوصله پاسخ دادند و خوشبختانه فضایی دوسویه و چهره به چهره در این گفت و گوی ها ایجاد شد.

همچنین در جلسه دیگری که از سوی کانون فارغ التحصیلان دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد شاهد حضور نمایندگانی از شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی بودم که در کنار همکارانم در معاونت مسکن و ساختمان وزارتخانه شانه به شانه هم نشستند و در موضوعات مورد اختلاف به بیان دیدگاه های خود پرداختند. من نیز در ابتدای جلسه با تاکید بر لزوم انجام اصلاحات به نحوی که منجر به انتفاع مردم و مهندسان شود سخن گفتم و بر حرفه ای شدن انجام خدمات مهندسی در ایران تاکید و نقش و وظیفه شهرداری ها در کنترل ساختمان را گوشزد کردم. همچنین در سخنانم بر اهمیت انجام کار مهندسی تنها توسط مهندسان دارای صلاحیت و از طرف دیگر بر پذیرش مسئولیت خدمات ارائه شده توسط مهندسان پافشاری کردم. به طور کلی فضای این دو جلسه نه فضایی احساسی که فضایی مبتنی برگفت و گویی دو سویه بود که با طرح سوالات مختلف که از سوی نمایندگان جامعه مهندسی حاضر در جلسه مطرح شد رنگ و بویی عقلایی یافت و دیدگاه های مختلف توانستند دیدگاه ها و سوالات خود را طرح کرده و پاسخ هایی روشن و شفاف دریافت کنند.

امروز نیز جلسه مشترکی که به درخواست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و موافقت وزیر راه و شهرسازی برنامه ریزی شده بود با حضور نمایندگان شورای مرکزی و وزارتخانه تشکیل شد. فضای جلسه بسیار مثبت و آکنده از تفاهم بود، و نمایندگان بر پرشماری اشتراکات تاکید داشتند. در جلسه موضوعات مختلفی مورد بررسی و گفت و گو قرار گرفت و مقرر گردید تا در هفته های پیش رو جلسات ادامه یابد.

باور دارم که گفت و گو، تعامل و تلاش مشترک موجب ساماندهی وضعیت سازمان نظام مهندسی ساختمان خواهد شد.

حامد مظاهریان – اول خرداد ماه ۱۳۹۷

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتشارات نظام مهندسی

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ خرداد ۹۷
915 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0